ولادیمیر پوتین محدودیت‌های سراسری روسیه را لغو کرد

مقررات در حالی تسهیل شده که آمار شیوع کرونا در روسیه نگران‌کننده است

آمار رو به وخامت مبتلایان نشانگر آن است که تا مهار کرونا در این کشور راه درازی مانده است-Alexey DRUZHININ / SPUTNIK / AFP

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با صدور دستوری غیرمنتظره رسماً به "تعطیلات بی‌کاری"  مبهم شش هفته‌ای در این کشور پایان داد تا میلیون‌ها نفر از شهروندان این کشور به سر کار برگردند.

رهبر روسیه بعد از آن که مدعی شد در "کندسازی" شیوع ویروس کرونا موفق شده‌اند، در سخنرانی تلویزیونی‌اش اعلام کرد کارگران کلیدی در بخش‌های نیرو، ارتباطات، تولیدات کارخانه‌ای و کشاورزی می‌توانند از سه‌شنبه سر کار برگردند. ولی بسیاری از محدودیت‌های دیگر مثل سخت‌گیرانه‌ترین مقرراتی که رهبران منطقه‌ای وضع کرده‌اند  همچنان پا بر جا خواهد بود.

این دستور رییس جمهور روسیه عملاً به یک وضعیت مقرراتی مبهم و برقراری ضوابط مختلف در بخش‌های مختلف کشور پایان داد و وضعیت مبهم دیگری را به جای آن می‌نشاند که ضوابط مختلفی در بخش‌های مختلف کشور برقرار می‌کند. 

آقای پوتین گفت: مقابله با این ویروس عالم‌گیر پایان نیافته است و حتی در مناطقی که وضعیتی نسبتاً بدون مشکل دارند این ویروس عالم‌گیر همچنان خطرناک است.

در مسکو و مناطق حومه آن که بیش از همه از کرونا لطمه دیده‌اند و تحت سخت‌گیرانه‌ترین محدودیت‌های قرنطینه‌ای هستند تغییر  چندانی رخ نداده است و انتظار می رود که سرگئی سوبیانین شهردار مسکو مقررات قرنطینه خانگی را با در نظر گرفتن اندک‌شماری استثنا تمدید کند. در ضمن لغو محدودیت‌های سراسری شامل گروه‌هایی مثل افراد بالا ۶۵ سال نمی‌شود که در معرض خطر زیاد قرار دارند.

اعلام کاهش محدودیت در این برهه از زمان هم که توسط رییس جمهور روسیه انجام گرفته است خیلی عجیب است زیرا طبق آمار همه‌گیری کرونا در روسیه به هیچ وجه مهار نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۰ روز پیاپی شمار روزانه مبتلایان جدید دست‌کم ۱۰ هزار نفر بوده است و شمار مبتلایان در روز دوشنبه به حد نصاب ۱۱۶۵۶ نفر رسید که شمار کل مبتلایان را به بیش از ۲۲۱ هزار نفر رساند.

طبق آمار رسمی خود روسیه این کشور هم اکنون مقام سوم جهانی در ابتلا به کرونا را دارد و بر اساس گزارش ایندپندنت احتمال دارد که آمار واقعی ابتلا و تلفات چندین برابر آمار رسمی باشد.

از سوی دیگر آمار افزایش تلفات در ماه آوریل هم که تازه منتشره شده است و ۱۷۰۰ نفر به شمار تلفات می‌افزاید به هیچ وجه با تلفات اعلامی ۶۴۲ نفری همخوانی ندارد.

آلکسی ناوالنی رهبر غیررسمی مخالفان نیز دستور رییس جمهور طویل‌المدت روسیه را در رسانه‌های اجتماعی مسخره کرد.

او نوشت: پوتین درست در همان روزی که شمار مبتلایان در روسیه به حدنصاب جدیدی رسید محدودیت‌های قرنطینه‌ای سراسر برای مقابله با همه‌گیری کرونا را لغو کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان