‌ترس از وقوع موج تازه ویروس کرونا در چین

یک‌ماه از پایان قرنطینه کانون اصلی شیوع کرونا در جهان می‌گذرد

با اتمام قرنطینه شهر ووهان چین موارد جدیدی از ابتلای شهروندان این شهر به ویروس کرونا گزارش شده است - REUTERS/Aly Song

یک ماه پس از پایان قرنطنیه شهر ووهان، کانون شروع اپیدمی عالمیگر، مسئولان شهر از ابتلای شماری از افراد به ویروس کرونا خبر داده‌اند. این امر به نگرانی‌ها از خیزش موج جدیدی از این بیماری دامن زده است. 

روز دوشنبه، پنج مورد ابتلا به ویروس کرونا در این شهر گزارش شد که تمامی آنان در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کنند. بر اساس گزارشها، یکی از این مبتلایان همسر مرد ۸۹ ساله‌ای است که یک روز قبل به این بیماری مبتلا شده بود. پس از بیش از یک ماه، او اولین فردی است که در این شهر به ویروس کرونا مبتلا شده است. 

 نتیجه آزمایش کرونای تمامی این بیماران مثبت بوده است، در حالی که آنها پیش از این علایمی از بیماری بروز نداده بودند. این گونه افراد بدون آن که خود علایمی داشته باشند، ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند. 

مقام‌های چین، تعداد مبتلایان بدون علایم را تا وقتی نشانه‌هایی از بیماری بروز ندهند، جزو آمار رسمی بیماران از سوی دولت که اکنون ۸۲۹۱۸ نفر اعلام شده است، به شمار نمی‌آورند.  تعداد جان باختگان در چین نیز ۴۶۳۳ نفر گزارش شده است. 

موج جدید شیوع ویروس در ووهان، می‌تواند روند کاهش محدودیت ها را که با بازگشایی تدریجی مدارس، حمل و نقل عمومی و بعضی کسب و کارها شروع شده بود، به تعویق اندازد. 

یک مقام بهداشتی شهر ووهان در بیانیه‌ای گفت: «در حال حاضر جلوگیری و کنترل همه‌گیری در شهر ووهان کماکان وظیفه‌ای بسیار سنگین است. ما باید قاطعانه خطر بازگشت ویروس را مهار کنیم.» 

بعد از ظهر یکشنبه، منطقه دونگ سیو در حومه شهر ووهان به عنوان منطقه «در معرض خطر متوسط» طبقه‌بندی شد، اما سایر مناطق ووهان همچنان در رده «در معرض خطر پایین» قرار دارند. 

روز دوشنبه، در مجموع ۱۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین توسط کمیسیون بهداشت ملی این کشور ثبت شد. این بالاترین میزان ابتلا به ویروس از ۲۸ ماه آوریل میلادی است. علت ابتلای ده نفر از بیماران، تماس‌های داخلی بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استان جی لین واقع در شمال شرقی چین که روز شنبه در یکی از شهرهای آن به نام شولان، شماری از افراد به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، اکنون سه مورد جدید ابتلا گزارش شده است. 

شهر شولان اکنون تنها شهری است که در سراسر چین به عنوان «منطقه پرخطر» قلمداد می شود.

جین هُوا، شهردار شولان، گفت: «ما اکنون در وضعیت جنگی هستیم.» شولان تا تعطیلات اخر هفته گذشته به مدت ۷۰ روز هیچ مورد جدیدی از ابتلا به بیماری نداشته بود. 

مقام‌های شهر اکنون تدابیر قرنطینه را برای ۶۰۰ هزار نفر از ساکنان شولان اعمال کرده‌اند. بر همین اساس، از تعطلات آخر هفته گذشته، از هر خانوار تنها یک نفر اجازه خروج از خانه برای خرید مایحتاج ضروری دارد. 

در هر یک استان‌های همجوار، لیائونینگ و هیلونگ‌جیانگ، نیز یک مورد بیماری جدید گزارش شده است. این امر نیز به نگرانی‌ها از بازگشت موج جدید اپیدمی کرونا در این منطقه دامن زده است. 

در مغولستان داخلی، از مناطق شمالی چین، علت ابتلای هفت نفر از بیماران، به اصطلاح «وارداتی» بوده و به مسافران خارجی ربط داشته است. 

همزمان، تعداد مبتلایان بدون علایم کووید- ۱۹ در تاریخ ۱۰ ماه می میلادی به ۱۲ نفر رسیده است که در مقایسه با روز قبل ، با ۲۰ مورد ابتلا، نشان از کاهش موارد دارد. 

 با اجرای تدابیر تحسین‌برانگیز سراسری در نظارت، آزمایش، و نیز اعمال قرنطینه، چین موفق شده است که شمار مبتلایان را از روزانه هزاران نفر بیمار ثبت شده در طول دوران اوج اپیدمی در ماه فوریه، کاهش دهد. 

به هر روی، تداوم ابتلا به این بیماری در چین، بیانگر چالش‌های پیش رو برای کشورهایی است که اکنون تلاش می‌کنند تدابیر قرنطینه را به منظور بازگشایی اقتصادی کاهش دهند. 

در کره جنوبی، مقام‌های بهداشتی روز یکشنبه از ابتلای ۳۴ نفر به ویروس خبر داده‌اند. 

در یک ماه گذشته، این اولین باری است که در پی شیوع ویروس کرونا در یکی از محله ‌ای محبوب تفریحات شبانه در شهر سئول، آمار روزانه مبتلایان به بیش از ۳۰ نفر می‌رسد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره جنوبی (KCDC)، در میان مبتلایان ۲۶ مورد سرایت ویروس محلی بوده است و ۸ مورد از خارج از کشور وارد شده است. 

اکثر مبتلایان جدید مربوط به دیسکوهای شبانه واقع در محله تفریحی ایتاوان در پایتخت بوده است. هفته گذشته در آن محله تفریحی، یک مرد ۲۹ ساله مبتلا به کووید- ۱۹ قبل از انجام آزمایش کرونا از سه کلوپ مختلف بازدید کرده بود. 

به گزارش خبرگزاری یون هاپ، این اتفاق مشکلات بازگشایی سالن‌های بزرگی مانند کلوپ‌ها و دیسکوهای شبانه و میخانه‌ها را برجسته کرده است. مقام‌های بهداشتی کره جنوبی سخت می‌کوشند تا با حدود ۲۰۰۰ نفری که احتمال می‌رود با فرد بیمار در ارتباط بوده باشند، تماس حاصل کنند. 

پارک وان سون، شهردار سئول، پس از این حادثه دستور تعطیلی بیش از ۲۱۰۰ دیسکو، میخانه و کلوپ شبانه را داده است و از دیگران نیز خواسته است تا تدابیر ضد ویروس را در واکنش به افزایش دوباره بیماران اعمال کنند. 

 آقای پارک هشدار داد:‌ «‌بی دقتی می‌تواند منجر به انفجار ویروس کرونا شود.»‌

بیشتر از جهان