شعله‌ور شدن دوباره آتش جنگ در لیبی

عقب‌نشینی نیروهای دولتی و پیشروی نیروهای ارتش ملی در پایتخت

طرابلس زیر آتش توپخانه نیروهای ارتش ملی لیبی. عکس از: ‏ ‏ AFP

پس از درگیری میان ارتش ملی لیبی و نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی در طرابلس در ماه آویل گذشته که منجر به سقوط شهرهای صبراته و صرمان به دست نیروهای دولت وفاق ملی شد، نیروهای ارتش ملی از دو روز بدین سو حملات تلافی جویانه خود را علیه دولت وفاق ملی آغاز کردند. نیروهای ارتش ملی لیبی که در ماه گذشته متحمل خسارت های بسیاری شده بودند بار دیگر شهر طرابلس را هدف حمله قرار داده و مناطق ابوسلیم و صلاح الدین که مستقیما به میدان شهدا در شهر طرابلس منتهی می شود را زیر آتش توپخانه قرار دادند. در همین حال، سخنگوی ارتش ملی هشدار می دهد که نبرد سرنوشت ساز کنونی تا هنگام سرنگونی دولت وفاق ملی و آزاد شدن پایتخت ادامه خواهد داشت.

فعالان محلی تصاویر و ویدیوهای را در شبکه های اجتماعی پخش کردند که نشان از شدت جنگ در مناطق ابوسلیم و صلاح الدین داشته و پیشروی نیروهای ارتش ملی را به سمت مرکز پایتخت نشان می دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، خالد المحجوب، رئیس بخش ارشاد معنوی ارتش ملی لیبی در صحبتی که با ایندپیندنت عربی داشت، گفت: نبرد آزاد سازی پایتخت وارد مرحله حساس و سرنوشت سازی شده است و نیروهای ارتش ملی پس از دریافت تجهیزات جنگی و مهمات نظامی اکنون به سرعت در حال پیشروی به سوی مرکز شهر هستند، در حالی که نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی که زیر آتش توپخانه ارتش ملی قرار گرفته اند در حال عقب نشینی می باشند. وی افزود که طرح راهبردی آزاد سازی طرابلس همان گونه که از سوی فرماندی ارتش ملی لیبی برنامه ریزی شده بود، به پیش می رود و تا کنون با هیچ چالش قابل ذکری رو به رو نشده است.

در همین حال، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای ارتش ملی لیبی با صدور بیانه ای به نیروهای جانب مقابل که وی آن ها را به عنوان "تکفیری ها"، "شبه نظامیان اجیر شده" و "اشغالگران ترکیه" توصیف کرده است، هشدار داده است که نبرد کنونی تا هنگام سقوط دولت وفاق ملی و خنثی کردن پروژه افراط گرایی اردوغان ادامه خواهد داشت.

در مقابل، معتز بلعید، روزنامه نگار لیبی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: حمله نیروهای ارتش ملی به طرابلس نمی تواند به زودی کسب موفقیت کند، زیرا دولت وفاق ملی نیروی بزرگی را در پایتخت جابجا کرده و تجهیزات نظامی پیشرفته را در دست دارد و نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی تا آخرین رمق از طرابلس دفاع خواهند کرد. وی افزود: شهر طرابلس اهمیت بسیاری برای دولت وفاق ملی دارد، زیرا این شهر نه تنها پایتخت کشور بوده بلکه به عنوان آخرین سنگر نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی محسوب می شود، بنابر این، بعید به نظر می رسد که نیروهای ارتش ملی بتوانند از نبرد کنونی موفقیت قابل ذکری به دست آورند.

از سوی دیگر، عبد الغنی الککلی، یکی از فرماندهان نیروهای دولت وفاق ملی گفت: ادعای ارتش ملی مبنی بر پیشرفت در بخش های از شهر طرابلس عاری از حقیقت است و نیروهای ارتش ملی با راه اندازی حمله نافرجام اخیر نه تنها دستاوردی نداشته بلکه به شدت زیامند شده اند، وی همچنان از ساکنان مناطق ابوسلیم و صلاح الدین در طرابلس خواست تا هنگام پایان یافتن حمله اخیر از گشت و گذار خودداری کنند.

در واکنش به حمله اخیر، رهبران دولت وفاق ملی از جمله فایز السراج، رئیس دولت و فتحی پاشا آغا، وزیر کشور و حمود احمد السیاله، رئیس پارلمان لیبی با صدور بیانیه های جداگانه حمله اخیر ارتش ملی به پایتخت را به شدت نکوهش کردند. فایز السراج با اشاره به حمله اخیر گفت: "نیروهای ارتش ملی بیش از 100 موشک را روز شنبه گذشته به مناطق مسکونی در مرکز پایتخت شلیک کردند و در نتیجه، زیرساخت های شهر آسیب بسیاری دیده است. افزون بر آن، هدف قراردادن فرودگاه معیتقه باعث مختل شدن پروازها شده و برنامه بازگشت شهروندان لیبی که به دلیل انشتار بیماری کرونا در خارج از کشور دچار سردرگمی شده بودند را متوقف کرد."

اما ونیس العمامی، سرهنگ بازنشسته ارتش لیبی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: شکست نیروهای دولت وفاق ملی در پایگاه الوطیه و شهر ترهونه، عامل اصلی عقب نشینی نیروهای دولت وفاق ملی است، به ویژه این که رهبری نیروهای ارتش ملی با استفاده از فرصت پایین آمدن روحیه نیروهای دولت وفاق ملی، طرابلس را هدف حمله قرار داد. وی افزود: حملات متداوم نیروهای ارتش ملی به پایگاه های نظامی، انبارهای مهمات و مراکز فرماندهی در طرابلس، دولت وفاق ملی را به شدت دچار نگرانی کرده و توانست مسیر پیشرفت نیروهای ارتش ملی لیبی را به سوی مرکز پایتخت هموار کند.

در همین حال، فرج الجارح، تحلیلگر امور نظامی می گوید: اشتباهات استراتژیک دولت وفاق ملی باعث شکست نیروهای دولت طرابلس در نبرد اخیر شد، زیرا در پی تصرف شهرهای صبراته و صرمان در ماه گذشته، نیروهای دولت وفاق ملی دچار غرور و نخوت شدند و گمان کردند که نیروهای ارتش ملی دیگر توان حمله به طرابلس را ندارند. وی افزود: همین امر باعث شد تا نیروهای دولت وفاق ملی در درگیری های هفته گذشته در ترهونه و الوطیه با شکست مواجه شده و در نبرد کنونی وادار به عقب نشینی شوند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia