اسکاتلند به «در خانه بمانید و جان خود را حفظ کنید»، ادامه می‌دهد

مقامات اسکاتلند می‌گویند با شعار جدید بوریس جانسون همراه نمی‌شوند

خانم استورجن می‌گوید: در خانه بمانید و اگر باید بیرون بروید، فاصله‌گیری در اجتماع را رعایت کنید-Scottish Government / AFP

نیکولا استورجن گفته است که برای مقابله با ویروس کرونا، به استفاده از پیام «در خانه بمانید» برای شهروندان اسکاتلندی ادامه خواهد داد که حاکی از تفاوتی آشکار در خط مشی رهبران بریتانیا در مواجهه با وضعیت فعلی، در آستانه سخنرانی بوریس جانسون خطاب به شهروندان کشور است.

در عصر یکشنبه، نخست وزیر به جای شعار «در خانه بمانید، از کارمندان نظام پزشکی مراقبت کنید و جان افراد را حفظ نمایید» که از آغاز قرنطینه سراسری به کار گرفته شد، به ظهروندان کشور خواهد گفت: «هوشیار بمانید، ویروس را کنترل کنید و جان افراد را حفظ کنید.»

آقای جانسون قرار است «نقشه راهی» برای لغو تدریجی برخی از تمهیدات در انگلستان ارائه کند، ولی انتظار می‌رود بخش‌های عمده قرنطینه در هفته‌های آینده بر جای خود باقی بمانند تا از موج دوم مرگبار شیوع این ویروس جلوگیری شود.

در پی ایراد اتهام مبهم بودن شعار جدید، رابرت جنریک، وزیر اسکان، در تلاش برای توضیح پیام، به بی‌بی‌سی گفت که آن شعار و پیام به این معنی است که «تا جایی که امکان دارد، با در خانه ماندن هوشیار بمانید.» 

او افزود: «اما وقتی هم که از خانه خارج می‌شوید، با رعایت فاصله‌گیری در اجتماع، شست‌وشوی دستان خود، احترام به دیگران در محیط کار و اماکن دیگری که به آنها می‌روید، هوشیار بمانید.»

اما خانم استورجن، نخست وزیر اسکاتلند که قرار است همین امروز کمی بعدتر در نشست اضطراری کبرای هیات دولت بریتانیا شرکت کند، با انتشار یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: «شعار جدید نخست‌وزیر را اولین بار در روزنامه‌های روز یکشنبه دیدم. البته که بر عهده اوست تا تشخیص دهد اتخاذ چه اقدامی برای انگلستان مناسب‌تر است، اما با توجه به وضعیت بحرانی که در مقابله با این ویروس داریم، در این مرحله «در خانه بمانید و جان افراد را حفظ کنید» پیام آشکار ما به شهروندان اسکاتلند است.»

وان گتینگ، وزیر بهداشت ولز، نیز با تایید گفته‌های خانم استورجن اظهار داشت که دولت این منطقه برای مشورت یا موافقت با پیام جدید که از جانب نخست‌وزیری به رسانه‌ها اعلام شد، دعوت نشده بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «پیام ما به عموم مردم عوض نشده است» و افزود: «در خانه بمانید و اگر باید بیرون بروید، فاصله‌گیری در اجتماع را رعایت کنید.»

ایان بلکفورد، همکار خانم استورجن و رهبر پارلمان ملی اسکاتلند، نیز افزود که دولت‌های ولز، اسکاتلند، و ایرلند شمالی، در اتخاذ این تصمیم مورد مشورت قرار نگرفته‌اند و گفت که اسکاتلند به استفاده از شعار «در خانه بمانید و جان افراد را حفظ کنید» ادامه خواهد داد.

او ادامه داد: «چنین شعار بی‌ربطی به ذهن کدام دلقکی خطور می‌کند؟ این (بیماری) تهدیدی پنهان است. «هوشیار بمانید» که نشد واکنش.»

جاناتان اشورث، وزیر بهداشت در سایه حزب کارگر، نیز گفت که پیام جدید «هوشیار بمانید» ممکن است باعث سردرگمی شود، و افزود: «ما به وضوح مطلق از جانب بوریس جانسون نیاز داریم، هیچ جایی برای خوش‌زبانی و سردرگمی وجود ندارد. این ویروس نهایت سوءاستفاده از ابهام و سردرگمی را می‌برد و در ابهام شکوفا می‌شود. به نظر من مشکل این شعار که به رسانه‌ها گفته شده، این است که باعث سردرگمی مردم می‌شود که سوال می‌کنند: معنای این شعار چیست که هوشیار بمانیم؟ هدف و منظور دولت از این پیام چیست؟»

او ادامه داد: «به همین خاطر امیدوارم بوریس جانسون امشب به ما پیامی کاملا واضح و آشکار ارائه دهد که به شدت بدان نیاز است.»

© The Independent