پنج گام پیش روی بریتانیا برای عبور از بحران کرونا

احتمال بازگشایی مدارس و فروشگاه‌ها از خردادماه

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در حال نطق تلویزیونی، ۱۰ می ۲۰۲۰-LONDON, UNITED KINGDOM

با اجرای برنامه کاهش مرحله‌ای محدودیت‌ها، فروشگاه‌های انگلستان احتمالا در خردادماه فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند.

بوریس جانسون طی سخنانی در روز یکشنبه از طرحی خبر داد که محدودیت‌ها را برای برخی فروشگاه‌ها و مدارس انگلستان کاهش می‌دهد. این طرح که در زودترین حالت از آغاز ژوئن اجرا می‌شود مشروط بر آن است که میزان ابتلا و نرخ بازتولید بیماری (که با حرف بزرگ آر نشان داده می‌شود) همچنان پایین بماند.

وی گفت «در مرحله دوم - زودترین زمان تا اول ژوئن - بعد از نیمه دوم به نظر می‌رسد در موقعیتی باشیم که بتوانیم بازگشایی مرحله به مرحله فروشگاه‌ها را آغاز کنیم و دانش‌آموزان مدارس ابتدایی از سال اول تا ششم را به صورت مرحله‌ای به مدارس باز‌گردانیم».

وی افزود «آرزوی ما این است که بتوانیم دانش‌آموزان دوره متوسطه را که سال آینده امتحان خواهند داشت به مدرسه برگردانیم تا قبل از تعطیلات حداقل چند روزی را با معلمان خود سر کنند. و به زودی جزئیات و دستورالعمل‌هایی را تنظیم خواهیم کرد که شرایط مدارس، فروشگاه‌ها و حمل و نقل را مشخص می‌کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان آغاز محدودیت‌ها از ماه مارس گذشته، فقط مغازه‌هایی که اقلام ضروری را عرضه می‌کنند اجازه فعالیت داشتند، اما به گفته نخست وزیر این محدودیت ممکن است از ماه ژوئن برداشته شود، که البته بستگی به این دارد که ببینیم «چه می‌توانیم بکنیم».

وی با تأکید بر «چه می‌توانیم» گفت «برای این که گرچه برنامه داریم اما این برنامه به شرایطی وابسته است. و چون اولویت ما مراقبت از مردم و نجات جان آنهاست، نمی‌توانیم بی‌مهابا اقدام کنیم، مگر این که از پنج آزمون عبور کنیم».

نخست‌وزیر این پنج آزمون را چنین بر‌شمرد: «مراقبت از کادر درمانی. ثبات در کاهش میزان مرگ و میر. ثبات در کاهش نرخ ابتلا به میزان چشمگیر. غلبه بر مشکل تهیه امکانات حفاظتی برای مردم، که بله می‌دانیم این مشکلی جهانی است که باید حل کنیم».

«و آخرین مورد اطمینان از این است که هر اقدامی می‌کنیم نباید نرخ بازتولید بیماری (آر بزرگ) از یک بیشتر شود، تا مواجه با رشد افسارگسیخته‌ای نباشیم که هفته‌های گذشته شاهد بودیم».

© The Independent

بیشتر از جهان