دبیر کل سازمان ملل: کرونا سونامی «نفرت و بیگانه‌هراسی» به راه انداخته

‌«باید اکنون برای تقویت ایمنی جوامع‌مان در مقابل ویروس نفرت اقدامی انجام دهیم»

آنتونینو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد - Michael Kappeler / POOL / AFP

دبیر کل سازمان ملل متحد میگوید همه‌گیری ویروس کرونا «سونامی نفرت و بیگانه‌هراسی» بین‌المللی را با خود آورده است. 

آنتونیو گوترش گفت احساسات ضدخارجی با انتشار کووید۱۹ در جهان، افزایش یافته است. 

او گفت:‌«باید اکنون برای تقویت ایمنی جوامع‌مان در مقابل ویروس نفرت اقدامی انجام دهیم.» 

دبیر کل سازمان ملل گفت «در دوران پاندمیک شاهد بروز تئوری‌های توطئه یهودستیزانه و حملات ناشی از اسلام هراسی بوده‌ایم. 

مهاجران و پناهجویان به عنوان منبع ویروس مورد بدرفتاری قرار گرفتند و به آنان اجازه دسترس به پزشک را ندادند.»

او در سخنان خود خطاب به جهان برای پایان دادن به نفرت‌پراکنی گفت:‌ «برای کووید۱۹ مهم نیست که ما کی هستیم، کجا زندگی میکنیم، یا به چی اعتقاد داریم. ولی همه‌گیری کووید۱۹ سونامی نفرت و بیگانه‌هراسی، دنبال گناهکار گشتن، و وحشت‌افکنی را بیدار کرده است» 

در بریتانیا آمار حاکی از افزایش شمار جرائم ناشی از نفرت علیه چینی‌ها در دوران شیوع بیماری است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چینی تبارها و آسیایی تبارها، با ذکر کووید۱۹ مورد ضرب و جرح و خشونت کلامی در اماکن عمومی قرار گرفته‌اند. اولین موارد ابتلا به این بیماری شبه آنفلوآنزا در چین و در پایان سال ۲۰۱۹ شناسایی شد. 

یک گزارش جدید نیز درباره تئوری‌های توطیه «خطرناک» که مسلمانان را به رعایت نکردن مقررات قرنطینه و انتشار ویروس متهم می‌کند هشدار داده و گفته است که این مسئله می‌تواند حملات ناشی از اسلام‌هراسی را افزایش دهد. 

دبیرکل سازمان ملل گفت:‌ «همزمان با مبارزه ما با شیوع بیماری، وظیفه داریم که از مردم حفاظت کنیم، به انگ زدن پایان دهیم و از خشونت بپرهیزیم.» 

او از رهبران سیاسی خواست تا با تمامی مردم همبستگی نشان دهند و به مبارزه با نظرات نفرت‌پراکن کمک کنند. او گفت رسانه‌ها- و بویژه رسانه‌های اجتماعی- باید «محتوای نژادپرستانه، ضدزن، و دیگر محتوای مضر را حذف کنند.» 

او از جامعه مدنی خواست تا برای دسترسی به افراد آسیب‌پذیر تلاش بیشتری کنند و از چهره‌های مذهبی خواست تا در قامت «الگوی احترام متقابل» رفتار کنند. 

آقای گوترش افزود:‌ «و از همه در هر کجا که هستند می‌خواهم تا علیه نفرت بایستند، با یکدیگر با رامت رفتار کنند و از هر فرصتی برای انتشار مهربانی استفاده کنند.» 

درخواست آقای گوترش خطاب به تمام مردم جهان برای مقابله با نفرت‌پراکنی‌های مرتبط با کووید۱۹ به دنبال پیام او در ۲۳ آوریل ایراد می‌شود. او در آن زمان همه‌گیری ویروس کرونا را «بحرانی انسانی» خواند که به سرعت در حال تبدیل شدن به «بحران حقوق بشر» است. 

به گفته گوترش، همه‌گیری موجب «اثرات نامتناسب بر جوامع شده، سخنان ناشی از نفرت را افزایش داده، و حمله به گروه‌های آسیب‌پذیر را موجب شده است، و خطر پاسخ‌های امنیتی سرسختانه، واکنش‌های بهداشتی را تضعیف می‌کند. » 

به گفته خبرگزاری رویترز بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تاکنون در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. 

همزمان شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ تا روز جمعه ۲۶۸ هزار و ۵۹۰ نفر اعلام شده است. 

بیشتر از جهان