سکته مغزی در جوانان مبتلا به کرونا در ایران

بیشتر کسانی که دچار سکته مغزی شدند زیر پنجاه سال سن داشتند

بروز سکته مغزی در برخی بیماران جوان مبتلا به کرونا باعث نگرانی‌های زیادی شده است- KOOSHA MAHSHID FALAHI / AFP

به گفته بیشتر مقامات بهداشتی در ایران، بیماری کووید ۱۹ هنوز جزئیات و ناشناخته‌های فراوانی دارد و بروز برخی علائم در مبتلایان به این بیماری هنوز که هنوزه بسیاری از متخصصین امر را با شرایطی جدید روبرو می‌کند. 

در روزهای گذشته گزارش‌هایی از بروز سکته مغزی در برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ایران منتشر شد. 

موضوعی که واکنش سخنگوی وزارت بهداشت را نیز در پی داشت و کیانوش جهانپور با اشاره به گزارش ژورنال پزشکی نیوانگلند درباره موارد سکته مغزی در بیماران جوان مبتلا به کووید- ۱۹ نوشت: «گزارش همکاران نورولوژیست در ایران هم از بروز موارد سکته‌های ترومبوتیک مغزی در برخی بیماران مبتلا به کرونا حکایت دارد.»

حالا فرزاد اشرافی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، خبر از بروز سکته مغزی در ۲۵ نفر از مجموع ۱۷۰۰ نفر بستری شده در بیمارستان «شهدای تجریش» می‌دهد.

وی که در مصاحبه‌ای با شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی حاضر شده بود گفته که سن نیمی از افرادی که دچار سکته مغزی شدند، زیر ۵۰ سال است.

پیش از این رسانه های آمریکایی گزارش کرده بودند که گروهی از پزشکان این کشور از افزایش شواهدی مبنی بر لخته شدن خون بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به شکلی «غیرعادی» خبر دادند. لخته شدن خون بیماران می تواند منجر به سکته مغزی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این گزارش‌ها موارد سکته مغزی ناگهانی در میان «بیماران جوان» طی دو هفته گذشته هفت برابر شده است. 

نکته قابل تامل در این گزارش‌ها این بوده است که اغلب این افراد سابقه بیماری نداشته‌اند و با «علائم خفیف» بیماری «کووید-۱۹»  یا «بدون علائم» در خانه خود بودند.

بیشتر از