دانشمندان همچنان بر سر استفاده گسترده از ماسک اختلاف‌نظر دارند

برخی از دانشمندان معتقدند هنوز شواهد کافی برای چنین نتیجه گیری در دست نیست

در بسیاری از مناطق جهان پوشیدن ماسک در اماکن عمومی الزامی است - Hector RETAMAL / AFP

 گزارش ارائه شده  به مشاوران دولت انگلیس مبنی براستفاده گسترده از ماسک های صورت برای جلوگیری از انتقال بیشتر ویروس کرونا، موجب چند دستگی دانشمندان شده است.

 به گفته« دلو» گروه علمی تشکیل شده توسط انجمن سلطنتی، ماسک های صورت، از جمله آنهایی که در خانه ساخته می شوند، می توانند "ابزار مهمی" در کاهش انتشارکوید ۱۹ باشند.

گزارش منتشر شده روز دوشنبه نشان میدهد که ماسکهای صورت می توانند در صورت استفاده گسترده، در مکانهایی که حفظ فاصله فیزیکی در آنها امکان پذیر نیست، انتقال را کاهش دهند؛ مکانهایی مثل وسایل نقلیه عمومی شلوغ، مکانهای خرید یا محلهای کار.

 توصیه ارسال شده به گروه مشاوره علمی دولت ( Sage) نشان می دهد، در مقایسه با استانداردهای رایج استفاده از ماسک به منظور محافظت از افراد، پوشش های صورت می توانند از انتقال از ناقلان بدون علامت جلوگیری کنند.

نتیجه گیری آنها براین واقعیت مبتنی است که قطرات عفونی - که از طریق صحبت کردن و نفس کشیدن، همچنین سرفه یا عطسه بوجود می آیند - یک عامل اصلی در انتقال است و شواهد نشان میدهد که ماسک های پارچه ای می توانند تا حدودی انتشار این ذرات را کاهش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این گزارش با شک و تردید دانشمندان دیگری روبرو شده است، که در واقع نگران این موضوع هستند که هنوز شواهد کافی برای چنین نتیجه گیری در دست نیست.

دکتر آنتونیو لازارینو از مرکز شیوع شناسی و سلامت عمومی دانشگاه لندن (UCL) گفت: «این یک تحقیق نیست بلکه یک بررسی غیراصولی از شنیده ها و مطالعات غیر کلینیکی است.»

وی گفت: "مداركی که نیاز داریم باید به طورمطلوب از موارد كنترل شده تصادفی در سطح جمعیت یا حداقل از مطالعات پیوسته مشاهده ای با گروه های مقیاس حاصل شود، پیش ازآنکه میلیاردها نفر از افراد را درگیر این مساله کنیم. به این شکل است که می توانیم اثرات مثبت و منفی پوشیدن ماسک ها را مشخص کنیم.»

دکتر لازارینو گفت: «آنچه که ما از کوید ۱۹ میدانیم این است که تأثیرات منفی پوشیدن ماسک از اثر مثبت آن بیشتر است.»

دکتر بن کیلینگلی، از بیمارستان یوسی ال گفت که در حالی که گزارش "خوش بینانه" عمدتا بر داده های "مکانیکی" پخش قطرات ویروسی و کارایی فیلتر ماسک ها متمرکز است، مطالعات  واقعی جهانی در مورد پوشش صورت، نتایج نه چندان جالبی را دور از حوزه مراقبت های بهداشتی ارائه می دهد.

وی گفت: «شاید به این دلیل است كه سایر روش های انتقال مانند دست های آلوده از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و استفاده صحیح از ماسک های صورت نیز دشوارتر است.»

دکتر کیلینگلی افزود: «این بدان معنا نیست که پوشاندن صورت مفید نیست. چراکه هیچ اطلاعاتی مبنی بر دست کم گرفتن ماسک ها در زمان شیوع یا ویروس جدید وجود ندارد»

وی گفت: «از نظر من، این گزارش شواهد درستی از پوشش های صورتی که در حال حاضر وجود دارند ارائه نمی دهد.»

با این حال، دیگر کارشناسان از این گزارش استقبال کرده و تحلیل دلو به دلیل "وفور شواهد" ارائه شده  را تحسین کردند و همچنین در توافق با نویسنده تأکید دارند که بیشتر انتقال کوید۱۹ از طریق ناقلان بدون علامت انجام می شود.

پروفسور تریش گرینهال، از دانشگاه نوفیلد آکسفورد دربخش مراقبت اولیه علوم سلامت گفت: «همانطور که از این گروه برجسته دانشمندان انتظار می رود، پایه مدارک اولیه کاملاً منفصل ارائه می شوند که در واقع نشانگر این است که تحقیقات بیشتری در این زمینه ها لازم است.»

«مواردی از این دست که آیا ممکن است برخی افراد بدون بروز علائم مشخص به پخش ویروس ادامه دهند؟ آیا توصیه های مربوط به پوشیدن ماسک با توجه به خطر ابتلا می تواند متغیر باشد؟ - به عنوان مثال ماسک زدن رانندگان اتوبوس درمقایسه با کسانی که به گرداندن سگ ها می روند واینکه  ماسک به عنوان یک ظاهر مناسب است، چقدر مهم است.»

دکتر گرینالهال افزود: «این موضوع  این بحث را بوجود می آورد که پوشش صورت توسط افراد می تواند به عنوان یک راهکار کلیدی به کشور کمک کند تا به راحتی قرنطینه را پشت سر بگذارد.»

وی ادامه داد: «یك مسئله كه گزارش به آن اشاره ای نمی کند این است که خطر استفاده گسترده از ماسك ها توسط مردم می تواند موجب از بین رفتن سهام ماسك های پزشکی برای كارمندان مراقبت های بهداشتی شود. ماسک های  پزشکی در خارج ازبخش های مراقبت های پزشکی لازم نیستند. ماسک پارچه ای محافظت بسیار خوبی دارد و پوشیدن آن راحت تر است.»

با این حال، دکتر سیمون کلارک، میکروبیولوژیست سلولی در دانشگاه ریدینگ گفت: «این گزارش از این رو جالب توجه است که مجموعه ای از نظرات معتبر را به جای هرگونه پیشروی فکری دردرک ما از سودمندی ماسک های صورت، ارائه می دهد.»

وی گفت: «شواهد جدید کم است وموارد منفی احتمالی ماسک ها و پوشش های صورت روی رفتارهای افراد را شامل نمی شود. تا زمانی که مدارک بیشتری در هر جهت ارائه نشود، کلیه مدارک بر پایه نظرات است.»

بیشتر از جهان