کره‌ شمالی و جنوبی در منطقه غیر نظامی به سمت یکدیگر شلیک کردند

شلیک گلوله‌های امروز، جدیدترین رخداد در مناسبات دو کره است

سربازان کره‌جنوبی در حال گشت‌زنی در مرز جدایی کره شمالی و کره جنوبی - AFP via Getty Images

کره شمالی و جنوبی در منطقه غیرنظامی مرزی که این دو کشور را از هم جدا می‌کند، به سمت یکدیگر شلیک کردند. از جانب سئول هیچ تلفاتی گزارش نشده است.

ارتش سئول گفت، در ساعت ۷:۴۱ دقیقه صبح چندین گلوله که از سمت کره شمالی شلیک شده بود، به یکی از برج‌های دیده‌بانی کره جنوبی در شهر مرزی چیورون اصابت کرد.

بیانیه ارتش اظهار داشت که کره جنوبی هم با «شلیک دو خشاب کامل و اعلام اخطار بر اساس دستورالعمل خود» واکنش نشان داده است.

شلیک این گلوله‌ها یک روز بعد از آن رخ می‌دهد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای اولین بار طی حدود سه هفته گذشته دیده شد و رسانه‌های دولتی او را در حال بازدید از افتتاح یک کارخانه‌ کودسازی نشان دادند.

دلیل شلیک گلوله‌ها هنوز مشخص نیست، و یکی از مقامات کره جنوبی از ستاد مشترک ارتش گفت که به نظر نمی‌رسد شلیک این گلوله‌ها برنامه‌ای از قبل برای تحریک آنها بوده باشد، چرا که منطقه مذکور صرفا منطقه‌ای کشاورزی و پر از مزرعه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام در یک مصاحبه مطبوعاتی کمی بعدتر، در روز یکشنبه گفت: «وقتی به خاطر مه موجود، دید کافی برای نشان گرفتن هدفی وجود ندارد، آیا می‌توان آن را واقعا اقدامی تحریک‌انگیز در نظر گرفت؟»

چوی کانگ، قائم مقام موسسه آسیایی مطالعات سیاست‌گذاری، گفت معتقد است که زمان و مکان «خاکستری» وقوع این اتفاق ممکن است برنامه‌ای از قبل بوده باشد تا نشان دهد که کیم هنوز قدرت را در دست دارد.

آقای چوی گفت: «دیروز کیم سعی داشت به همه نشان دهد در سلامت کامل به سر می‌برد و امروز می‌خواهد به هر گونه گمانه‌زنی درباره این که احتمالا او اکنون قدرت سیاسی و کنترل ارتش را کاملا در دست ندارد، خاتمه دهد. به جای این که بخواهد سنگ تمام بگذارد و بر شلیک یک موشک نظارت کند، کیم صرفا به ما یادآوری می‌کند: بله من حالم خوب است و هنوز قدرت را به دست دارم.»

آقای کیم در عکس‌هایی هنگام بریدن روبان مراسم افتتاح در آن کارخانه دیده شد. صحت این عکس‌ها که در سایت روزنامه رسمی رودونگ سینمون منتشر شده است، قابل تایید نیست.

شلیک گلوله‌های امروز، جدیدترین رخداد در مناسبات دو کره است که هنوز در وضعیت جنگی علیه یکدیگر قرار دارند.

لیف اریک هاسلی، استاد دانشگاه اوها در سئول در رشته روابط بین‌الملل، گفت که ممکن است این رویداد برای تقویت روحیه نیروهای نظامی کره شمالی انجام شده باشد.

او گفت: «رژیم کیم ممکن است به دنبال تقویت روحیه سربازان خط مقدم باشد و نیز بکوشد تا موضع خود برای مذاکرات را که در طول شایعات جاری به خاطر غیبت رهبر در هفته‌های گذشته کمی تضعیف شده بود، تقویت کند. کره جنوبی و ایالات متحده نباید از چنین مواردی از نقض معاهدات نظامی موجود توسط کره شمالی، به سادگی عبور کنند.»

© The Independent