دونالد ترامپ: چین می‌خواهد در انتخابات بازنده شوم

رئیس‌جمهور آمریکا در مورد عواقب شیوع کووید-۱۹ در جهان به چین هشدار داد

چینی‌ها مدام از روابط عمومی استفاده می‌کنند تا طوری نشان دهند که طرف بی‌گناه آنها هستند-MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ می‌گوید نحوه عملکرد چین با ویروس کرونا اثباتی است بر این که پکن «هر آنچه از دستش برآید انجام می‌دهد» تا باعث شود که او در انتخابات ماه نوامبر بازنده می‌شود. 

ترامپ در مصاحبه با رویترز در دفتر ریاست جمهوری به چین هشدار داد همه‌گیری عواقبی خواهد داشت، و بدون آن که به جزئیات اشاره کند گفت «کارهای زیادی می‌توانم انجام دهم.»

آقای ترامپ علی‌رغم انتقادها درباره مدیریت دولت آمریکا درباره ویروس کرونا، بارها چین را مسئول بحرانی دانسته که تاکنون و به گزارش خبرگزاری رویترز دست‌کم ۶۰ هزار آمریکایی را به کشتن داده است. 

او روز چهارشنبه ادعای خود را تکرار کرد و گفت چین باید درباره ویروس زودتر به دنیا هشدار می‌داد و تاکید کرد:‌ «کارهای زیادی هست که می‌توانم انجام دهم. ما در حال بررسی آنچه که اتفاق افتاده هستیم.»

رییس جمهوری آمریکا که در دوران ریاست جمهوری خود از جنگ تجاری با چین یاد کرده همچنین گفت که چین مستقیما در مسئله دور دوم انتخاب او در این سمت دخالت می‌کند. 

آقای ترامپ گفت:‌ «چین برای آن که باعث شود من در انتخابات بازنده شوم هر آنچه از دستش برآید انجام می‌دهد،» وی افزود که به نظر او چین خواستار آن است که جو بایدن رقیب انتخاباتی از حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ماه نوامبر پیروز شود تا فشار بر مناسبات آمریکا و چین را کاهش دهد. 

رییس‌جمهور آمریکا درباره شانس پیروزی بایدن در انتخابات به رویترز گفت که رقیبش از حزب دموکرات پیروز نخواهد شد. او گفت: «من به نظرسنجی‌ها باور ندارم. معتقدم مردم این کشور باهوشند. و گمان نمی‌کنم کسی را حمایت کنند که بی‌کفایت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات رییس‌جمهور آمریکا در حالی ایراد می‌شود که انتقادهای گسترده‌ای درباره نحوه مدیریت او بر بحران ناشی از ویروس کرونا در ایالات متحده وجود دارد و کمتر از نیمی از مردم این کشور نحوه اقدام او درباره ویروس کرونا را تایید میکنند. 

طبق نتایج نظرسنجی مشترک رویترز و ایپسوس در ۲۷ و ۲۸ ماه آوریل، که چند روز پس از اظهارات رییس‌جمهور درباره تزریق مواد ضدعفونی‌کننده انجام شد، ۴۳ درصد شرکت‌کنندگان گفتند نحوه عملکرد ترامپ درباره موضوع ویروس کرونا را تایید میکنند. 

آقای ترامپ روز چهارشنبه گفت : «ما قبل از این وقایع وضعیتمان عالی بود. عالی‌ترین اقتصاد تاریخ را داشتیم.» ضربه اقتصادی کووید۱۹ در آمریکا به نظر می‌رسد که شانس انتخاب دوباره او را برای بار دوم نزد آمریکایی‌ها کم کرده است. 

آقای ترامپ افزود که هدف از معامله تجاری آمریکا و چین که میان او و شی جین‌پینگ رییس جمهوری چین امضا شد، بر اثر فشار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، «به شدت آسیب دیده‌ است.» 

ترامپ درباره مقامات چینی گفت:  «آنها مدام از روابط عمومی استفاده می‌کنند تا طوری نشان دهند که طرف بی‌گناه آنها هستند.»

رهبران چین و آمریکا وعده داده‌اند که برای مهار ویروس کرونا، از هیچ تلاشی برای همکاری فروگذار نمی‌کنند. در روزهای اخیر، واشنگتن و پکن درباره منشاء ویروس کرونا و نحوه پاسخ‌دهی به آن نسبت به هم نظرات انتقادی زیادی ردوبدل کردند. 

با این حال ترامپ و دستیاران ارشد او همزمان با افزایش اظهارات ضدچینی خود، از انتقاد مستقیم به آقای شی خودداری کرده‌اند. رییس‌جمهور آمریکا بارها از او به عنوان دوست خود یاد کرده است. 

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent