کرونا در ایران؛ از دستگاه ویروس‌یاب سپاه خبری نیست

مدیر هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌گوید از کرونایاب خبری ندارد

چندی پیش حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، از دستگاهی رونمایی کرد که مدعی شد آن را «دانشمندان بسیجی» در شرکت‌های وابسته به سپاه ساخته‌اند و در مدت «پنج ثانیه» نقاط آلوده به ویروس را کشف می‌کند و آنتن دستگاه به سمت آن نقطه نشانه می‌رود.

او مدعی شده بود که آن دستگاه یک «پدیده علمی شگفت‌انگیز» است و «بیش از ۸۰ درصد دقت» دارد. توضیحات «علمی» فرمانده سپاه درباره آن «اختراع» البته چندان دقیق و روشن نبود. با این حال، کمی پس از رونمایی از این دستگاه واکنش‌های زیادی نسبت به آن دستگاه و ادعاهای مطرح  شده درباره توانایی‌های آن صورت گرفت. 

در یکی از این واکنش‌ها، انجمن فیزیک ایران ادعاهای مطرح شده درباره ویروس‌یاب سپاه را «باورناپذیر» و در حد «داستان‌های علمی و تخیلی» دانسته بود. این انجمن علمی و باسابقه کشور، در بیانیه خود متذکر شده بود که «این ادعا آنقدر از علم دور است که انجمن فیزیک ایران آن را در مجموعه ادعاهای شبه‌علم دسته‌بندی می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا و با گذشت چندین روز از معرفی آن اختراع و «ویروس‌یاب سپاه»، سردار نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی بین‌دستگاهی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، می‌گوید: «درباره دستگاه من اطلاعاتی ندارم. بالاخره دستگاهی بود که روی آن کار کردند و امیدواریم محقق شود.»

این سردار سپاه با بیان این که «نیروهای مسلح و بسیج در مبارزه با کرونا تلاش‌های زیادی انجام دادند»، مدعی شد که «بسیج مستضعفین که نسخه شفابخشی است برای همه تهدیداتی که طی این ۴۰ سال داشتیم»، و افزود: «ملت ما همزمان که با کرونا می‌جنگند، با تهدید و تحریم هم مقابله می‌کنند.»

به گفته این مقام مسئول در ستاد مبارزه با کرونا، صدا و سیما هم از «نقاط قوت» در این ایام بود که «تمام قد برای آگاهی مردم» به میدان آمد.

بنا به ادعای وی، نیروهای مسلح با «اشاره رهبر انقلاب» پای کار آمدند و همه ظرفیت‌های خود را اعم از پزشکی، لجستیکی، ترابری، خدمات علمی و تحقیقاتی، در اختیار نظام سلامت قرار دادند. 

به گفته وی، «نیروهای مسلح تمام‌قد تحت فرمان رهبر انقلاب به میدان آمدند و قرارگاه امام رضا را تشکیل دادند.»

این سردار سپاه هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله بیولوژیک بودن کرونا و مباحثی مبنی بر همخوانی این ویروس با ژنتیک ایرانیان، نیز گفت: «این موضوع به عنوان یک احتمال پیش‌بینی می‌شود و شاید اولین کسی که این موضوع را مطرح کردند، رهبر انقلاب بودند که در حکمی که به رئیس ستاد نیروهای مسلح دادند، فرمودند که با توجه به احتمال حمله بیوتروریستی پیش‌بینی‌ها و رزمایش‌های لازم انجام شود.»

به گفته وی: «اولین متهم خود آمریکایی‌ها بودند و چینی‌ها آمریکایی‌ها را متهم کردند. اخیرا هم آمریکایی‌ها چینی‌ها را متهم کردند. بنابراین معلوم است که یک خبرهایی وجود دارد.»

این مقام سپاهی همچنین گفت: «دانشمندان جمهوری اسلامی (ایران) در حال بررسی هستند تا بتوانند ابعاد مختلف این حمله بیولوژیک را شناسایی کنند، اما هنوز به یک نشانه یا شاخص قطعی نرسیده‌ایم که بخواهیم اعلام کنیم.»

با ورود ویروس کرونا به ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، و برخی از فرماندهان سپاه و نیروهای مسلح کشور، روایت‌هایی را مبنی بر احتمال دست داشتن آمریکایی‌ها در شیوع این بیماری مطرح کردند؛ ادعاهایی که البته هیچ‌گاه سندی محکم برای اثباتشان به دست نیامد. 

بیشتر از