واکنش‌ها به رونمایی از دستگاه «ویروس‌یاب» ساخته سپاه پاسداران

حسام‌الدین آشنا خطاب به صداوسیما: برای ویروس‌یاب‌های ابتکاری و بی‌مجوز، تبلیغ نکنید

دستگاه هوشمند تشخیص ویروس کرونا با نام «مستعان» صبح روز چهارشنبه رونمایی شد- عکس‌ از خبرگزاری مهر

روز گذشته چند مقام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در مراسمی شرکت کردند تا از «ویروس ‌یاب» ساخته نیروهای سپاه رونمایی کنند. 

در مراسم رونمایی از اختراعات سپاه که به‌صورت زنده از شبکه خبر صداوسیما نیز پخش می‌شد، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، مدعی شد که «دانشمندان بسیجی» در شرکت‌های وابسته به سپاه، دستگاهی ساخته‌اند که در مدت «پنج ثانیه» نقاط آلوده به ویروس را کشف می‌کند و آنتن دستگاه به سمت آن نقطه نشانه می‌رود.

در این مراسم ، حسین سلامی دستگاه اختراعی را در دست گرفت و آن را رو به مجری صدا و سیما و فرمانده سپاه پاسداران قرار داد. هرچند که در این لحظه اتفاق خاصی نیفتاد، اما فرمانده کل سپاه در پیوست با سخنان پیشین خود، مدعی شد که «این دستگاه نیاز به خون‌گیری ندارد و از راه دور انجام (می‌شود) و هوشمندانه عمل می‌کند، یعنی برای غربال‌گیری انبوه استفاده می‌شود و سطوح آلوده و افرادی را که آلوده هستند، کاملا تشخیص می‌دهد و در عین حال برای ضدعفونی‌های هوشمند هم پاسخ می‌دهد که بی‌جهت نقاط غیرآلوده ضدعفونی نشود.»

فرمانده سپاه ادعا کرد که این «پدیده علمی شگفت‌انگیز» در بیمارستان‌های مختلف آزمایش شده است و بیش از ۸۰ درصد دقت دارد و  مبنای خوبی برای تشخیص هر نوع ویروس است.

به گفته مقامات سپاه پاسداران، این دستگاه «مستعان» نام دارد، و بنا به ادعای حسین سلامی، یک «پدیده علمی شگفت انگیز» است. 

فرمانده سپاه در توضیح شکل کار آن دستگاه گفت: «این دستگاه با استفاده از ویروس دوقطبی و ایجاد میدان مغناطیسی تا شعاع ۱۰۰ متری، سطوح و افراد آلوده را تشخیص می‌دهد.»

زمان چندانی از هیاهوی رونمایی از این اختراع نگذشته بود که حسام‌الدین آشنا،  مشاور رئیس ‌جمهوری و عضو  هیات نظارت بر صداوسیما درفضای مجازی، به صداوسیما تذکر داد و نوشت: «در شرایطی که جامعه هر روز با اخبار عجیب روبه‌رو می‌شود، از پخش رپورتاژ آگهی در بخش‌های خبری خودداری کنید و بدون تأیید رسمی وزارت بهداشت، برای واکسن‌ها، داروها، کیت‌های تشخیصی و ویروس‌یاب‌های ابتکاری و بی‌نظیر تبلیغ نکنید!»

این در حالی‌ست که سخنگوی وزارت بهداشت هم گفته است که این «دست‌گاه مورد تایید وزارت بهداشت نیست.»

به گفته کیانوش جهانپور، «سازمان دارو و غذای وزارت بهداشت» باید به این دستگاه مجوز بدهد و هنوز  به این دستگاه «تاییدیه» نداده است. 

به گفته جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، صدور مجوز تولید انبوه آن نیز منوط به تایید آن از طرف سازمان دارو و غذای این وزارت خانه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، نیروهای سپاه و بسیج سعی داشتند تا در ابعاد مختلف مبارزه با گسترش بیماری در کشور در صف اول باشند. بی‌شک، نیروهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه هم در حوزه‌های امنیتی مرتبط با بحران کرونا در کشور نقش فعال داشته‌اند و بازوهای رسانه‌ای سپاه نیز در ماه‌های گذشته کاملا هم‌سو با این نهاد کار کرده‌اند. 

تبلیغ اختراع «دانشمندان بسیجی» از سوی بازوی اصلی رسانه‌ای نظام، یعنی تلویزیون، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد و گویی طعنه مشاور رئیس جمهوری و تاکید سخنگوی وزارت بهداشت، مانعی برای اختصاص دادن پخش زنده تلویزیون به رونمایی از این دستگاه نشده است. 

پس از آن رونمایی، بسیاری از کاربران اجتماعی یادآور شدند که از این دستگاه‌های به اصطلاح «ویروس‌یاب»، پیش از این به عنوان دستگاه «سوخت‌یاب» رونمایی شده بوده است.

برخی کاربران هم نوشتند که «این دستگاه برای اکتشاف ژئوفیزیکی معادن مس طراحی شده، ولی به لحاظ علمی حتی برای اکتشاف ذخایر مس هم نادرست» عمل می‌کرده است.

بیشتر از