کرونا در استرالیا؛ با کاهش آمار مبتلایان سواحل کشور به روی مردم باز شد

ساحل باندی و دو ساحل مجاور دیگر در شهر سیدنی، روز سه‌شنبه به روی شهروندان باز شدند

سواحل استرالیا یک ماه پیش برای رعایت فاصله‌گیری در اجتماع تعطیل شده بودند- PETER PARKS / AFP

با کاهش آمار مبتلایان جدید ویروس کرونا، استرالیا شروع به کنارگذاری قوانین قرنطینه کرد و به شهروندان اجازه داد در خانه‌ها با یکدیگر دیدار کنند و سواحل کشور را نیز بازگشود.

مقامات ایالت نیو ساوت ولز، پرجمعیت‌ترین ایالت کشور، گفتند که برخی از محدودیت‌ها در زمینه عبورومرور برداشته خواهد شد و امیدوار هستند که با آزمایش‌گیری گسترده بتوانند در آینده هم شاهد سقوط نرخ ابتلا به کووید-۱۹ باشند. این ایالت حدود نیمی از موارد ابتلا در کل استرالیا را در خود جای داده است.

ساحل باندی و دو ساحل مجاور دیگر در شهر سیدنی، روز سه‌شنبه به روی شهروندان باز شدند. این اماکن یک ماه پیش برای رعایت فاصله‌گیری در اجتماع تعطیل شده بودند.

مقامات همچنین گفتند که از روز جمعه بازدید حداکثر دو بزرگسال را در خانه افراد اجازه خواهند داد که گامی در راستای لغو قوانین در خانه ماندن است، چرا که شهروندان این کشور از هر گونه عبورومرور غیراساسی منع شده بودند.

گلادیز برکجیکلیان، فرماندار نیو ساوت ولز، اذعان داشت که بسیاری از مردم به خاطر ممنوعیت فعالیت‌های غیرضروری و در خانه ماندن در طول قرنطینه سراسری، در خانه خود محبوس شده‌‌اند و تنها مانده‌اند.

این فرمان در حالی صادر شد که استرالیا ظرف ۲۴ ساعت گذشته تنها یک مورد جدید ابتلا به کووید‌-۱۹، آن هم از منبعی گمنام داشته است که حاکی از این است که شیوع ویروس در کشور تحت کنترل درآمده است.

گرگ هانت، وزیر بهداشت استرالیا، گفت: «ما در حال پیروزی هستیم، ولی هنوز بازی را نبرده‌ایم.»

روز سه‌شنبه آقای هانت به گزارشگران گفت که تا کنون حدود ۲.۴ میلیون نفر (حدود ۱۰ درصد جمعیت کشور) برنامک جدید دولت برای ردیابی تماس با ویروس را نصب کرده و در آن ثبت‌نام کرده‌اند. این برنامک از امواج بی‌سیم بلوتوث استفاده می‌کند تا افراد وقتی به ۱.۵ متری کاربران دیگر نزدیک می‌شوند، از دور با آنها «دست مجازی» بدهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این برنامک بعد آن تماس را ثبت و رمزگذاری می‌کند و اگر کاربران بیش از ۱۵ دقیقه در تماس نزدیک با کاربر دیگری باشند که به ویروس مبتلاست، به آنها خبر داده می‌شود.

با این وجود، دولت گفته است که به حدود ۴۰ درصد از جمعیت نیاز است تا این اپ را نصب و استفاده کنند تا بتوان حداکثر تاثیر و کارآمدی آن را انتظار داشت.

به گفته وزیر بهداشت، تا روز سه‌شنبه استرالیا ۶ هزار و ۷۲۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۸۵ مرگ در اثر آن بیماری داشته است.

این کشور با اعمال زودهنگام و سخت‌گیرانه قوانین فاصله‌گیری در اجتماع و تعطیل کردن تجارت ها، توانست بر خلاف سایر کشورها از آمار بالای مبتلایان کووید-۱۹ اجتناب کند.

اکنون که نرخ مبتلایان جدید در مقایسه با یک ماه گذشته که ۲۵ درصد بود به یک درصد رسیده است، برخی از ایالات توانسته‌اند بعضی از محدودیت‌های موجود را لغو کنند.

© Reuters

بیشتر از جهان