«اجباری‌شدن ماسک» در تهران امکان‌پذیر نیست

مقام‌های شهری: توان و ظرفیت اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را نداریم

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در اسفندماه منتشر شد، ۲۲ درصد از ساکنان شهر تهران توان مالی خرید ماسک و مواد ضدعفونی دست نداشته‌اند- همشهری

«الزام استفاده از ماسک و دستکش» در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی به تصویب رسیده است که مقام‌های شهری می‌گویند در شرایط فعلی امکان اجرای کامل آن وجود ندارد.

روز گذشته حسن روحانی در توضیح این مصوبه گفت که وزارت کشور به‌زودی زمان اجباری شدن استفاده از ماسک و دستکش را در وسایل حمل‌ونقل عمومی، اعلام خواهد کرد.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نخستین مقام شهری بود که به این مصوبه واکنش نشان داد و امکان اجرای آن را زیر سؤال برد: «چنین موضوعی به ما اعلام نشده است و در صورت اعلام از سوی ستاد باید حوزه‌های کارشناسی ایستگاه‌ها موضوع را بررسی کنند تا مشخص شود امکان اجرای آن وجود دارد یا خیر.»

به گفته آقای نوبخت، متروی تهران تنها می‌تواند از مسافران بخواهد خودشان به‌صورت «داوطلبانه» این پروتکل‌ها را رعایت کنند و در زمان‌های پیک سفر از مترو استفاده نکنند: «از همه شهروندان خواهش کردیم که خودشان ماسک بزنند و موارد بهداشتی را بیشتر رعایت کنند و امیدواریم شهروندان بتوانند خود را با شرایط تطبیق دهند و با شرایط موجود از شبکه مترو استفاده کنند.»

پیش‌تر، مدیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی تهران هم گفته بود که رانندگان این ناوگان امکان و توان اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و درگیر شدن با مسافران را ندارد.

نکته مبهم در مورد اجرای این مصوبه آن است که هنوز مشخص نیست که با کسانی که از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند چه برخوردی خواهد شد و چه تعداد نیروی انتظامی برای کنترل این طرح به کار گرفته خواهد شد.

همچنین در این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، نحوه مواجهه با افرادی که توان مالی خرید ماسک و دستکش و تعویض روزانه آن‌ها را ندارند، روشن نشده است.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در اسفندماه منتشر شد، ۲۲ درصد از ساکنان شهر تهران توان مالی خرید ماسک و مواد ضدعفونی دست نداشته‌اند. نکته مهم دیگر این است که این افراد عموماً در مشاغل روزمزد و خدماتی مشغول به کار هستند، وسیله نقلیه شخصی ندارند و بیش از دیگر جمعیت شاغل در تهران نیاز به استفاده از حمل‌ونقل عمومی دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی روز گذشته و در توضیح شیوه اجرای این مصوبه، تنها به ذکر این نکته اشاره کرد که او از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته تا ۱۸ میلیون ماسک خارجی و تعداد دیگری ماسک داخلی را به بازار عرضه کند و به قیمت مناسب بفروشد: «۱۸ میلیون ماسک خارجی هست که گفتیم به بازار عرضه و در دسترس مردم قرار بگیرد ممکن است ماسک‌های خارجی با قیمتی که خریده شده، کمی گران‌تر باشد ولی به داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها عرضه شود تا هر کس مایل است آن را خریداری کند در کنار آن ماسک‌های داخلی هم هست. این‌ها را هم عرضه کنند تا بتوانیم از مسئله عبور کنیم.»

پیش‌تر، دیگر مصوبه این ستاد برای اجرای فاصله‌گذاری در وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز شکست خورده بود.

مسئولان شهری معتقدند که تصمیم‌های اتخاذشده در ستاد ملی مقابله با کرونا با واقعیت روی زمین هم‌خوانی ندارد و عملاً با ظرفیت فعلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری و لغو محدودیت از مشاغل، امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند فراهم نیست.

لغو دو مرحله‌ای محدودیت‌های کرونا در روز ۲۳ فروردین و یکم اردیبهشت و بازگشت دوسوم کارمندان سبب ایجاد ازدحام در وسایل حمل‌ونقل عمومی شده است.

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز روابط عمومی شهرداری تهران، بازگشت مشاغل به وضعیت عادی را در تناقض با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند دانسته بود و در حساب توییتر خود نوشت که « وقتی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در مبارزه با کرونا می‌گوید دوسوم کارکنان فعالیت خود را شروع کنند، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تنظیمات ترافیکی اجباراً به چرخه بازمی‌گردند. افزایش ظرفیت مترو و اتوبوس در حد چند درصد ممکن است اما یقیناً پاسخگو نیست.»

او همچنین در توییت دیگری نوشت که برای آنکه امکان فاصله‌گذاری در اتوبوس و متروی شهری فراهم شود باید ظرفیت حمل‌ونقل عمومی سه‌ونیم برابر افزایش یابد.

محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هفته پیش گفته بود که ۳۰ درصد انتقال ویروس کرونا از طریق حمل‌ونقل عمومی یعنی مترو، اتوبوس و تاکسی‌ها صورت می‌گیرد، با این حال هنوز مشخص نیست که حسن روحانی و همکارانش چگونه می‌توانند مردمی که ناچار به استفاده از این منبع انتقال آلودگی هستند را سلامت نگاه دارند.

بیشتر از