جدال دولت و شورای شهر تهران بر سر آمار قربانیان کرونا در تهران

تهدید شورای شهر به اعلام آمار جان‌باختگان : «به آمار بهشت زهرا دسترسی داریم!»

دعوای بین شورای شهر تهران و وزارت بهداشت به جایی رسیده است که رئیس شورای شهر تهران در تازه‌ترین جلسه شورا، تلویحا دولت را به ارائه «آمار بهداشت زهرا» تهدید کرد.  

رئیس شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رکنا، گفت: «برای گرفتن آمار قدرتمان در بهشت زهرا زیاد است و آمار فوتی‌های کرونایی را از این سازمان می‌گیریم.»

این گفته محسن‌هاشمی، تازه‌ترین جهت‌گیری در خصوص ارائه آمار شفاف در مورد تعداد درگذشتگان در تهران است که همچنان جدال میان شورای شهر تهران و وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا محسوب می‌شود. اعضای شورای شهر تهران همواره عنوان کرده‌اند که ارائه آمار ناصحیح از جان‌باختگان تهران، «دادن آدرس غلط به تهرانی‌ها» است و موجب می‌شود که مردم فکر کنند شرایط عادی شده است. 

پیش‌تر هم اعلام شده بود که یک سوم درگذشتگان کرونا در ایران، از میان شهروندان تهران است. 

در ویدیوی کوتاه گفت‌وگوی رئیس شورای شهر تهران با خبرنگار رکنا، محسن‌هاشمی تایید نمی‌کند که وزارت بهداشت آمار مبتلایان و فوت شدگان را به تفکیک استان‌ها در اختیار شورای شهر گذاشته باشد، بلکه به نظر می‌رسد که آقای ‌هاشمی به نوعی دولت را به افشای آمار درگذشتگان کرونای تهران تهدید می‌کند. وی با اشاره به قدرت شورای شهر تهران و شهرداری تهران در دسترسی به آمار درگذشتگان از طریق ارگان زیرمجموعه شهرداری تهران که همانا بهشت زهرا است، اعلام می‌دارد که می‌تواند آمار درگذشتگان را در اختیار داشته باشد و  اعلام عمومی کند.

پیش‌تر، مهدی‌هاشمی پیشنهاد کرده بود که برای رفع ابهامات اعضای شورای شهر تهران، مقامات ستاد ملی مدیریت کرونا در جلسه غیرعلنی شورا به سوالات پاسخ دهند. ولی وزارت بهداشت تا کنون موافقت خود را با آن پیشنهاد اعلام نکرده است. 

در روزهای گذشته نیز رئیس و برخی از اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده بودند که آمار ابتلا به کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند. 

حال به نظر می‌رسد که باقی بدنه دولت نیز برای جلوگیری از ادامه گفت‌وگوهای پیش آمده میان شورا و ستاد مقابله با کرونا که بیشتر به جدالی سیاسی شبیه شده است، به میان آمده‌اند.

همزمان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران طی نامه‌ای به اعضای شورای شهر تهران هشدار داد که در سخنان خود تنها به آمار وزارت بهداشت درباره کرونا استناد کنند تا به گفته وی،  موجب «سوءاستفاده رسانه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی» نشود. 

عباس صالحی در آن نامه‌ خطاب به محسن‌هاشمی، رئيس شورای شهر تهران، از وی خواسته است که از اعضای آن شورا خواسته شود تا در سخنان خود از بیان اطلاعات و آمار «مغایر با تصمیمات ستاد ملی کرونا و گزارش منابع غیر رسمی» پرهیز کنند تا ضمن «جلوگیری از سوءاستفاده رسانه‌های معاند موجبات تشویش اذهان عمومی فراهم نشود.»

تلاش شورای شهر برای دریافت آمار واقعی از شرایط تهران، از روزهای میانه فروردین و همزمان با بازگشایی ادارات توسط دولت آغاز شد. در همین راستا، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در سوم اردیبهشت از تهیه نامه‌ای خبرداد  و ضمن اشاره به احتمال حضور سعید نمکی در صحن شورای شهر، گفت: «نامه شورا در مورد اجرای پروتکل مقابله با کرونا در مترو توسط وزارت بهداشت بدون پاسخ مانده است.» پیش‌تر، اعضای شورا درخواست اجباری کردن استفاده از ماسک در مترو را از وزارت بهداشت مطرح کرده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زهرا نژادبهرام، ابراز امیدواری کرد که درخواست دیدار با سعید نمکی پذیرفته شود و اعضای شورا پرسش‌ها و ابهامات خود را با شخص وزیر مطرح کنند. دو مورد از اختلافات شورای شهر تهران و وزارت بهداشت، ادامه لغو طرح‌ترافیک و عوارض آن، و نیز آمار متوفیان و مبتلایان به ویروس کرونا در پایتخت بوده است. 

محسن‌هاشمی، رئيس شورای شهر تهران، در آخرین روز فروردین ماه با اشاره به این که طبق «نظرات متخصصان» و سایر بررسی‌ها، آمار ابتلا و قربانیان کرونا در کشور بسیار بیشتر از ارقام اعلام شده رسمی است، در خصوص خطر رفع محدودیت‌ها هشدار داد و از آن وزارتخانه درخواست کرد که آمار قربانیان و مبتلایان کرونا در تهران به صورت مجزا ارائه شود. با گذشت یک هفته از این درخواست، وزارت بهداشت هنوز آمار تفکیک شده‌ای به شورای شهر تهران ارائه نکرده است و رئیس شورای شهر تهران نیز دریافت چنین آماری را تایید نکرده است. 

کشمکش‌های شورای شهر و دولت تا جایی کشید که در روزهای گذشته، محمدجواد حق‌شناس،‌ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران،‌ در خصوص اعلام نکردن آمار دقیق از سوی وزارت بهداشت، آن را با لحن تندتری «نوعی مشارکت در قتل عمد شهروندان» دانست و برای چندمین بار به نبود شفافیت در آمار وزارت بهداشت درباره مبتلایان و جان‌باختگان کرونا، انتقاد و اعتراض کرد. 

حق‌شناس روز ۴ اردیبهشت‌ در گفت‌وگو با تارنمای خبری- تحلیلی  مدآرا اظهار کرد: «اگر دوستانی که وظیفه دارند به مردم حقیقت را بگویند، بنا به هر دلیلی نمی‌توانند این کار را انجام دهند، این‌گونه سخن گفتن مانند اظهارات آقای سخنگو، به کاهدان زدن است.» منظور آقای حق‌شناس، اشاره به سخنان کیانوش جهانپور است که پیش‌تر با اشاره به دعوای میان وزارت بهداشت و اعضای شورای شهر تهران در خصوص اعلام آمار مربوط به کرونا، گفته بود: «برخی از اعضای شورای شهر تهران امکان دارد بگویند که آمار انتخابات هم اشتباه است و در انتخابات تقلب شده. آیا این حرفشان درست است که حالا به آمار وزارت بهداشت اعتراض می‌کنند؟»

آقای حق‌شناس پیش‌تر نیز با اشاره به اعلام نشدن آمار تفکیکی برای مبتلایان و درگذشتگان شهرهای مختلف، گفته بود: «وزارت بهداشت به تهرانی‌ها آدرس غلط می‌دهد.» 

آقای حق‌شناس که پیش از این عنوان کرده بود که آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در خصوص مرگ و میرهای تهران با آنچه شورای شهر تهران خبر دارد، همخوانی ندارد، تاکید کرده است: «وقتی وزارت بهداشت آمار ۱۰ استان سفید را با استان قرمز تهران یک‌جا اعلام می‌کند، شهروندان تهرانی فکر می‌کنند هیچ خبری نیست و ضوابط و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نمی‌گیرند.»

قبل‌تر هم ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، در ۲۷ فروردین عنوان کرد: «مطابق آماری که من دارم، روزانه در بهترین شرایط ۷۰ نفر‌ و در بدترین شرایط کمی بالاتر از ۱۰۰ نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان می‌سپارند و از آنجایی که وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را کلی اعلام می‌کند، تهران هم در دل آمار کلی جا می‌گیرد.»

اگر بدترین آمار اعلام شده از سوی خانم خداکرمی را در نظر بگیریم، از ابتدای اسفند ماه ۹۸ تا روز ۷ اردیبهشت ۹۹، در تهران ۶۸۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و در خوشبینانه‌ترین حالت، ۴۷۶۰ نفر در تهران به علت آن بیماری درگذشته‌اند. 

بیشتر از