روحانی: اماکن مذهبی بازگشایی می‌شوند

فشار مقام‌های مذهبی برای بازگشایی زیارتگاه‌ها و مساجد نتیجه داد

در هفته‌های گذشته، مقام‌های مذهبی به‌کرات از دولت خواسته بودند در تصمیم خود برای تعطیلی اماکن مذهبی تجدید‌نظر کند-Social Media

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از بازگشایی اماکن مذهبی در ۱۲۷ نقطه کشور خبر داد.

روحانی گفت که این تصمیم به اتکای گزارش وزارت بهداشت در مورد سفید بودن این مناطق از لحاظ آلودگی به ویروس کرونا گرفته شده است.

او در این جلسه گفته که دولتش قصد داشته «درباره بازگشایی اماکن مذهبی مصوبه‌ای گسترده‌تر» داشته باشد چرا که «هر چه که می‌گذرد دل‌های ما برای زیارت حرم‌های مطهر و معروف بیشتر احساس دل‌تنگی می‌کند و مردم نیز سهولت برای زیارت این بقاع متبرک می‌خواهند».

براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلا روحانی «در ۱۲۷ منطقه سفیدی که وزارت بهداشت اعلام کرده» بر اساس جدول زمانی در «نیمه ماه اردیبهشت یا نیمه ماه رمضان» اماکن مذهبی مانند «مساجد، بقاع متبرکه و محل‌های برگزاری نماز جمعه» بازگشایی می‌شود.

هنوز مشخص نیست که «مناطق سفید» اعلام‌شده در جلسه امروز چه شهرهایی است.

برخلاف مطالب گفته‌شده در این جلسه، دو هفته پیش، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته بود که «هیچ استانی دارای وضعیت سفید نیست. نه‌تنها ایران بلکه در دنیا جایی سفید نیست. در رابطه با روستاها هم ابتلاهای مختلفی داریم.»

حسن روحانی می‌گوید این بازگشایی محدود به این ۱۲۷ نقطه نیست و از این پس «هر نقطه‌ای از کشور که منطقه سفید اعلام شد، فرقی هم نمی‌کند اماکن مقدس داشته باشد یا نداشته باشد و وزارت بهداشت تائید کرد، اماکن مقدس در آنجا بازگشایی می‌شود.»

این ستاد به وزارت بهداشت هم دستور داده که کشور را بر اساس میزان آلودگی به ویروس کرونا به سه منطقه «سفید، زرد و قرمز» تقسیم‌بندی کند تا تصمیم‌گیری درباره تداوم یا حذف محدودیت‌ها بر اساس آن صورت بگیرد.

در هفته‌های گذشته، مقام‌های مذهبی به‌کرات از دولت خواسته بودند در تصمیم خود برای تعطیلی اماکن مذهبی تجدید‌نظر کند.

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، صبح امروز و در میانه برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حساب توییتر خود نوشته بود که «یکی از سخت‌ترین جلسات ستاد عالی کرونا در حال برگزاری است».

سه روز پیش و در واکنش به فشار مقام‌های مذهبی، محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام‌ پزشکی کشور با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی او را از اتخاذ این تصمیم برحذر داشت: «به‌عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور به استحضار می‌رساند، با توجه به شرایط اپیدمیولوژیک کنونی بیماری در کشور و بر اساس اصول مسلم علمی و تجربیات جهانی، هرگونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی،‌ مدارس،‌ دانشگاه‌ها و... موجب گسترش بیماری و آسیب جان و سلامت مردم و هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور که پیش‌تر پیشنهادعضویت خود را در این ستاد داده بود، از جمله چهره‌های مذهبی منصوب رهبر ایران است که با انتشار نامه‌ای خطاب به حسن روحانی از او خواسته بود که زمینه را برای بازگشایی اماکن مذهبی فراهم کند.

احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد نیز در روزهای گذشته این خواسته را تکرار کرده بود. آستان قدس رضوی نیز به‌صورت مستقل خبر از تدوین پروتکل‌هایی برای بازگشایی حرم امام هشتم شیعیان داده بود.

هنوز مشخص نیست که قم و مشهد در زمره این ۱۲۷ نقطه سفید اعلام‌شده از سوی حسن روحانی هستند یا نه.

از ابتدای همه‌گیری کرونا در ایران، چهره‌های مذهبی مخالفت خود با بسته شدن زیارتگاه‌ها و دیگر اماکن مذهبی اعلام کرده بودند.

بیشتر از