برنامه دو مرحله‌ای فرماندار نیویورک برای بازگشایی کسب‌وکارها

در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۷ نفر در اثر ابتلا به کرونا در نیویورک در گذشته‌اند

فرماندار نیویورک از کسب‌وکارها خواسته است تا در ایام کرونا با درایت عمل کنند- Spencer Platt/Getty Images/AFP

اندرو کومو، فرماندار نیویورک، در کنفرانس خبری روزانه خود در خصوص وضعیت ویروس کرونا در این ایالت گفت که اگر مردم به حقایق دسترسی داشته باشند، می‌تواند رفتار مسئولانه خود را بر اساس آن تنظیم کنند. او سپس به ارائه آمار تلفات ویروس کرونا پرداخت و گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۶۷ نفر جان خود را در برابر این بیماری در ایالت نیویورک از دست‌ داده‌اند که نسبت به روز پیش از آن که ۴۳۷ نفر بود، کاهش یافته است. 

 تا بعد از ظهر شنبه، ۲۷۱هزار آزمایش (با نتیجه) مثبت ویروس کرونا در ایالت نیویورک گزارش شده است. ۱۴۱ هزار نفر از این تعداد در شهر نیویورک هستند و شمار مرگ‌ها براثر ابتلا به ویروس کرونا هم تا روز یکشنبه ‌به ۱۶۱۶۲ رسیده است. 

او در خصوص این که چه زمانی در ایالت‌ نیویورک شاهد بازگشایی کسب‌وکارها و رفت‌وآمدها خواهند بود، گفت که براساس دستورات مرکز مبارزه و پیشگیری بیماری‌های عفونی، بازگشایی زمانی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد که چهارده روز پیاپی کاهش در میزان بستری شدن و شمار افراد شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا مشاهده شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کومو، در مرحله اول بازگشایی، کسب‌وکارهایی که کمترین خطر را ایجاد می‌کنند باز خواهند شد. در مرحله دوم، بر اساس وضعیت هر کسب‌وکار و تحلیل جداگانه از آن، اقدام به بازگشایی می‌شود. در این مرحله، به گفته او، خود تجارت‌ها و کسب‌وکارها، باید تحلیل و برنامه‌ دقیقی از این که چطور در این شرایط جدید به کار ادامه خواهند داد، ارائه کنند. 

فاصله بین این مراحل دوهفته خواهد بود. اگر با اجرای این مراحل، بستری‌شدن‌ها کاهش یابد، برنامه بازگشایی وارد مرحله بعدی خواهد شد. 

یکی از موضوعاتی که در این برنامه تغییر ایجاد می‌کند، این است که بخش‌های مختلف ایالت‌ نمی‌توانند کاری کنند که تعداد بازدید کنندگان از ایالت‌های دیگر به آن منطقه را افزایش دهد. این برنامه در چارچوب برنامه‌ریزی‌های چند-ایالتی تنظیم شده است. به خصوص آن که به دلیل همجواری، رفت‌وآمد بین ایالت‌های کنتیکت و نیوجرسی و ایالت نیویورک، بسیار زیاد است، و نیز به علت فاصله نزدیک شهر نیویورک با مرزهای این ایالت‌ها. 

فرماندار نیویورک از کسب‌وکارها خواست باهوش عمل کنند و ببینند که چطور می‌توانند فعالیت‌هایی انجام دهند که از نظر اقتصادی به صرفه باشد، اما نیازی به رجوع افراد نداشته باشد. چنین توصیه‌ای همچنین برای موسسات ورزشی هم مطرح شده است که برخی از ورزش‌ها بدون تماشاگر بازی‌های خود را برگزار کنند. 

او از مردم و مسئولان ایالتی خواست که توجه خاصی به گروه‌های جمعیتی آسیب‌پذیر و محلاتی با درآمد پایین، که در نتیجه نیازمند غذا و کمک‌های دیگری هستند، انجام شود. 

او در خصوص وضعیت عادی جدید، از فاصله فیزیکی جدید در محل کار، تهمیدات بهداشتی، و رفت‌و‌آمد سخن گفت و این که افراد باید یاد بگیرند که چطور خطرات رفت‌وآمد و حضور خود را در جامعه کمتر کنند. آقای کومو گفت که در این زمینه با رهبران حوزه اقتصادی صحبت کرده‌اند.

او گفت، اگر فاصله رعایت شود، هر یک نفر کسی را مبتلا نمی‌کند. اما هر فرد می‌تواند در بدترین حالت، دو نفر را مبتلا کنند و آن دو نفر هم هر یک دو نفر دیگر را مبتلا کنند. این وضعیتی است که به گفته کومو، ایالت نیویورک در زمانی که متوجه شیوع ویروس کرونا شد، مجبور بود با آن مواجه شود. 

تا روز یک‌شنبه، ۲۶ آوریل، در آمریکا حداقل ۹۴۱ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند و تعداد مرگ بر اثر ابتلا به کرونا هم به ۵۴ هزار نفر رسیده است.