فرماندار نیویورک: کرونا از اروپا آمد، ترامپ مقصر است

تحقیقات علمی نشان داده است منشاء ویروس کرونا در نیویورک از مسافران اروپایی بوده است

نحوه شیوع ویروس کرونا در شهر نیویورک که اکنون بیشترین جمعیت مبتلا در آمریکا را دارد، به محل مناقشه دولت ایالتی و دولت فدرال بدل شده است.

اندرو کومو، فرماندار این ایالت در بیانیه مطبوعاتی که روز گذشته منتشر کرد، با اشاره به نحوه ورود ویروس کرونا به نیویورک به سختی از دونالد ترامپ انتقاد کرده است.

در این بیانیه مطبوعاتی، فرماندار كومو نتیجه تحقیقاتی را اعلام کرده که بر اساس آن، ویروس از اروپا وارد شده و نه از چین.

کومو با انتقاد از اقدامات دیرهنگام رییس‌جمهور آمریکا، گفته است که محدودیت های مسافرتی که توسط ترامپ اعمال شده «خیلی دیر بوده» و به همین دلیل «جلوی شیوع این بیماری را در ایالات متحده نگرفت.»

در تحقیقاتی که اندرو کومو به آن اشاره کرده، آمده است که احتمالا وقتی که در روز اول مارس نخستین مورد ابتلا به کرونا در ایالات متحده به صورت رسمی تایید شد، بیش از ۱۰ هزار نفر مبتلا بوده‌اند.

همچنین مشخص شده که ایتالیا، منشاء احتمالی ورود این بیماری به آمریکا بوده است.

فرماندار نیویورک می گوید که ترامپ پس از گذشت بیش از یک ماه پس از انتشار اخبار مبنی بر ظهور یک همه‌گیری خطرناک در ووهان چین، دستور تحریم مسافرتی از چین را در دوم فوریه صادر کرد و سپس در ماه آوریل مرزهای هواییرا  به روی اروپا بست.

کومو توضیح داد که ویروس در آن زمان به طور گسترده در ایالات متحده گسترش یافته بود.

تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در آمریکا در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از این میزان، بیش از ۱۶ هزار نفر در نیویورک ساکن بوده‌اند.

بیشتر از جهان