صنعت مد و نساجی یکی از آلاینده‌ترین صنایع است

هفته انقلاب مد چیست و چه هنگام برگزار می‌شود؟

جنبش‌های مردمی بسیاری در سرتاسر دنیا برای آگاهی‌سازی در مورد میزان آلودگی که صنعت مد مسبب آن است، فعالیت می‌کنند - Gregor Fischer / dpa / AFP

هفته انقلاب مد هر سال برگزار می‌شود بلکه آگاهی از مشکلات خاص صنعت مد و از جمله اثرات منفی آن بر محیط زیست و رفتار با کارگران در زنجیره عرضه خرده‌فروشی‌ها افزایش یابد.

این رویداد یادآور نابودی کارخانه رانا پلازا در سال ۲۰۱۳ است که در آن ۱۱۳۴ نفر در ناحیه داکای بنگلادش جان باختند.

در ادامه همه‌چیز را پیرامون هفته انقلاب مد بخوانید:

هفته انقلاب مد چیست؟

مؤسسه انقلاب مد در سال ۲۰۱۳ پس از نابودی کارخانه رانا پلازا بنیان این رویداد را گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن کارخانه هشت طبقه‌ای تولید لباس، پس از آن که چهار طبقه بالایی آن بی‌مجوز ساخته شد، فرو ریخت و آن حادثه مرگبارترین حادثه تولیدپوشاک در تاریخ بود.

علاوه بر کشتگان، ۲۵۱۵ نفر نیز مجروح شدند.  

اولین دور «روز انقلاب مد» درست سال بعد از فرو ریختن آن کارخانه برگزار شد.

هفته انقلاب مد دو سال پس از آن پایه‌گذاری شد و برای درانداختن بحث پیرامون این که چطور می‌توان صنعت مد را از جنبه‌های مختلف بهبود بخشید، رویدادهایی در سراسر جهان برگزار شد.

در تارنمای مؤسسه انقلاب مد آمده است: «شفاف، پاک، عادلانه و مسئول‌تر شدن صنعت مد، هدف ما از این فعالیت مدنی است. امکان آن را با پژوهش، آموزش، همکاری، بسیج نیروها و هواداری فراهم می‌کنیم.»

«صنعت مد با تغییرات سامان‌مند و ساختاری می‌تواند میلیون‌ها نفر را از فقر نجات دهد و امکان زندگی آبرومند و شرافت‌مندانه را برای آنان فراهم می‌کند. با این کار می‌توان زمین، این منشأ حیات را بازسازی و از آن حفاظت کرد؛ می‌توان مردم را دور هم جمع کرد و لذت، خلاقیت  و قدرت تجلی فراوانی برای‌ افراد و جوامع به ارمغان آورد.»

طبق گزارش برنامه اقدام پسماند و منابع این مؤسسه خیریه، هر سال پوشاک‌هایی به ارزش حدود ۱۴۰ میلیون دلار راهی محل‌های دفن زباله می‌شود.

در ماه مه ۲۰۱۹، محققان مؤسسه پژوهشی اقتصاد سیاسی شفیلد در دانشگاه شفیلد، گزارشی منتشر کردند که در پایان آن آمده بود، بسیاری از نام‌های تجاری صنعت پوشاک جهان به رغم وعده‌هایی که داده‌اند، حداقل دستمزد را برای کارگران‌شان تأمین نمی‌کنند.

هفته انقلاب مد چه هنگام است؟

امسال این رویداد از دوشنبه ۲۰ آوریل تا یکشنبه ۲۶ آوریل برگزار می‌شود.

روز انقلاب مد با روز ویرانی کارخانه رانا پلازا در ۲۴ آوریل ۲۰۱۳ مصادف است.

این رویداد را چگونه گرامی می‌دارند؟

یکی از اقدامات برای بزرگ‌داشت هفته انقلاب مد، رواج هشتگ «#چه‌کسی_لباس‌هایم_را_ساخته»  است.

این مؤسسه سال‌هاست که با استفاده از هشتگ فوق بر لزوم مسئولیت‌پذیری شرکت‌های تولیدکننده عمده پوشاک تأکید دارد؛ مسئولیت در قبال این که چه کسانی سازنده لباس‌هایی‌اند که این شرکت‌ها می‌فروشند، و با آن‌ها چه رفتاری می‌شود.

مؤسسه انقلاب مد در تارنمای خود به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌کند که با فشردن دکمه‌‌ای «صدای‌ خود را از طریق توییتر به گوش همگان برسانند.»

سپس این توییت ظاهر می‌شود، با چندین جای خالی برای افزودن جزئیات خاص: «من (نام) هستم و می‌خواهم از سازندگان لباس‌هایم تشکر کنم. سلام (شناسه شرکت تولیدی لباس)، #چه‌کسی_لباس‌هایم_را_ساخته؟ امضا، نشانی رایانامه، کشور.»

پس از آن که جاهای خالی را پر کردید، می‌توانید آن را در توییتر خود منتشر کنید.

مؤسسه انقلاب مد متن رایانامه‌ای هم تهیه کرده است که می‌توانید آن را به نام‌های تجاری صنعت پوشاک بفرستید و از آن‌ها بپرسید چه رفتاری با کارگران زنجیره تولیدشان دارند.

در طول هفته انقلاب مد، مؤسسه حامی این رویداد نمایه سالانه «شفافیت در صنعت مد» را منتشر خواهد کرد. در این نمایه «فهرستی از بزرگ‌ترین نام‌های عرصه مد، به ترتیب شفافیتی که در سیاست‌ها، اقدامات، اثرات و در زنجیره تأمین خود در عرصه اجتماعی و محیط زیستی به خرج داده‌اند، ذکر می‌شود.»

بیشتر از زندگی