وزیر سابق بریتانیا: طرح خروج از قرنطینه برای نجات اقتصاد ضرورت دارد

فیلیپ هموند: بریتانیا تا مدت‌های مدید با معضل «کووید-۱۹ زندگی خواهد کرد

طی قرنطینه سراسری در بریتانیا بسیاری از مشاغل غیر ضروری تعطیل و افراد بسیاری بی‌کار شدند-Niklas HALLE'N / AFP

فیلیپ هموند، وزیر دارایی سابق بریتانیا، می‌گوید طرح خروجی که به اقتصاد کشور اجازه رهایی از قرنطینه را بدهد، باید تا هفته آینده منتشر شود زیرا بریتانیا تا مدت‌های مدید با معضل «کووید-۱۹ زندگی خواهد کرد.»

آقای هموند گفت، بوریس جانسون دربازگشت قریب‌الوقوعش بر سر کار باید در مقابل فشارهایی که برای ارائه طرح بازگشت به چیزی شبیه زندگی عادی وجود خواهد داشت، سر تسلیم فرود بیاورد.

آقای هموند افزود: «واقعیت این است که باید اقتصاد را بازگشایی کنیم، اما باید این اقدام را با علم به وجود ویروس کرونا انجام بدهیم.» 

«نمی‌توانیم تا هنگام کشف یک واکسن و ارائه آن در مقادیری که تمام مردم را مصون کند، صبر کنیم. اقتصاد تا آن هنگام دوام نخواهد آورد.»

آقای هموند گفت که تاکنون، راهبرد «همه چیز را تعطیل کنیم و همه را در قرنطینه قرار دهیم، نسبتا سهل و سر راست» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در برنامه «تودی» رادیوی ۴ بی‌بی‌سی گفت: «این که چگونه با دقت، به‌تدریج و با روش صحیح بازگشایی کنیم که هم از سلامت مردم و هم از فرصت‌های شغلی حفاظت شود، بسیار بسیار پیچیده‌تر بوده است و نیازمند یک رهبری ماهرانه سیاسی است.» 

آقای هموند در پاسخ به این که آیا این طرح باید به‌فوریت ارائه شود، گفت: «بله، فکر می‌کنم این گام بعدی است.»

«تصور می‌کنم نخست وزیر از اول هفته آینده به کار خود در مقر نخست وزیری بازخواهد گشت و من سخت امیدوارم که این امر به ‌معنای گامی روشن در جهت تغییر باشد.»

اظهارات آقای هموند موید وجود نگرانی در حلقه‌های حزب محافظه‌کار پیرامون آن است که دولت حتی از گفت‌وگو در مورد یک طرح (بازگشایی اقتصاد) نیز خودداری می‌کند، و این در حالی است که دولت‌های خودمختار اسکاتلند و ولز جزئیات گزینه‌های خروج از قرنطینه اقتصادی را منتشر کرده‌اند.

تردیدی نیست که محدودیت‌های موجود در انگلستان (بخشی از بریتانیا) به علت وجود نگرانی از بروز دومین موج عفونت کووید-۱۹ و تلفات بیشتر، پس از ۷ ماه مه – ضرب‌العجل قرنطینه کنونی -  به‌ جای خود باقی خواهد ماند. 

طرح استخدام ۱۸ هزار نفر برای ردیابی موارد سرایت کووید-۱۹ که برای پایین نگاهداشتن موارد ابتلا بسیار مهم است، تا چند هفته دیگر در انگلستان اعمال نخواهد شد.

با توجه به این که ایالت ولز اعلام کرده است که از روز ۷ مه آن طرح در آن منطقه اجرا خواهد شد، به نظر می‌رسد که بازگشایی سریع‌تر اقتصاد در ولز و اسکاتلند محتمل‌تر باشد.

© The Independent