نگاهی به آینده گروه های شبه نظامی در عراق

مرجعیت نجف همواره بر لزوم انحصار سلاح در دست دولت تأکید دارد

میزان اختلافات میان رهبران حشد شعبی در حال افزایش است. عکس از: ‏AFP‏

به نظر می رسد تحولات چند ماه اخیر عراق، وحدت و همبستگی گروه های شبه نظامی تشکیل دهنده حشد شعبی را آسیب پذیر کرده و باعث افزایش اختلاف نظر میان رهبران نیروهای بسیج مردمی در عراق شده است. در سایه اختلافات اخیر، عادل عبد المهدی، نخست وزیر مستعفی عراق اعلام کرده است که  بخشی از نیروهای حشد شعبی از جمله "تیپ ابو الفضل العباس"، "گردان های امام علی"، "گردان های انصار المرجعیه" و "گردان های علی اکبر" که به مرجعیت عالی نجف وابستگی دارند؛ از حشد شعبی جدا شده و به نیروهای مسلح عراق خواهند پیوست.

شکی نیست که خروج گروه های مسلح یاد شده افزون بر این که منجر به تضعیف قدرت نظامی حشد شعبی می شود می تواند جاه طلبی برخی از جناح های سیاسی که می خواهند حشد شعبی به عنوان یک نهاد نظامی مستقل و همتا با وزارت دفاع عراق باقی بماند را کاهش دهد. علاوه بر آن، تشدید تنش و اختلاف میان رهبران نیروهای حشد شعبی، ممکن است مسیر انحلال حشد شعبی و انحصار سلاح به دست دولت را بیشتر از پیش هموار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، گروه های مسلح یادشده خروج خود را از ساختار حشد شعبی اعلام کرده و خاطر نشان کردند که جدایی شمار دیگری از گروه ها مسلح نیز تحت بحث و بررسی قرار دارد، اما در عین حال، هماهنگی میان آن ها و حشد شعبی همچنان ادامه خواهد داشت. این گروه ها همچنان تأکید کردند که خروج آن ها از حشد شعبی هیچ هدف سیاسی مشخصی در پی نداشته و تمام تلاش های آن ها در راستای خدمت به میهن و حمایت از منافع مردم عراق است.

البته اختلاف میان رهبران گروه های حشد شعبی زمانی شدت گرفت که ابو فدک المحمداوی به عنوان جانشین و رئیس ستاد حشد شعبی تعیین شد؛ همین امر باعث شد تا گروه های وابسته به آیت الله سیستانی مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کنند و در صدد جدا شدن از حشد شعبی شوند.

ناظران بدین باورند که پیوستن چهار گروه یاد شده به نیروهای مسلح عراق، می تواند ابعاد مختلفی را در پی داشته باشد که مهم ترین آن ها جدا کردن نیروهای مرجعیت از بقیه نیروها به ویژه گروه های نزدیک به ایران است که از پذیرش اوامر دولت سرپیچی می کنند؛ افزون بر این که این اقدام به درگیری های داخلی حشد شعبی پایان می دهد.

در همین راستا،  احسان الشمری، رئیس مرکز پژوهش های سیاسی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: هرچند اختلاف نظر میان رهبران حشد شعبی، تحول تازه ای نیست اما ‏جدا شدن تیپ های وابسته به مرجعیت نجف پرده از اختلافات داخلی حشد شعبی بر می دارد، علاوه بر این که به نظر می رسد ابو فدک المحمداوی ممکن است بدون موافقت مرجعیت نجف به عنوان رئیس ستاد حشد شعبی گماشته شده باشد. الشمری افزود: وابستگی ابو فدک المحمداوی به کتائب حزب الله عراق که دیدگاه آن با رویکرد اعتدال گرایانه آیت الله سیستانی همخوانی چندانی ندارد می تواند عامل اصلی تصمیم مرجعیت به جدا کردن تیپ های مزبور از ساختار حشد شعبی باشد. از سوی دیگر، تصمیم آیت الله سیستانی به جدا کردن گردان های وابسته به مرجعیت می تواند به عنوان پیامی برای لزوم بازنگری در ساختار حشد شعبی باشد، زیرا مرجعیت نجف از آغاز موافقت با تشکیل حشد شعبی در سال 2014، تأکید داشت که این نیروها پس از انجام مأموریت مورد نظر بایستی به نیروهای امنیتی بپیوندند. همچنان مرجعیت نجف نمی خواهد نیروهایش در فهرست تحریم های که ممکن است در آینده علیه حشد شعبی اعمال شود، قرار گیرند.

احسان الشمری در ادامه سخنانش گفت: جدا شدن گردان های وابسته به مرجعیت نجف از حشد شعبی و پیوستن آن ها به نیروهای امنیتی می تواند آینده حشد شعبی را به عنوان یک نیروی مستقل با خطر فروپاشی رو به رو کند و زمینه را برای انحصار سلاح به دست نیروهای دولتی فراهم کند.

اما احمد الشریفی، کارشناس امور استراژیک، اظهار داشت که هدف از موافقت مرجعیت نجف با طرح ایجاد گروه های مسلح، تقویت نیروهای امنیتی عراق در برابر تهدید های نظامی بود که کشور را با چالش رو به رو کرده بود؛ نه این که حشد شعبی به عنوان یک نیروی مستقل باقی بماند. وی افزود: مرجعیت نجف تأکید بر پیوستن همه گروه های شبه نظامی به نیروهای دولتی دارد و جدا کردن تیپ های وابسته به مرجعیت از حشد شعبی نیز با در نظر داشت همین رویکرد صورت گرفته است و آیت الله سیستانی نمی خواهد گروه های مسلح را وارد تنش های سیاسی کند.

از سوی دیگر، هشام الموازنی، پژوهشگر سیاسی بدین باور است که مرجعیت نجف قصد دارد نیروهای وابسته به خود را از سایر گروه های مسلح به ویژه آن های که به ولایت فقیه اعتقاد دارند و از آیت الله خامنه ای تقلید می کنند، جدا کند، زیرا هدف مرجعیت نجف از فتوای جهاد کفایی و موافقت با تشکیل گروه های مسلح، تنها به منظور تقویت نیروهای امنیتی بود؛ اما دخالت این گروه ها در تنش های سیاسی برای مرجعیت نجف قابل پذیرش نیست. هشام الموازنی افزود: مرجعیت نجف با جدا کردن این نیروها از حشد شعبی سعی دارد از فرو افتادن گروه های مسلح وابسته به خود در ورطه تنش های ایران و آمریکا جلوگیری کند؛ البته برای هیچ کسی پوشیده نیست که مرجعیت نجف هرگز گرایشی به سهم گرفتن در تنش های سیاسی را ندارد و سعی می کند از پیوستن به هر اقدامی که منجر به تشدید تنش های سیاسی و امنیتی شود، خودداری کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia