اوج گیری اختلافات میان رهبران حشد شعبی بر سر جانشینی ابومهدی مهندس

فالح فیاض همسویی بیشتری با جناح های وفادار به آیت الله سیستانی دارد

فالح فیاض، مشاور امنیت ملی عراق و رئیس حشد شعبی. عکس از: ‏AFP‏

با آن که از زمان کشته شدن ابومهدی مهندس، معاون فرمانده سازمان حشد شعبی که در سوم ماه ژانویه گذشته در حمله پهپادهای آمریکایی در بغداد همراه با قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس کشته شد، حدود دو ماه می گذرد، اما پیامدهای آن حادثه تا کنون ادامه داشته و منجر به بروز اختلاف میان رهبران سازمان بسیج مردمی در عراق می شود.

در 20 ماه فوری جاری، مجلس شورای حشد شعبی با نادیده گرفتن قانون اساسی عراق که تصمیم گیری در این مورد را منحصر به نخست وزیر می داند، عبد العزیز محمداوی مشهور به «ابوفدک» را به عنوان جانشین ابومهدی مهندس تعیین کرد. اما به محض انتشار این خبر، آتش اختلاف میان رهبران حشد شبعی شعله ور شد و چهار جناح نظامی این سازمان اعلام کردند که  آن ها هیچ اطلاعی از این امر نداشته و تأکید دارند که تعیین جانشین ابومهدی مهندس در حال حاضر که عراق تا کنون دولت منتخبی ندارد، امکان پذیر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته تمامی جناح های که با تعیین جانشین ابومهدی مهندس ابراز مخالفت می کنند، از پیروان آیت الله سییستانی، مرجع عالی نجف هستند، به همین دلیل جناح های یاد شده را به عنوان «جناح های سیستانی» می گویند، در حالی عناصر دیگر حشد شعبی را جناح «ولایت فقیه» می نامند که مرجع تقلید آن ها آیت الله خامنه ای است.

بروز اختلاف بر سر تعیین جانشین ابومهدی مهندس، این پرسش را مطرح می کند که چرا تعیین ابو فدک بدون مشورت و رایزنی با همه رهبران حشد شعبی صورت گرفته است؟ در پاسخ به پرسش فوق الذکر، سیاستمداران عراقی عقیده دارند که این تصمیم از سوی دولت ایران اتخاذ شده و هیچ مقام عراقی توانایی بازنگری این تصمیم را ندارد و سکوت عادل عبد المهدی نیز برخاسته از همین امر است.

در همین راستا، جناح های مخالف با تعیین ابو فدک به عنوان جانشین ابومهدی مهندس، که عبارت اند از: «گردان نظامی آستان حضرت عباس»، «گردان های امام اکبر»، «گردان های امام علی» و «گردان های انصار مرجعیت»، اظهار داشتند که آن ها نامه ای را در پیوند به این موضوع به فالح فیاض، رئیس حشد شعبی داده و در انتظار پاسخ رسمی می باشند.

جالب است که فالح فیاض در ارائه پاسخ تأخیر نکرده و اعلام کرد که حشد شعبی یک نهاد نظامی است که طبق قانون اساسی عراق، رهبری این نهاد را نخست وزیر کشور به عهده دارد، بنابر این، تمام تصمیم گیری های بزرگ این سازمان در حیطه اختیارات نخست وزیر است و دفتر نخست وزیری تا کنون هیچ اشاره به این موضوع نکرده است.

فالح فیاض، افزود که هیچ ساختار ویژه ای به نام «مجلس شورا» در چارچوب حشد شعبی وجود ندارد و هر کسی که این مسئله را مطرح می کند یا اطلاع درستی از حشد شعبی ندارد و یا این که در این میان، انگیزه دیگری دارد. وی علاوه کرده است که ابوفدک، یک شخصیت شناخته شده و مورد احترام است، اما تا هنوز هیچ دستوری در پیوند به تعیین او از سوی رهبری حشد شعبی صادر نشده است.

فالح فیاض در ادامه سخنانش گفت: نام های چند شخصیت برجسته از جمله ابو فدک، برای جانشینی ابو مهدی مهندس به نخست وزیر عراق پیشنهاد شده است اما عادل عبد المهدی تا کنون در این زمینه تصمیمی نگرفته است.

از سوی دیگر، فالح فیاض در ارتباط به این که آیا تعیین جانشین ابو مهدی مهندس در حکومت عادل عبد المهدی صورت می گیرد و یا این که دولت بعدی به این مسئله رسیدگی خواهد کرد، هیچ اشاره نکرده است.

در همین حال، منابع آگاه می گویند: موضع فالح فیاض، حاکی از افزایش اختلاف میان او و جناح های وفادار به ایران است که در گذشته از سوی ابو مهدی مهندس رهبری می شد و اکنون ابو فدک رهبری آن ها را به دوش دارد. همچنان، فالح فیاض که مشاور امنیت ملی در دولت عراق است، از چیرگی نفوذ ایران بر حشد شعبی ابراز نگرانی و نارضایتی می کند.

فالح فیاض بر خلاف ایرانیان ترجیح می دهد رهبران نیروهای حشد شعبی از نام های مستعار مانند "ابو فدک"، "ابو علاء الولائی" و "ابوعلی البصری" استفاده نکنند، زیرا سازمان حشد شعبی که بایستی به عنوان یک نیروی نظامی رسمی شناخته شود، نیازی به این گونه القاب الهام گرفته از گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش که رهبران آن ها همواره با القاب و نام های مستعار یاد می شوند، ندارد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia