«یهودی‌ها همیشه بی‌هوا رنگ عوض می‌کنند»

رئیس جمهور آمریکا و حامیانش در حزب جمهوری‌خواه همواره تلاش کرده نشان دهند حزب دموکرات ضد یهود، و با اسرائیل دشمنی دارد

مایکل ولف، روزنامه نگار، در کتاب جنجالی جدیدش اظهار کرده که پس از آن‌که شماری از همکاران یهودی پیشین دونالد ترامپ موافقت کردند تا با رابرت مالر، بازرس ویژه در پرونده تحقیقات، در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، همکاری کنند، آقای ترامپ به گلایه گفت «یهودی‌ها همیشه بی‌هوا رنگ عوض می‌کنند».

ادعای آقای ترامپ مبنی بر بی‌وفا بودن یهودیان، اظهاراتی یهودی‌ ستیزانه‌ است و در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهور آمریکا و حامیانش در حزب جمهوری‌خواه همواره تلاش می‌کردند نشان دهند حزب دموکرات ضد یهود است و با اسرائیل دشمنی دارد.

در کتاب «محاصره: ترامپ زیر آتش حمله» آقای ولف، که نسخه‌ای از آن در اختیار روزنامه گاردین قرار گرفته، آمده که پس از آن‌که سه همکار پیشین آقای ترامپ با همکاری با رابرت مالر موافقت کردند، آقای ترامپ این اظهارات را درباره یهودیان مطرح کرد.

مایکل کوهن،  وکیل پیشین آقای ترامپ، الن وایسلبرگ، حسابدار سازمان ترامپ و دیوید پکر، مدیر «امریکن میدیا» که به رییس جمهور در خصوص پرداخت حق‌السکوت کمک کرده بود، همگی قبول کرده‌اند تا با تیم آقای مالر همکاری کنند.

در این کتاب، که دنباله کتاب جنجالی پیشین آقای ولف، «آتش و خشم»، است، آمده است که آقای مالر پیش‌نویس متن اعلام جرم علیه آقای ترامپ را به اتهام نقض عدالت در سه مورد، آماده کرده بود، اما نهایتاً تصمیم گرفت تا از اعلام جرم علیه آقای ترامپ به این اتهام صرفه‌نظر کند.

با این‌حال سخنگوی دفتر بازرس مالر  ادعای تهیه شدن این پیش‌نویس را رد کرده و گفته‌ است چنین سندی «وجود ندارد». پیشتر آقای مالر هم گفته بود که در تحقیقاتش گزینه اعلام جرم علیه دونالد ترامپ را در اختیار نداشته است. 

آقای ولف مدعی است که این سند پیش‌نویس آقای ترامپ را به نفوذ، جلوگیری یا ممانعت از پیشبرد روند دادرسی و همچنین پرداخت رشوه یا انتقام‌جویی از شاهد، قربانی یا فرد اطلاع‌ رسان متهم کرده بود.

به ادعای آقای ولف در این متن اعلام جرم، از تلاش «خارق‌العاده» آقای ترامپ برای «حفاظت از خودش مقابل بررسی‌ها و جلوگیری از پاسخ‌گویی» و همچنین تلاشش برای «تضعیف هیأتی که در حال بررسی عملکرد او بود» صحبت شده است.

آقای مالر در جریان بررسی‌هایش، نهایتا آقای ترامپ و همکارانش را از اتهام توطئه‌چینی با روسیه برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۱۶ تبرئه کرده، با این‌حال این بازرس ویژه در ارزیابی خود از این پرونده به مواردی اشاره کرده است که به گفته وی، کارزار آقای ترامپ خودخواسته و آگاهانه از تلاش‌های روسیه نفع برده‌اند.

رابرت مالر همچنین به چندین مورد تلاش آقای ترامپ برای نقض عدالت از طریق فرمان دادن به مقامات برای جلوگیری از تحقیقات یا در یک مورد، برکناری آقای مالر، اشاره کرده‌ است.

آقای مالر با این حال گفته است «افرادی که اطراف رئیس جمهور بودند، از تن دادن به خواسته‌های او و عمل کردن به دستورهایش سر باز زده‌اند» و به همین دلیل آقای ترامپ در تلاشش برای نقض عدالت ناموفق بوده است.

هوگن گایدلی، معاون سخنگوی کاخ سفید در واکنش به کتاب جدید آقای ولف به ایندیپندنت گفته است: «کتاب نخست مایکل ولف به خاطر اشتباهات بی‌شمار، اظهارات ساختگی و استفاده از منابع  مشکوکی که اهداف سیاسی شخصی‌ دارند و حتی خود نویسنده نیز به آن‌ معترف است، کاملا بی‌اعتبار شد. کتاب اخیر نیز تلاش دیگری از سوی آقای ولف است تا از طریق دروغ‌ها و تخیلات محض‌اش و با هدف حمله به رئیس جمهور، پول زیادی به جیب بزند».

© The Independent