نمادهای فاصله‌گیری اجتماعی: به اندازه یک توله خرس یا چهار قزل‌آلا

بی‌بی‌سی هم به مردم توصیه می‌کند به اندازه «یک هیو پیم» از هم فاصله بگیرند

حفظ فاصله از دیگران مهم است، زیرا احتمال ابتلا یا شیوع کووید-19 را کاهش می‌دهد - Juan BARRETO / AFP

اکنون تقریباً به قطع و یقین این پند بهداشتی را شنیده‌ایم که باید از افراد بیرون از خانه دست‌کم دو متر فاصله بگیریم تا به کند شدن شیوع ویروس کرونا، کمکی کرده باشیم.

این توصیه به نظر خیلی ساده می‌آید، اما به نظرمی‌رسد بسیاری در سراسر جهان عملاً متوجه نمی‌شوند، چنین فاصله‌ای در چه حد و اندازه است و همین، الهام‌بخش نهادها و خبرگزاری‌ها شده است تا توصیف‌هایی برای آن ابداع کنند.

بی‌بی‌سی برای جا انداختن مفهوم فاصله دو متری، مجموعه مثال‌هایی از اندازه طول تشک تا اندازه طول دو چرخ خرید را به کار گرفته است.

قد و قامت «هیو پیم»، دبیر بخش سلامت این خبرگزاری، نیز تقریباً دو متر است و بارها از قد او برای نشان دادن فاصله ایمن استفاده کرده‌اند.

نماد معروف دیگر، متعلق به منطقه سیبری است. روی تابلوهای اطلاع‌رسانی این منطقه توصیه‌ای درج کرده‌اند که به اهالی این منطقه می‌گوید«لطفاً به اندازه یک توله خرس از هم فاصله بگیرید.»

از نماد حیوان در جای دیگری از روسیه هم استفاده کرده‌اند. در بوستان ملی قطب در این کشور، به بازدیدکنندگان توصیه کرده‌اند که به اندازه یک خرس، یک فُک یا یک گوزن قطبی از هم فاصله بگیرند.

در کانادا نیز دولت منطقه یوکان به اهالی توصیه کرده است «اندازه یک گوزن شمالی» از هم فاصله بگیرند و در ونکوور هم روی تابلویی نوشته‌اند دو متر یعنی «از فرق سر تا نوک دم شیر کوهی.»

در ایالات متحده هم سازمان ماهیان، حیات وحش و بوستان‌های ایالت مونتانا، طول مجموعه‌ای از ماهیان و وسایل ماهی‌گیری را به کار گرفته است؛ مثل چهار قزل‌آلا، یک ماهی پوزه‌پارویی، و یک چوب ماهی‌گیری.

دست آخر، در استرالیا هم برای توصیف این فاصله از اندازه یک کانگوروی بالغ استفاده کرده‌اند که  قابل پیش‌بینی بود.

حفظ فاصله از دیگران مهم است، زیرا احتمال ابتلا به یا شیوع کووید۱۹ را کاهش می‌دهد.

 نمونه‌ای روشن از فاصله‌گیری درست اجتماعی. قد هیو پیم ۲ متر است. ۲ متر این اندازه است. 

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است:« وقتی شخصی سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات کوچکی از دماغ یا دهان وی به بیرون می‌پاشد که شاید حاوی ویروس باشد.»

« اگر خیلی به این شخص نزدیک باشیم، شاید این قطرات کوچک حاوی کووید-۱۹ از طریق تنفس وارد بدن ما شوند.»

برای آن‌که افزایش مبتلایان در دوران شیوع باعث فشار آمدن به نهادهای خدمات بهداشت نشود، چنین کوشش‌هایی برای کند کردن شیوع مهم است.

© The Independent

بیشتر از زندگی