جریمه ۵۰۰ دلار برای نادیده گرفتن «فاصله‌گیری اجتماعی» در نیویورک

آخرین آمارها از کرونا در آمریکا؛ ۱۰۴ هزار مورد تست مثبت، ۱۵۹۰ مرگ 

حضور مردم در خیابان‌های نیویورک برای قدم زدن و هوای تازه گرفتن در عین رعایت مقررارت موسوم به «فاصله‌گیری اجتماعی»- Angela Weiss / AFP

در بحبوحه شیوع کرونا در نیویورک، بیل د بلازیو، شهردار نیویورک، گفته است شهروندانی که هشدارهای مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی را جدی نگیرند و دستور پلیس برای متفرق شدن را رعایت نکنند، پانصد دلار جریمه خواهند شد. نیویورک هم اکنون بحرانی‌ترین شرایط را در خصوص شیوع بحران کرونا در آمریکا تجربه می‌کند.

تا روز شنبه در ایالات متحده آمریکا بیش ۱۰۴ هزار تن مبتلا به ویروس کرونا گزارش شده است که به این ترتیب این کشور در راس سیاهه‌ کشورهایی قرار می‌گیرد که بالاترین موارد ابتلا را به این ویروس دارند. روندهای کنونی نشان می‌دهد که این عدد همچنان در حال افزایش است. 

تنها در ایالت نیویورک ۴۴ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند و ۵۱۹ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. نیویورک با مشکل جدی در تامین دستگاه‌های تنفسی برای نجات بیماران در بیمارستان‌ها مواجه است. مقامات این ایالت در تلاش هستند تا بر تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی خود بیفزایند. 

به گفته فرماندار این ایالت، اندرو کوئومو، هزاران نفر از کادر پزشکی بازنشسته از پرستار تا دکتر، به سر کار بازگشته‌اند و در بیمارستان‌ها برای بهبود وضعیت کمک می‌کنند. 

 براساس آمارهای ارائه شده، بیش از ۶۰۰ هزار مورد ابتلا به بیماری کرونا در جهان گزارش شده است. 

موضوع تهیه تجهیزات پزشکی برای بیمارستان‌ها یکی از موضوعات مهمی بوده است که به اختلاف‌نظر جدی ترامپ و فرماندار ایالت نیویورک انجامیده است. 

فرماندار نیویورک گفته است که حداقل ۳۰ هزار دستگاه تنفسی نیازمند است و قبل از اینکه نیویورک به بالاترین حد منحنی کرونا و در واقع بیشترین تعداد افراد بستری شده برسد، بیمارستان‌های نیویورک باید به این دستگاه‌ها تجهیز شوند. 

اما ترامپ در اظهارات خود تعداد مورد نیاز مطرح شده توسط فرماندار نیویورک را «اغراق شده» خواند. اگر چه بعد از چندین رفت و برگشت در توییت و یا مصاحبه با رسانه‌ها، او گفته است که برای ارسال این دستگاه‌ها به نیویورک تلاش می‌کند. از جمله چندین شرکت خصوص مانند جنرال‌موتورز قرار است که در تهیه این دستگاه‌ها در خط‌های تولیدی کارخانه‌های خود، کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این فقط نیویورک نیست که با بحران مواجه است. از ایالت واشینگتن گرفته تا میشیگان و لوئیزیانا هر روز موارد بیشتری گزارش می‌شود. 

شهردار شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی گفته است که این شهر نیز خود را برای افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا آماده می‌کند. فرماندار این ایالت گفته است که با کمبود تکنیسین‌های آزمایشگاهی برای آنالیز کردن تست‌های مربوط به کرونا مواجه است.

علاوه بر بحران کرونا در آمریکا، اختلاف نظر بین کارشناسان و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور نیز بر عمق مشکلات افزوده است. 

ترامپ که در ماه‌ ژانویه و فوریه، خطرات این بیماری را دست کم می‌گرفت و با تاخیری انتقادآمیز، اقدام به تشکیل کارگروه مبارزه با کرونا کرد و نیز تهیه دیرهنگام کیت‌های تست کرونا توسط دولتش همچنان با انتقاد زیاد مواجه است، برخلاف نظر کارشناسان تاکید دارد که هر چه سریعتر مردم آمریکا به سر کار بازگردند. 

اما دکتر آنتونی فاوچی، یکی از مسئولان کارگروه کرونای کاخ سفید گفته است که زمان بازگشت را «ویروس» مشخص می‌کند. به این معنی که با توجه به اینکه این ویروس در ایالت‌های مختلف در چه وضعیتی است، باید درخصوص بازگشت به کار مردم سخن گفت. 

روز جمعه، آقای ترامپ، یک بسته امدادی دو تریلیون دلاری را پس از تصویب سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، امضا کرد تا به اقتصاد این کشور تزریق شود و میلیو‌ن‌ها نفر از کسانی که کار خود را از دست دادند و یا شرکت‌هایی که با مشکلات جدی برای ادامه کار مواجه شدند، بتوانند با استفاده از این کمک‌ها، به حیات خود ادامه دهند. مبلغ این بسته‌حمایتی در طول تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.

به علاوه با وجود سه سال جدال حزبی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و قطبی‌بودن جدی فضای سیاسی در آمریکا، سرعت تهیه چنین بسته‌ای با حمایت اکثریت دو حزب، نشان‌دهنده، درک بحرانی است که کشور آمریکا هم اکنون با آن مواجه است. 

اگر چه برخی از دموکرات‌ها نسبت به مواردی که در این بسته دو تریلیون دلاری گنجانده شده گلایه داشته‌اند، از جمله در خصوص ارسال کمک‌های میلیارد دلاری به شرکت‌های بزرگ و سهم کمتر و غیرشفاف‌تر کمک مستقیم به افرادی که کار خود را به واسطه محدودیت‌های ناشی از سیاست‌های مبارزه با کرونا از دست‌داده‌اند.

اما جدال بر سر تک‌تک موارد ممکن بود منجر به طولانی شدن روند تصویب، اختلاف نظر بیشتر و در نهایت تاخیر در تصویب این بسته شود که خود به تنهایی می‌توانست سقوط بیشتر بازارهای سهام و اعتماد مردم به نهادهای تصمیم‌گیر منجر شود.

اگر چه با تصویب این بسته‌ حمایتی بی‌سابقه، مشخص نیست که طی هفته‌های آینده چه تاثیرات بلندمدت در خصوص وضعیت بازار به وجود خواهد آمد و ظاهرا همه چیز به آن بستگی دارد که دیگر اقدامات برای کنترل شیوع ویروس کرونا، چگونه جواب بدهد تا بازگشت به فعالیت‌های عادی امکان پذیر شود.

طبق این بسته‌حمایتی، ۲۰۰ میلیون آمریکایی، از جمله کسانی که تا ۷۵ هزار دلار درآمد سالانه دارند، و ۵۰۰ دلار اضافی برای هر کودک، مستقیماً مبلغ ۱۲۰۰ دلار دریافت خواهند کرد. 

این بسته‌حمایتی همچنین کمک‌های بیکاری را بطور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌دهد ، و برای کسانی که کار خود را از دست می‌دهند به مدت چهار ماه مزایای کار فراهم می‌کند. به علاوه طبق این بسته‌حمایتی ۳۷۷ میلیارد دلار به کسب‌و‌کارهای کوچک وام داده خواهد شد و بیمارستان‌ها هم تا ۱۰۰ میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا دریافت خواهند کرد.

آقای ترامپ طی روزهای گذشته همچنین بر حملات خود علیه رسانه‌ها افزوده است. این موضوع به خصوص بعد از آنکه برخی از شبکه‌های آمریکایی از پخش مستقیم کنفرانس خبری روزانه او خودداری کردند شدت بیشتری یافت.

طی روزهای گذشته، بسیاری از خوانندگان آمریکایی از جمله جان لجند، کریس مارتین، بروس اسپرینگستین، مایلی سایرس، با پخش موسیقی یا کنسرت‌های آنلاین، برای میلیون‌ها نفری که در خانه‌های خود در وضعیت خود قرنطینگی قرار دارند، برنامه پخش کردند تا روحیه شهروندان آمریکا را تقویت کنند.

همچنین گفته می‌شود برخی از کمپانی‌های فیلم در آمریکا که به دلیل تعطیلی سینماها، قادر به ورود فیلم‌هایشان به بازار نخواهند بود، این فیلم‌ها را در اختیار پخش‌کنندگان آنلاین مثل آمازون، نتفلیکس و دیگر شبکه‌های تلویزیونی قرار خواهند داد.

بیشتر از جهان