سکوت نامعمول رسانه‌های کره شمالی درباره وضعیت سلامت «کیم جونگ اون»

رهبر کره‌شمالی ۱۵ آوریل در مراسم سالروز تولد پدربزرگش شرکت نداشت

رسانه‌های حکومتی کره شمالی وضعیت را عادی جلوه می‌دهد - Ed JONES / AFP

درست یک روز بعد از گمانه‌زنی‌های شدید جامعه بین‌المللی در پی انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها، مبنی بر وخامت شدید حال «کیم جونگ اون»، رسانه‌های حکومتی کره شمالی «به طرزی نامعمول» درباره وضعیت سلامت و محل اسکان رهبر این کشور ساکت هستند.

دیلی ان‌کی (Daily NK)، تارنمایی که در سئول در کره جنوبی مستقر است، در ساعات پایانی دوشنبه گزارش کرد که آقای کیم روز ۱۲ آوریل، چند ساعت بعد از عمل جراحی قلب در بیمارستان بستری شده است.

با این وجود، نسخه انگلیسی‌زبان این گزارش که هنوز تایید نشده، نوشته است که داستان مذکور بر اساس اظهارات منبعی گمنام در کره شمالی است.

رسانه‌های حکومتی (کره شمالی) وضعیت را به «روال عادی» جلوه می‌دهد و مرتب گزارش‌هایی از موفقیت‌های معروف آقای کیم و برخی از اظهار نظرات قدیمی و تاریخ‌گذشته او را درباره امور پخش می‌کند.

نام آقای کیم، مانند همیشه در سراسر روزنامه دولتی رودونگ سینمون نیز دیده می‌شود، ولی هیچ گزارشی از محل اسکان او به چشم نمی‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مقامات کره جنوبی و چین، همراه با منابعی نزدیک به آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، درباره گزارش‌های مذکور که ادعا می‌کنند آقای کیم به شدت بیمار است، اظهار شک و شبهه کرده‌اند.

دونالد ترامپ که در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشست‌هایی با رهبر کره شمالی داشته است، گفت به این گزارش‌ها وقع و اعتبار چندانی نیست. 

آقای ترامپ در مصاحبه مطبوعاتی کاخ سفید در روز سه‌شنبه گفت: «خواهیم دید حال او چگونه است. هنوز نمی‌دانیم که این گزارش‌ها صحت داشته باشند.»

سخنگوی کاخ آبی، ساختمان ریاست جمهوری کره جنوبی، گفت که قادر به تایید محل اسکان آقای کیم نیستند یا حتی نمی‌توانند با اطمینان بگویند که او جراحی داشته است، ولی افزود که کره جنوبی اقداماتی نامعمول را در کشور همسایه خود شاهد بوده است.

گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت سلامت رهبر کره شمالی، اولین بار بعد از غیبت او از مراسم سالگرد تولد بنیان‌گذار کشور در ۱۵ آوریل آغاز شد که گرامیداشت زادروز کیم ایل سونگ، پدربزرگ آقای کیم است.

گزارش دیلی‌ ان‌کی ادعا می‌کند وضعیت سلامت آقای کیم از ماه اوت به خاطر سیگار کشیدن شدید، چاقی مفرط و کار بیش از حد، رو به وخامت گذاشته است و می‌گوید که او اکنون در ویلایی در تفریحگاه قله میوهیانگ در شمال پایتخت پیونگ‌یانگ تحت مداوا قرار گرفته است.

چاد اوکارول، مدیرعامل گروه خطر کره، گفت: «بر اساس غیبت‌های مکرر هفته گذشته به نظر می‌رسد چیزی در جریان باشد. مشکلی در سلامت او، به نظر می‌رسد منطقی‌ترین توضیح برای وضع جاری باشد. ولی هنوز خیلی زود است که بتوان گفت این مشکل به قلب او مرتبط می‌شود یا خیر.»

دیگر متخصصان کره شمالی اذعان داشتند که خیلی سخت بتوان واقعیاتی قطعی درباره وضعیت آقای کیم به دست آورد، ولی همچنین اشاره کردند که غیبت او از جشن‌های مهم ملی برای زادروز پدربزرگش حاکی از آن است که اتفاقی افتاده است.

تای یانگ هو، قائم مقام سابق سفیر کره شمالی در بریتانیا که در سال ۲۰۱۶ به کره جنوبی پناهنده شد، گفت سکوت ادامه‌دار رسانه‌های حکومتی نامعمول است، چرا که در گذشته به سرعت به سوالات و گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت رهبر خود واکنش نشان داده‌اند.

او با صدور بیانیه‌ای گفت: «هر بار که گمانه‌زنی‌هایی درباره وضعیت آقای کیم مطرح می‌شود، کره شمالی به سرعت و ظرف چند روز اقدام می‌کند تا صحت و سلامت او را به همه نشان دهد.»

آقای تای گفت، غیبت او از مراسم جشن تولد ۱۵ آوریل به ویژه اتفاقی «بی‌سابقه» است.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent