اشتراک عقیدۀ ترامپ و دیکتاتور کرۀ شمالی: «هرگز طرفدارش نبوده ام»

رئیس جمهور آمریکا نامۀ «زیبای» کیم جونگ اون را تحسین می کند

BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

دونالد ترامپ گفته است با دیکتاتور کرۀ شمالی، کیم جونگ-اون، در خصوص مخالفت با رزمایش­های آمریکا و کرۀ جنوبی موافق است و اظهار داشت که به زودی برای چهارمین­بار با هم ملاقات خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا پیش از ترک کاخ سفید به قصد باشگاه گلفش در نیوجرسی با خبرنگاران سخن گفت و ”نامۀ زیبایی“ را ستود که از آقای کیم در بحبوحۀ تنش روزافزون شبه­جزیرۀ کره دریافت کرده است.

کرۀ شمالی در هفته­های اخیر سلسله آزمایش­هایی موشکی اجرا کرده است که به گفتۀ آقای ترامپ همگی موشک­های کوتاه­برد بوده­اند. 

رئیس جمهور آمریکا گفت: «دیروز نامۀ بسیار زیبایی از کیم جونگ-اون دریافت کردم و نامۀ بسیار مثبتی بود. فکر می­کنم ملاقات دیگری خواهیم داشت. او واقعاً نامۀ سه صفحه­ای زیبایی نوشت. منظورم این است که از بالا تا پایین یک نامۀ واقعاً زیبا بود. امکان دارد نتایج نامه را منتشر کنم، اما بسیار مثبت بود»

ترامپ و کیم از سال گذشته سه­بار ملاقات و دربارۀ حل بحران ناشی از برنامه­های هسته­ای و موشکی کرۀ شمالی تبادل نظر کرده­اند، اما واشنگتن به کندی و سختی توانسته است رهبر کرۀ شمالی را متقاعد کند که این­گونه تسلیحات را رها کند.

به گفتۀ ترامپ، کیم جونگ-اون گفته است از آزمایش­های موشکی که پاسخی به رزمایش­های آمریکا و کرۀ جنوبی ماه گذشته بود، «خشنود نیست». ترامپ می­گوید که او هم «هرگز طرفدار» رزمایش­ها نبوده است: «می­دانید چرا؟ دوست ندارم بابت آن پول بدهم. باید پولی را که پرداخت کرده­ایم به ما پس بدهند و من این موضوع را با کرۀ جنوبی در میان گذاشته­ام. اما گفتم ’انجام شود،‘ چون آزمایش بزرگی است، تغییری در حوزه­های گوناگون کرۀ جنوبی بود. خوشم می­آید، زیرا لازم است چنین اتفاقی بیافتد».­

مایک پومپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، روز چهارشنبه گفت که امیدوار است مذاکرات از سر گرفته شوند و آمریکا برای مذاکراتی در چند هفتۀ آینده برنامه­ریزی می­کند.

ترامپ و کیم فوریه گذشته در هانوی ملاقات کردند، اما آن دیدار ثمری نداشت و نتوانست از اختلاف­نظرهای برآمده از درخواست­های آمریکا از کرۀ شمالی برای رها کردن برنامۀ تسلیحات اتمی و درخواست­های پیونگ­یانگ از واشنگتن برای کاهش تحریم­های تنبیهی بکاهد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent