درخواست سازمان ملل برای توجه به بهبود وضعیت اقلیمی در کنار مهار کرونا

دبیرکل سازمان ملل: «باید برای حفظ سیاره‌مان، هم از شر ویروس کرونا و هم از تهدید از هم گسیختگی اقلیمی رهایی یابیم»

کودکان در یکی از مدارس پیش‌دبستانی در چین در حالی که ماسک‌حفاظتی بر صورت دارند. 
China Daily via REUTERS 

دبیر کل سازمان ملل متحد، در آستانه رویدادهایی که برای گرامی‌داشت روز زمین تدارک دیده‌اند، گفت ملت‌ها باید از پس آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا بار دیگر سر برآورند، سپس بکوشند مشکل بحران زیست‌محیطی را حل کنند تا آینده بهتری را برای سیاره زمین رقم بزنند.

با حمله این ویروس به مردم سراسر جهان، همه ملت‌ها مجبور شده‌اند اولویت را به جای بهبود وضع اقتصادی و محیط زیستی، به سلامت عمومی بدهند.

دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، حالا از دولت‌ها خواسته است که محیط زیست را مقدم بر بهبود کوتاه‌مدت وضع اقتصادی بدانند. او گفت که پس از رفع مقررات قرنطینه، هدف محوری بازسازی جامعه باید تضمین آینده‌ سیاره‌مان باشد.

آقای گوترش گفت، اثرگذاری این ویروس بر جامعه جهانی «سریع و مرگبار» بوده است، اما پیش‌تر «موضوع اضطراری و عمیق‌تری مطرح بود و آن بحران روزافزون زیست‌محیطی زمین بود.»

او افزود «تنوع زیستی به سرعت از بین می‌رود و از هم‌گسیختگی زیست‌محیطی به نقطه‌ای بی‌بازگشت نزدیک می‌شود.»

اثرات این ویروس در کمین برنامه‌هایی بوده است که پیش‌تر برای رویارویی با تهدید تغییرات زیست‌محیطی تدوین شده بود؛ مثلاً بیست و ششمین اجلاس تغییرات زیست‌محیطی سازمان ملل که قرار بود در گلاسگو برگزار شود و به خاطر مقررات فاصله‌گیری اجتماعی یک سال به تعویق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا که کم‌کم احتمال ایجاد رکود جهانی قوت می‌گیرد، نگرانی‌ از این که دولت‌ها اقتصاد را بر محیط زیست ارجحیت بدهند، بیشتر می‌شود.

در واکنش به این نگرانی، آقای گوترش از دولت‌ها خواسته است که برای کمک به کسب و کارها و برون‌رفت آن‌ها از چالش‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس، بودجه‌ای برای ایجاد مشاغل سازگار با محیط زیست اختصاص دهند. او در ادامه گفت، باید به رشد پایدار برسیم و نقدینگی را در بخش منابع پایداری که نقطه مقابل صنعت بحران‌زده نفت هستند، به جریان بیاندازیم.

ائتلاف جهانی محیط زیست و سلامت، متشکل از« ائتلاف بهداشت بریتانیا در تغییرات زیست‌محیطی» از یک طرح سبز زیست‌محیطی‌تر شدن، برای بهبود شرایط همه‌گیری بیماری حمایت کرده است. اعضای این اتحاد سازمان‌ها و مجامع مهم پزشکی‌اند.

جنی میلر، مدیرکل اتحاد جهانی محیط زیست و سلامت، گفت: «دیگر نباید از این سوراخ گزیده شویم. فقط با زیست‌محیطی‌تر شدن می‌توانیم از این بحران عبور کنیم و آینده‌ای امن و سالم برای همگان رقم بزنیم.»

«سلامت واقعاً مقوله‌ای جهانی است. پس باید راهی پایدار برای سیاره‌مان انتخاب کنیم تا از پیش آمدن بحران‌ها در آینده اجتناب و جان انسان‌ها را حفظ کنیم.»

حال که مردم طعم هوای پاک‌ و لذت دیدن حیات وحش را به عنوان مزایای غیرمنتظره قرنطینه ملی چشیده‌اند، یک نظرسنجی در بریتانیا نشان می‌دهد فقط نه درصد مردم می‌خواهند کشورشان پس از این همه‌گیری دوباره به وضع سابق باز گردد.  

*گزارش‌های تکمیلی از PA

© The Independent

بیشتر از زندگی