هیچ تضمینی برای تولید موفقیت‌آمیز واکسن کووید-۱۹ وجود ندارد

سرپرست تیم تحقيقات تولید واکسن کووید-۱۹ دانشگاه آکسفورد این هشدار را داده است

پروفسور گیلبرت گفت تیم او اکنون منتظر آخرین آزمایش‌های ایمنی و مجوزهای نهایی برای شروع آزمایش‌های بالینی است - Sean Elias/Handout via REUTERS

به هشدار متخصصان هیچ تضمینی وجود ندارد که دانشمندان بتوانند واکسنی موفقیت‌آمیز برای ویروس کرونا بیابند.

پروفسور سارا گیلبرت از دانشگاه آکسفورد که رهبر تیمی مشغول طراحی و تولید واکسنی برای کووید-۱۹ است گفت هیچ کس نمی‌تواند کاملا مطمئن باشد که کشف چنین واکسنی قطعا ممکن است.

این استاد واکسن‌شناسی در برنامه اندرو مار بی‌بی‌سی گفت: «به همین دلیل ما باید آزمون و خطاهای بسیاری انجام داده تا چنین چیزی را تشخیص دهیم. چشم‌انداز امیدبخشی پیش روی ماست ولی آشکار است که نمی‌توان به قطع یقین مطمئن بود.»

پروفسور گیلبرت گفت تیم او اکنون منتظر آخرین آزمایش‌های ایمنی و مجوزهای نهایی برای شروع آزمایش‌های بالینی است.

به گفته او در همین حال به آنها اجازه داده شده داوطلبان مورد نظر را جذب کرده، نمونه‌های خون بگیرند، روند آزمایش را به آنها توضیح دهند و وضعیت سلامت آنها را ارزیابی کنند.

خانم گیلبرت گفت: «تا زمانی که تمام مجوزهای لازم برای واکسن را بگیریم، باید تعداد مناسبی از داوطلبان برای آزمایش داشته باشیم و بتوانیم آزمایش واکسن را به سرعت انجام دهیم.»

پروفسور گیلبرت گفت سخت بتوان زمان آماده شدن واکسن را پیش‌بینی کرد چرا که مراحل پیچیده‌ای در طراحی و تولید هر واکسن وجود دارد.

به کارگیری این واکسن نیز اول با مصون‌سازی افراد ۱۸ تا ۵۵ ساله انجام خواهد شد پیش از آن که بتوان آن را به گروه‌های مسن‌تر تسری داد تا اول ایمنی و واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن مطالعه شود.

او گفت: «این خیلی مهم است چون در واقع این جماعت مسن‌تر است که از همه بیشتر باید با چنین واکسنی از آنها مراقبت شود. اما به طور کلی درباره واکسن‌ها معمولا وقتی انسان پیرتر می‌شود سیستم ایمنی بدن واکنش چندان مناسبی نخواهد داشت. به همین خاطر ما اول باید ببینیم چنین واکسنی در مقایسه با افراد جوان‌ چقدر تاثیر مثبتی برای جماعت مسن‌تر خواهد داشت و این کار از طریق بررسی واکنش سیستم ایمنی افراد گروه جوان تر به واکسن مقدور است.»

او گفت، نیمی از داوطلبان واکسن جدید ویروس کرونا را دریافت خواهند کرد و نیم دیگر واکسنی را که اکنون علیه مننژیت تجویز می‌شود، خواهند زد و هیچ یک از داوطلبان نمی‌داند کدام واکسن را دریافت کرده است.

او افزود: «در طول زمان با ابتلای افراد به ویروس کرونا یا بروز علایم آن، به ما رجوع خواهند کرد تا آزمایش شوند. ما تمهیداتی را برای آزمایش سریع آنها خواهیم داشت و وقتی تعدادی کافی از داوطلبان به ویروس کرونا مبتلا شدند متخصصان آماری به اطلاعات نگاه می‌کنند تا ببینند مبتلایان عضو کدام گروه بوده‌اند، عضو گروهی که واکسن ویروس کرونا زده‌اند یا اعضای گروهی که واکسن مننژیت دریافت کرده‌اند؟»

او ادامه داد: «واضح است که ما امیدواریم موارد ابتلا فقط در گروه واکسن مننژیت دیده شود و اگر این طور باشد قادر خواهیم بود بگوییم این واکسن، حداقل در گروه‌های سنی که مورد آزمایش قرار گرفتند، موثر است و کار می‌کند.»

پیشتر در ماه جاری میلادی او گفت، هیچ کس نمی‌تواند تضمین کند واکسنی کارآمد پیدا خواهد کرد، ولی همچنین اظهار داشت که «اگر همه‌چیز به نحوی عالی پیش رود» تولید چنین واکسنی تا پاییز سال جاری «تقریبا ممکن» است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت درباره ویروس کرونا هم هشدار داده است که هیچ قطعیتی درباره تولید واکسنی موفقیت‌آمیز برای کووید-۱۹ وجود ندارد.

دیوید نابارو، استاد بهداشت جهانی در کالج سلطنتی لندن گفت: «لزوما نمی‌توان واکسنی ایمن و کارآمد علیه هر ویروس کشف و تولید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به آبزرور (The Observer) گفت: «طراحی واکسن برای بعضی از ویروس‌ها خیلی خیلی سخت است. بنابراین برای آینده نزدیک احتمالا باید راه‌هایی برای بازگشت به زندگی عادی در کنار این ویروس به عنوان تهدیدی ثابت پیدا کنیم.»

دولت بریتانیا اخیرا از تشکیل کارگروه جدیدی با هدف حمایت از تحقیقات و طراحی واکسنی برای کووید-۱۹ خبر داد.

پاتریک والانس، مشاور علمی ارشد بریتانیا، گفت: «این کارگروه مطمئن خواهد شد واکسن احتمالی ویروس کرونا به محض کشف به سرعت و در مقادیر بالا تولید شود تا به محض امکان در دسترس عموم مردم قرار گیرد.»

بنا به ارقام وزارت بهداشت که در روز شنبه منتشر شد تاکنون بیش از ۱۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر در بریتانیا به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۵ هزار و ۴۶۴ نفر از مبتلایانی که در بیمارستان بستری شده بودند جان باختنه‌اند.

*گزارش‌های تکمیلی توسط رسانه‌های دیگر

© The Independent