نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در مناطقی که هوای آلوده‌ دارند بالاتر است 

 این مقاله یکی از چندین تحقیقی است که مرگبار بودن ویروس کرونا را به آلودگی هوا مرتبط می‌کند

پزشکان و دیگر کارشناسان می‌گویند برای نتیجه‌گیری قطعی درباره تاثیر آلودگی هوا بر همه‌گیری ویروس کرونا خیلی زود است - Sergei SUPINSKY / AFP

 

یک تحقیق جدید می‌گوید شمار موارد مرگ بر اثر کووید-۱۹ در مناطقی از جهان که هوای آلوده‌تر دارند، بالاتر است.

یارون اوگن، متخصص علوم جغرافیایی از دانشگاه مارتین لوترکینگ در هاله-ویتنبرگ، داده‌های اطلاعاتی ماهواره‌ای را مورد مطالعه قرار داده که دی‌اکسید نیتروژن موجود در هوا را می‌سنجد. دی‌اکسید نیتروژن آلوده‌کننده‌ای است که موجب مشکلات تنفسی می‌شود. 

دکتر اوگن مناطقی را که بنا به دادههای ماهواره آژانس هواوفضای اروپا، در ماه‌های ژانویه و فوریه بالاترین میزان دی‌اکسید نیتروژن را داشتند، با شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا در این مناطق مقایسه کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهشگر در مقاله‌ای که در نشریه علمی «توتال انوایرونمنت» منتشر ساخته می‌نویسد، میان دو عامل فوق یک رابطه مشخص وجود دارد.

او گفت‌: «از آنجا که ویروس کرونا نیز جهاز تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منطقی است که بگوییم شاید رابطه‌ای میان آلودگی هوا و شمار موارد مرگ بر اثر کووید-۱۹ وجود دارد.»

دکتر اوگن علاوه بر تحقیق بر مناطقی دارای سطح بالای دی‌اکسید نیتروژن، مناطقی را نیز مورد بررسی قرار داده که طبق سنجش ماهواره‌ها، دارای مقادیر اندک جابجایی عمودی هوا است.

جاهایی که هوا در آنها حرکت نمی‌کند از نظر آلودگی هوا مشکلات بیشتری دارند، چرا که آلاینده‌ها نزدیکتر به سطح زمین می‌مانند و بیشتر از طریق تنفس وارد ریه افراد می‌شوند. 

در  مناطقی که افراد بیشتری بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند، سطح دی‌اکسیدنیتروژن بالاتر و جابه‌جایی عمودی هوا کمتر است. 

 او گفت:‌ «مثلا وقتی به شمال ایتالیا، اطراف مادرید، و استان هوبی در چین نگاه می‌کنیم، همگی یک نکته مشترک دارند: همگی در محاصره کوه‌ها هستند. این امر احتمال راکد ماندن هوا در این مناطق را بالا می‌برد و سطح آلودگی هوا بالاتر است.» 

 این مقاله یکی از چندین تحقیقی است که مرگبار بودن ویروس کرونا را به آلودگی هوا مرتبط می‌کند. 

پژوهشگران در دانشگاه هاروارد در ایالات متحده آمریکا، آلودگی هوا و نرخ مرگ بر اثر کووید-۱۹ در سه هزار شهرستان آمریکایی را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیدند که حتی افزایش اندک ذرات ریز آلاینده در هوا در سالهای قبل از همه‌گیری، منجر به افزایش ۱۵ درصدی نرخ مرگ شده است. 

شیائو وو، یکی از دانشمندان مشارکت کننده در این تحقیق گفت:‌ «علی‌رغم امیدواری به تولید واکسن و دارو، احتمال دارد که کووید-۱۹ برای مدتی طولانی بخشی از زندگی ما باشد. از همین رو باید تدابیر بیشتری را برای حفاظت از خود در مقابل آلودگی هوا داشته باشیم تا آمار مرگ بر اثر کووید-۱۹ کاهش یابد.»

 تحقیقی دیگر توسط دانشگاه سینا در ایتالیا و دانشگاه آرتوس در دانمارک انجام شده که می‌گوید آلودگی هوا فاکتوری احتمالی در مورد نرخ بالای مرگ بر اثر ویروس کرونا در شمال ایتالیا است. مناطق لومباردی و امیلیا رومانیا، صحنه ۱۲ درصد از موارد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ بوده، در حالی که میزان موارد مرگ در بقیه ایتالیا ۵.۴ درصد بوده است. 

پزشکان و دیگر کارشناسان می‌گویند برای نتیجه‌گیری قطعی درباره تاثیر آلودگی هوا بر همه‌گیری ویروس کرونا خیلی زود است، اما برخی پژوهشگران با استفاده از شواهد فزاینده به کشورهایی که هوای آلوده دارند هشدار می‌دهند که تدابیر پیشگیرانه بیشتری را در نظر بگیرند.

در عین حال تعطیلی گسترده‌ای که بیشتر کشورهای جهان اعمال کرده‌اند، موجب کاهش آلودگی هوا از جمله دی‌اکسیدنیتروژن و ذرات ریز مرتبط با مرگ بر اثر کووید-۱۹ شده است .

آلستیر لوئیس، پروفسور شیمی اتمسفری در دانشگاه یورک گفت: «از آنجا که آستانه کمتری برای آسیب ناشی از آلاینده‌های هوا داریم، هرگونه بهبود در کیفیت هوا مزایای سلامتی واقعی به همراه دارد.»

او گفت:‌ «در میانه یک چنین بحران سلامتی تنفسی، هوای پاکتر می‌تواند تاثیر کوچکی داشته باشد، اما کیفیت بهتر هوا بدون شک در مقایسه با وضعیت تولید آلاینده‌‌ها، اقدامی مثبت است.»

© The Independent