شهروندان کابل: آلودگی هوا، کشند‌ه‌تر از انتحار و انفجار است

بی‌توجهی حکومت افغانستان نسبت به آلودگی هوا توجیه پذیر نیست

کابل که بیش از پنچ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، در سال‌های خیر از آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان معرفی شده است - عکس‌ها از ایندیپندنت فارسی

شهروندان کابل، از وضعیت بد آلودگی هوای شهرشان شکایت دارند. آن‌ها آلودگی هوا را در تمام فصل‌ها به ویژه فصل زمستان، کشند‌ه‌تر و خطرناک‌تر از انتحار و انفجار می‌دانند و تاکید دارند، اگر حکومت افغانستان به این مشکل جدی، خطرناک و کشنده توجه نکند، این وضعیت ساکنان این شهر را به زودی نابود خواهد کرد.

ساکنان شهر کابل، حکومت افغانستان را به بی‌توجهی نسبت به آلودگی هوا متهم می‌کنند و می‌گویند اگر حکومت، به وضعیت سلامت مردم توجه می‌داشت، به کسانی که از سوخت غیراستاندارد استفاده می‌کنند، اجازه فعالیت نمی‌داد. به همین دلیل است که امروز صدها هتل، رستوران، حمام‌، تنورهای نان پزی از مواد‌های سوختی غیراستاندارد در پایتخت افغانستان استفاده می‌کنند، بدون آنکه اندک ترسی از حکومت داشته باشند.

 

به گفته این شهروندان کابلی، حکومت افغانستان هنوز هم می‌تواند دست به کار شود و به کسانی که به خاطر منافع شخصی از مواد سوختی غیراستاندارد استفاده می‌کنند، هشدار دهد. در صورتی که به هشدار توجه نکردند باید به دست قانون سپرده شوند تا این روند که به مرگ تدریجی اهالی کابل می‌انجامد، متوقف شود.

حاجی صمد عثمانی، که در شهر کابل دکان‌دار است، درباره آلودگی هوا کابل، به ایندیپندنت فارسی، گفت:«متاسفانه آب آشامیدنی و هوای کابل، به ویژه در فصل زمستان بسیار آلوده است. مردم هر چه دست‌شان می‌آید برای گرمایش خانه‌هاشان می‌سوزانند. تنور‌های نان‌پزی، هتل‌ها و حمام‌ها نیز در تمام سال از مواد‌ سوختی غیراستاندارد استفاده می‌کنند، بدون آنکه به سلامت خود و همشهریان‌شان توجه کنند. ما از مردم کابل خواهش می‌کنیم به خاطر سلامتی خود، خانواده و مردم این شهر، به این موضوع توجه کرده و مواد سوختی غیراستاندارد و کشنده را نسوزانند. همچنین از دولت افغانستان هم به طور جدی تقاضا داریم که به این موضوع به چشم مسئول درجه یک حفظ جان مردم نگاه کند.»

شیرشاه صدیق، معلمی در یکی از مدارس شهر کابل، که آلودگی هوای کابل، بیش از دو هفته است او را مریض کرده، می‌گوید: «دو هفته پیاپی است که مریض هستم. می‌دانم این مریضی به خاطر آلودگی هوای شهر است. صبح‌ها وقتی به مدرسه می‌رفتم، هوای آلوده تنفس کردم که به چنین روزی افتاده‌ام. هر چقدر هم دارو خوردم نتیجه‌ای نداشته است. از مردم و حکومت افغانستان خواهش می‌کنم به نجات جان میلیون‌ها شهروند کابل، توجه جدی کنند و نگذارند آلودگی هوا شهر از این بیشتر شود.»

 

شاپور نیکزاد، صاحب حمامی در شهر کابل است و برای گرم کردن آب و اتاق‌های حمام‌ از ذغال‌سنگ استفاده می‌کند. وقتی از او پرسیدیم که چرا برای سلامتی خودشان و مردم به جای ذغال سنگ، از گاز مایع استفاده نمی‌کنید؟ در پاسخ گفت: «بلی، حرف شما دقیق و بجاست. سوخت ذغال‌سنگ و پلاستیک برای من و همه مردم زیان‌بار است، اما چاره‌ای نداریم! یک کیلو گاز 70 افغانی است. چگونه می‌توان این میزان مصرف را تامین کرد؟ اگر حکومت برای سوخت باکیفیت، به ویژه گاز، نرخ مناسبی تعیین کند، ما هم خوشحال می‌شویم از دود ذغال و مواد سوخت غیراستاندارد نجات پیدا کنیم در غیر آن مجبوریم این مواد را بسوزانیم.»

کابل، پایتخت افغانستان، که بیش از 5 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، در سال‌های خیر از آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان معرفی شده است. امسال هوای کابل آلوده‌تر از سال‌های گذشته بوده و ساکنان این شهر را نگران کرده است. به همین دلیل شهروندان کابل، آلودگی را در این شهر خطرناک‌تر از انتحار و انفجار دانسته‌اند.

 

از سال‌های گذشته تا کنون حکومت افغانستان و نهاد‌های مسئول، به رفع این مشکل توجه آن‌چنانی نکرده و اقدامی برای ایجاد تغییر مثبت صورت ندادهاند. از سوی دیگر، اهالی کابل هم به حفظ سلامت خود توجه چندانی ندارند و برای گرمای خانه‌هاشان هم از مواد سوختی غیراستاندارد و کشنده استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، آلودگی هوای کابل همه را - از جمله رئیس جمهوری افغانستان، نگران کرده و گفته است کسانی که که مواد سوختی غیراستاندارد می‌سوزانند، باید به دست قانون سپرده شوند.

آقای غنی، به وزارت کشور دستور داده است: «در صورتی که عاملان درجه یک آلودگی هوای شهر کابل، از توصیه‌های شهرداری و اداره‌ی ملی محیط زیست، مبنی ‌بر تغییر مواد سوختی و نصب فیلتر‌های تصفیه‌ دود خودداری کنند، با آن‌ها برخورد قانونی صورت گیرد تا مجازات شوند.»

بیشتر از