گروهی از وکلای ایالات متحده در پی گرفتن غرامت از دولت چین

ترامپ گفته، قراردادی تجاری با چین امضا کرده که از خشم‌اش کاسته است

دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ روسای جمهور آمریکا و چین- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

گروهی از وکلای آمریکا، پکن را به داشتن آگاهی قبلی از شیوع ویروس کرونا در خاک چین و مخفی کردن آن متهم کرده‌اند و در تلاش برای گرفتن غرامت چند تریلیونی از دولت این کشورند.

این دادخواهی گروهی را هزاران نفر از ۵۰ کشور دنیا تنظیم کرده‌اند و پرونده آن روز جمعه در دادگاهی در فلوریدا تشکیل شد.

این دادخواست در پی آن تنظیم شده که قانون‌گذارانی از هر دو حزب سیاسی در ایالات متحده (شامل چند تن از جمهوری‌خواهان) از چین انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند دونالد ترامپ و دولت‌اش در مسئله شیوع بیماری به قدر کافی محکم با چین برخورد نکرده است.

آقای ترامپ و دولت وی تا به حال دست به اقدام محکمی علیه پکن نزده‌اند.

رئیس جمهور در نشست خبری عصر یکشنبه پیام‌های ضد و نقیضی در مورد چین و نحوه مدیریت کرونا در این کشور به مخاطبان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او هم گفت «خوشحال نیست» و هم توضیح داد دولت‌اش با رئیس جمهور چین «شی جین‌پینگ» قراردادی تجاری امضا کرده که از خشم‌اش کاسته و امیدوار است قرارداد جامع‌تر دیگری هم ببندند.

آقای ترامپ درباره آقای شی گفت: «البته که بالاخره حالا ویروس به آمریکا رسیده و خوشحال نیستم. خوشحال نیستم و این را با صدای بلند به او می‌گویم. و خوب، ما رابطه خوبی با چین داشتیم که بعدش خیلی بد شد و بعد دوباره خیلی خوب شد، چون قرارداد خوبی با این کشور بستیم.»

آقای ترامپ گفت: «ولی ما خوشحال نیستیم. اتفاقی که افتاد خوب نبود. این ویروس از چین بیرون آمد، و ما در موقعیتی نیستیم که بتوانیم چیز زیادی بگوییم.»

آقای ترامپ گفت: «اما خود این قرارداد خیلی خوب است. این قرارداد طوری است که باعث می‌شود عده بسیار بسیار زیادی از مردم کشورمان سر کار بروند. اما وقتی آدم می‌بیند این‌همه مردم در کشورمان و در سراسر دنیا، دارند می‌میرند، باید همه مسائل را در کنار هم در نظر گرفت.»

© The Independent