شکایت گروهی از شهروندان نیویورک از سازمان بهداشت جهانی

شاکیان این دادنامه، سازمان جهانی بهداشت را به همدستی با چین در لاپوشانی شدت شیوع بیماری کرونا متهم کرده‌اند

سازمان جهانی بهداشت ۱۴ ژانویه اعلام کرده بود که در مورد انتقال انسان به انسان ویروس کرونا شواهد روشنی وجود ندارد- ANGELA WEISS  AFP

بر اساس شکایتی که در نیویورک مطرح شده، سازمان جهانی بهداشت به همدستی با دولت چین در لاپوشانی شدت همه‌گیری ویروس کرونا، متهم شده است.

اهالی یکی از نخستین و لطمه‌دیده‌ترین مناطق ایالات متحده از کرونا، سازمان جهانی بهداشت را متهم کرده‌اند که همه‌گیری را سریع اعلام نکرده، واکنش چین در برابر شیوع بیماری را پایشگری نکرده، رهنمودهای درمانی ارائه نداده و در مورد چگونگی مقابله مثل محدودسازی مسافرت‌ها یا هماهنگ‌سازی واکنش جهانی به اعضای خود مشورت نداده است.

سازمان جهانی بهداشت در ۱۴ ژانویه با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده بود که در مورد انتقال انسان به انسان ویروس جدیدی که در ووهان چین شناسایی کرده‌اند، هیچ شواهد روشنی وجود ندارد.

دونالد ترامپ نیز هنگام اعلام گزارش ۹۰ روزه ایالات متحده در مورد سازمان جهانی بهداشت به این موضع‌گیری اشاره کرد و گفت منابعی در ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ گزارش‌های موثقی ارائه کرده بودند که با گزارش‌های رسمی دولت چین تعارض آشکار داشت، اما سازمان جهانی بهداشت آن گزارش‌ها را بررسی نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شکایت علیه سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان شکایت «کلینگ و دیگران» را، اهالی وست‌چستر «ریچارد کلینگ» و «استیو راتکر» از محله «نیو روچله» و «گنارو پورچیا» از محله اسکارزدیل، در شعبه جنوبی دادگاه بخش نیویورک ایالات متحده مطرح کرده‌اند.

محله «نیو روچله» بعد از مثبت شدن نتیجه آزمایش کووید-۱۹ یک وکیل، در تاریخ دو مارس به کانون شیوع اولیه ویروس کرونا تبدیل شد. طبق گزارش سازمان بهداشت ایالت نیویورک، در کل تا ۱۸ آوریل نتیجه آزمایش ۲۳۸۰۳ نفر در وست‌چستر و ۲۴۲۷۸۶ نفر در نیویورک مثبت شده است.

در ایالات متحده ۷۷۵۸۴۶ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۴۱۳۰۲ نفر بر اثر آن جان باخته‌اند و ایالت نیویورک با ۱۷۶۷۱ نفر تلفات، «کرونا»زده‌ترین منطقه در این کشور است.

شاکیان در این دادنامه گروهی، سازمان جهانی بهداشت را به قصور کامل متهم کرده‌اند و به قول خودشان بابت لطمات «غیر قابل محاسبه‌ای» که به ۷۵۶  هزار نفر از بزرگ‌سالان ساکن این منطقه وارد آمده است، خواهان دریافت غرامت شده‌اند.

در این دادنامه از چین شکایت نکرده‌اند، اما در چندین شکایت خصوصی دیگر در ایالات متحده از این کشور شکایت کرده‌اند و بابت خسارات ناشی از همه‌گیری کرونا درخواست غرامت کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت هنوز به نامه‌ای که برای دریافت نظر این سازمان راجع به این شکایت ارسال شده، پاسخی نداده است.

© The Independent

بیشتر از جهان