سازمان جهانی بهداشت: جوانان در برابر کرونا شکست‌ناپذیر نیستند

سن حدود ۱۲ درصد از کسانی که در ایتالیا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند بین ۱۹ تا ۵۰ سال است

 نوجوانان اهل اندونزی با پوشش ماسک در نمازجمعه مسجدی در شرق جاوه اندونزی شرکت کرده‌اند- JUNI KRISWANTO / AFP

در حالی که بی‌اعتنایی جوانان به خطر کرونا نگران‌کننده شده است دبیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: این ویروس می‌تواند جوانان را هفته‌ها در بیمارستان بستری کند یا حتی از پا در آورد.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که جوانان در برابر ویروس کرونا مصون نیستند و اگر از دورهمی‌ها پرهیز نکنند نه تنها کهن‌سالان دور و بر خودشان را به خطر می‌اندازند خودشان هم در معرض خطر بیماری شدید یا مرگ قرار دارند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت میزان چشم‌گیری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در سراسر جهان در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند زیر ۵۰ سال هستند اما این که هنوز بسیاری به جدی بودن این بیماری جهان‌گستر پی نبرده‌اند مایه نگرانی است.

تدروس ادهانوم گبریسوس دبیر کل این سازمان گفت: « پیامی که امروز برای جوانان دارم این است: شکست‌ناپذیر نیستید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او روز جمعه در صحبت با رسانه‌ها تأکید کرد: این ویروس می‌تواند هفته‌ها در بیمارستان بستری‌تان کند یا حتی شما را از پا در آورد. مریض هم که نشوید به جاهایی که سر می‌زنید  حکم مرگ و زندگی برای دیگران را دارد.

از اواخر پارسال که شیوع ویروس کرونا از چین آغاز شد بیش از ۱۰ هزار نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت هم‌اکنون ۲۱۰ هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا هستند.

کهن‌سالان و افرادی که وضعیت سلامت خوبی ندارند بیش از همه در خطر ابتلای شدید به کرونا هستند.

اما به گفته مقامات بهداشت ایتالیا که بدترین لطمه را از کرونا دیده است شمار فزاینده‌ای از جوانان هم به این بیماری دچار شده‌اند و باید در بیمارستان بستری شوند.

طبق آمار رسمی منتشره در هفته گذشته، سن حدود ۱۲ درصد از کسانی که در ایتالیا برای درمان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند بین ۱۹ تا ۵۰ سال است.

بروس آیلوارد مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت در روز جمعه طی صحبت جداگانه با آقای گبریسوس از بی‌اعتنایی جوانان به خطر این بیماری ابراز نگرانی کرد.

او به مجله تایمز گفت: چیزی که اکنون مرا به وحشت می‌اندازد این حس آسیب‌ناپذیر انگاشتن خود است که در غرب در میان جوانان این هزاره پا گرفته است. مشخص نیست چرا برخی از جوانان تندرست و سالم به شدت مبتلا می‌شوند و حتی جان خود را از دست می‌دهند و بعضی هم نه.

این هشدار در حالی انتشار یافته که دولت بوریس جانسون هم شب جمعه دستور تعطیلی تمام کافه‌ها، رستوران‌ها و ورزشگاه‌ها را صادر کرد زیرا بی‌اعتنایی بسیاری از مردم به توصیه‌های پرهیز کردن از دورهمی‌های اجتماعی نگران‌کننده شده بود.

نخست وزیر بریتانیا که از مقر دولت در خیابان داونینگ برای مردم سخن‌رانی می‌کرد گفت اگر مردم بریتانیا توصیه اجتناب کردن از اجتماعات را به دقت رعایت کنند« بی‌شک جان هزاران نفر» حفظ می‌شود زیرا ویروس در این اجتماعات انتقال می‌یابد.

© The Independent

بیشتر از جهان