دو هفته تا حمله ملخ‌ها به جنوب ایران

ملخ‌ها در مقایسه با سال گذشته در حجم گسترده‌تری به استان‌های جنوبی حمله می‌کنند

استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با حجم بسیار گسترده‌ای از حمله آفت ملخ صحرایی مواجه خواهند بود-عکس از شیعه‌نیوز

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات گفت با توجه شدت حمله ملخ‌ها از شرق هندوستان و پاکستان در روزهای آینده و اینکه در حال حاضر در شبه جزیره عربستان مراتع پوشش گیاهی ندارند، حمله ملخ‌ها به ایران در مقایسه با سال گذشته با حجم بیشتری خواهد بود. به گفته درگاهی بر اساس پیش‌بینی سازمان خوار و بار جهانی (فائو)، در ۱۵ روز آینده استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با حجم بسیار گسترده‌ای از حمله آفت ملخ صحرایی مواجه خواهند بود.

درگاهی پیش‌بینی می‌کند حدود ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه برای مقابله با این حمله‌ها در اختیار استان‌ها قرار گیرد. او تاکید کرد که در صورت عدم کنترل این حمله‌ها، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به مراتع و عرصه‌های زراعی وارد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته نیز در همین روزها دسته‌های بزرگ ملخ به شش استان جنوبی ایران حمله کردند. این حمله به اندازه‌ای وسیع بود که سازمان خوار و بار جهانی (فائو) وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر داد به این معنی که شدت حمله‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی به باغ‌ها و مزارع وارد کند.

ملخ‌های صحرانی آفت‌های خطرناکی برای بخش کشاورزی به‌شمار می‌روند که می‌تواند امنیت غذایی را نیز مختل کند. ملخ‌ها در شرایط معمول ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر در روز پرواز می‌کنند اما باد موافق می‌تواند آستانه پرواز آنها را به هزار کیلومتر در روز افزایش دهد. ملخ‌ها به اندازه وزن خود،‌حدود دو گرم در روز گیاه مصرف می‌کنند و یک دسته ۵۰ میلیونی از ملخ‌ها می‌تواند در یک روز ۱۰۰ تن پوشش گیاهی یا غذای روزانه ۳۵ هزار انسان را را از بین ببرند.

یکی از بزرگترین حجم حمله ملخ‌ها به ایران در دهه ۴۰ شمسی به ثبت رسیده که در نتیجه آن  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی آسیب دید.

همکاری منطقه‌ای یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از تکثیر ملخ‌ها به شمار می‌رود. همچنین سمپاشی هوایی نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بیشتر از