جهان کرونا زده؛ تا سال ۲۰۲۲ نمی‌توان کسی را در آغوش گرفت

پژوهشگران دانشگاه هاروارد: مردم جهان باید فاصله‌گیری در اجتماع را تا سال‌ها رعایت کنند 

کرونا یک ویروس اجتماعی است که با بوسیدن، در آغوش گرفتن و دست دادن می‌تواند منتقل ‌شود- REUTERS/Adriano Machado

بحران کرونا روزگار جدید و ناشناخته‌ای را برای مردمان جهان به وجود آورده است؛ زیستن در جهانی که در کوتاه‌ترین فاصله ممکن در چنگ ویروسی نادیدنی افتاد و تمام سازوکار زیست اجتماعی و فردی ساکنان کره زمین را دگرگون کرد.

سرعت غافلگیرکننده شیوع بیماری کووید-۱۹ در تمام جوامع انسانی، از بزرگترین شهرهای جهان گرفته تا قبایل چند ده نفره در جنگل‌های آمازون، جهانیان را با بحرانی روبه‌رو کرد که شاید تا پیش از این، تجربه مواجهه بسیاری از مردم جهان با چنین بحرانی فراگیر، تنها از طریق خواندن کتاب‌های تاریخ و ادبیات داستانی میسر شده بود.

تعطیلی ناگهانی و فراگیر همه جوامع و به‌اصطلاح از کار افتادن چرخ دنیا از یک سو و تغییر ناگهانی در سبک زندگی بسیاری از مردم از سوی دیگر، باعث شده است که بسیاری از صاحب‌نظران از ضرورت آمادگی برای زیستن در جهانی «پساکرونایی» با ضوابط اجتماعی جدید سخن بگویند. 

شاید ملموس‌ترینِ این تغییرات در سبک زندگی مردم اکثر کشورهای دنیا، رعایت «فاصله‌‌گیری» در اجتماع باشد؛ نکته‌ای که حالا و به گفته گروهی از پژوهشگران دانشگاه هاروارد آمریکا باید تا سال ۲۰۲۲ و به طور متناوب، در میان مردم دنیا اجرا شود. 

هفته گذشته، خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به مقاله دانشگاهی گروهی از محققان هاروارد که در مجله معتبر «ساینس» منتشر شده است، نوشت که «دانشمندان هشدار داده‌اند که برداشتن همه محدودیت‌های مربوط به رعایت فاصله‌گیری اجتماعی می‌تواند سبب شدت گرفتن دوباره همه‌گیری کرونا شود.» 

به نوشته بلومبرگ، یک احتمال این است که فاصله‌گیری در اجتماع و به دنبال آن شناسایی بیماران، می‌تواند ویروس را ریشه‌کن کند. این همان کاری است که برای ریشه‌کنی ویروس سارس انجام شد که در سال ۲۰۰۳ شیوع یافته بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، محققان یادآوری می‌کنند که با رسیدن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به دو میلیون نفر در جهان، چنین نتیجه‌ای دور از ذهن به نظر می‌رسد.

پژوهشگران تاکید دارند که در کنار رعایت فاصله‌گیری در اجتماع، باید آزمایش‌های گسترده‌ای نیز انجام شود. پژوهشگران دانشگاه هاروارد در مقاله خود تاکید دارند که فاصله‌گیری پیوسته در اجتماع باید تا سال ۲۰۲۲ ادامه یابد، مگر آن که ظرفیت بیمارستان‌ها افزایش یابد یا واکسن یا درمان موثری برای کووید-۱۹ پیدا شده باشد.

امروز سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که دلایلی که ثابت کند بهبودیافتگان کووید-۱۹ در برابر این بیماری مصونیت یافته‌اند، در دست نیست.

براساس آخرین آمار منتشره تاکنونی، بیش از دو میلیون نفر در جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و از این تعداد، نزدیک به ۱۲۷ هزار نفر جان‌باخته‌اند.

تازه‌ترین آمار رسمی مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در ایران نیز حاکی از آن است که در ایران ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار درگذشتگان نیز به ۵ هزار و ۳۱ نفر رسیده است.