درخواست کارشناسان سازمان ملل از ایران برای آزادی زندانیان عقیدتی و دوملیتی‌

ابراز نگرانی ۱۰ گزارشگر ویژه حقوق بشر نسبت به سلامت زندانیان در ایام کرونا

میچل باچله،کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل-
FABRICE COFFRINI / AFP

امروز جمعه، ۲۹ فروردین ماه، جمعی از گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل با انتشار نامه‌ای به مقامات جمهوری اسلامی، از آنها خواستند که برنامه آزادی زندانیان در اثنای شیوع ویروس کرونا را به زندانیان عقیدتی و همچنین زندانیان دوتابعیتی بسط دهد و آنها را آزاد کند. آنها در این نامه نوشتند که این افراد در زندان‌ها با خطر جدی عفونت کووید-۱۹ مواجه هستند.

کارشناسان سازمان ملل در این نامه نوشتند: «ما وضعیت اضطراری در جمهوری اسلامی ایران و مشکلاتی را که در مبارزه با بیماری همه‌گیر با آن روبرو است، از جمله چالش‌های گزارش شده در دسترسی به تجهیزات پزشکی به دلیل تحریم‌ها را به رسمیت می‌شناسیم و خواست کمیساریای عالی باچل برای کاهش تحریم‌ها فعالیت‌های سیستم‌های پزشکی برای مبارزه با کووید-۱۹ و محدود کردن شیوع  جهانی را منعکس می‌کنیم.»

این کارشناسان از آزادی موقت گزارش شده صدهزار زندانی از حكم ۲۶ فوریه ۲۰۲۰ توسط رئیس قوه قضاییه، كه شامل زندانیان عقیدتی و اتباع دوگانه و خارجی نیز بود، تقدیر كردند. با این حال، بیشتر زندانیان عقیدتی، مدافعان حقوق بشر، محافظه کاران و اتباع دوگانه و خارجی همچنان در زندان به سر می‌برند: «بعضی از آنها به دلیل سن یا شرایط بهداشتی در معرض خطر زیادی از کووید-۱۹ قرار دارند. ما از مقامات می‌خواهیم که فوراً آنها را آزاد کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارشناسان از وکیل مدافع حقوق بشر نسرین ستوده و مدافعان نرگس محمدی و آرش صادقی و همچنین اتباع دوگانه احمدرضا جلالی (ملیت ایرانی-سوئدی)، مراد طاهباز (ملیت ایرانی-انگلیس-آمریکایی)، کامران قادری و مسعود مصباح (اتباع ایرانی و اتریشی) در این نامه نام برده‌اند و نوشتند هر هفت نفر درخواست آزادی موقت داده‌اند اما یا پاسخ رد گرفتند یا اصلا پاسخی دریافت نکردند. 

این کارشناسان سازمان ملل ادامه داده‌اند: «آقای طاهباز و آقای مصاحب بیش از ۶۰ سال سن دارند و به دلیل سن خود از جمله در خطر عواقب سلامتی جدی از جمله از دست دادن جان خود در برابر کووید-۱۹ هستند. این افراد همچنین از نظر بهداشتی دارای مشکلات سلامتی هستند، مانند خانم‌های محمدی‌، آقای صادقی‌، آقای قادری و آقای دژعلی، که اگر مبتلا شوند، خطر جدی برای سلامت آنها خواهد بود و بنابراین این افراد و دیگر زندانیان برای حفاظت از جان خود توسط دستگاه‌ قضای ایران آزاد شوند. 

بنا بر گزارش‌ها‌، آقای طاهباز و آقای مصاحب در سلول هایی زندانی‌ هستند که در آنها افرادی با علایم کووید-۱۹ دیده‌شده است. این نامه همچنین اشاره کرده است که در زندان‌ها، محصولات بهداشتی یا غیرقانونی یا محدود هستند و اقداماتی مثل فاصله‌گیری اجتماعی اعمال نمی‌شود.  بنا بر گزارش‌ها، خانم محمدی و آقای جلالی به ترتیب در سلول‌های کوچک با ۱۲ و ۱۶ نفر نگهداری می‌شوند. نسرین ستوده در ۱۶ مارس سال ۲۰۲۰ در اعتراض به آزاد نشدن زندانیان عقیدتی برای چندین روز  اعتصاب غذا کرد. 

در این نامه همچنین آمده است: «از دیرباز زندانهای ایران با مشکلات بهداشتی، شلوغی و کمبود مراقبت‌های بهداشتی مواجه بوده‌اند. ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم اقداماتی مطابق با تعهدات خود  طبق میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، از جمله حق افراد محروم از آزادی برای برخورداری از رفتاری انسانی و محترمانه در جهت حق حیات و عزت ذاتی‌ آنها، انجام دهد. 

این کارشناسان همچنین از دولت خواستند که افرادی که به صورت خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند. کارگروه بازداشت‌های خودسرانه دریافته است که بازداشت خانم محمدی، آقای جلالی و آقای صادقی خودسرانه است.

این کارشناسان گفتند: «ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم بررسی مستقل و بی‌طرفانه كلیه موارد مشكوك در بازداشت خودسرانه را تسریع بخشند و سریعاً و به طور دائم همه افرادی را كه  به صورتی خودسرانه از آزادی خود محروم شده‌اند، آزاد كنند.»