درخواست جامعه‌ وکلای اروپایی از حسن روحانی برای آزادی وکلای زندانی

این انجمن در بیش از ۴۵ کشور، یک میلیون وکیل اروپایی را نمایندگی می‌کند

نسرین ستوده وکیل حقوق بشر که سال‌هاست در زندان‌های ایران به سر می‌برد - Arash Ashourinia / AFP

کانون جامعه‌وکلای اروپا با انتشار نامه‌ای خطاب به حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری ایران از او خواستند که در اثنای شیوع ویروس کرونا، وکلای زندانی در ایران را که تنها به خاطرفعالیت‌های مسالمت‌ آمیز زندانی هستند، آزاد کند. آنها در این نامه‌ نوشته‌اند که جان این وکلا  در خطر است. 

این انجمن که جامعه‌ وکلا در ۴۵ کشور اروپایی و بیش از یک میلیون وکیل را نمایندگی می‌کند. این انجمن تاکید بسیاری  بر احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون دارد و به صورت خاص نگران وضعیت حقوق بشر مدافعان این عرصه در سراسر جهان است. نامه این انجمن خطاب به حسن روحانی جهت بیان نگرانی درباره خطرهای‌ست که وکلای زندانی در جریان شیوع کووید-۱۹ با آن مواجه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شیوع ویروس کرونا، مقامات قضایی در ایران دهها هزار نفر از زندانیان با جرائم عادی را از زندان آزاد کرده‌اند اما همچنان از آزادی زندانیانی که احکامی بیشتر از پنج سال دارند خودداری می‌کنند. آنها زندانیان سیاسی را زندانی امنیتی می‌نامند و اغلب این افراد از جمله وکلای زندانی و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی، احکامی بالای پنج سال دارند و بنابراین  همچنان در زندان به سر می‌برند.

این انجمن، با اشاره به اظهار نظر سازمان بهداشت جهانی در یازدهم مارس که کووید-۱۹ را یک بیماری همه‌گیر برشمرده بود گفته است که برای حفاظت از سلامتی وایمنی همه کسانی که از آزادی خود محروم هستند باید همه اقدامات لازم انجام شود به خصوص در شرایطی که با وضعیت ازدحام جمعیت مواجه هستیم. 

این نامه همچنین با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر دیده شدن چندین مورد ابتلا به ویروس کرونا در زندان‌های ایران به خصوص در زندان اوین نوشته است که وضعیت زندان‌ها «هشدار دهنده است.»

نویسندگان نامه با ذکر اینکه پیش از این هم این انجمن چندین نامه در خصوص وضعیت نگران کننده وکلا در ایران نوشته، از نگرانی‌های این مجموعه نسبت به محکومت تعداد زیادی از وکلا در ایران خبر داده  و آورده است که اعتقاد دارند «محکومیت آنها تنها به خاطر فعالیت‌های آنها به عنوان وکیل بوده است.»

از وکلایی که در نامه کانون جامعه وکلای اروپا به حسن روحانی نام برده شده است می‌توان به نسرین ستوده، عبدالفتاح سلطانی، محمدنجفی و امیرسالار داووی اشاره کرد. 

در ادامه این نامه آمده است: «بنابراین ما از جنابعالی می‌خواهیم که همه وکلای زندانی را آزاد کنید. آزاد نکردن این وکلا یا هر زندانی دیگری از خطراتی که ابتلا به ویروس دارد، مسوولیت بزرگی برای حکومت خواهد داشت از آنجایی که تقریبا غیرممکن است که بتوان وضعیت در داخل زندانها را علیه کووید-۱۹ ایمن ساخت. 

این انجمن در ادامه نامه خود توجه حسن روحانی را به موادی از مقررات سازمان ملل در خصوص وکلا جلب کرده است که «حق حیات» همه افراد و همچنین «تضمین فعالیت‌ وکلا» را مد نظر قرار می‌دهد. 

نویسندگان نامه به حسن روحانی گفته است که «هر چیزی در توان دارد برای حفاظت از سلامتی و ایمنی همه وکلایی که از آزادی خود در ایران محروم هستند با آزاد کردن آنها انجام دهید.» آنها همچنین از رییس‌جمهوری ایران خواسته‌اند که هر اقدام لازم برای اینکه وکلا بتوانند وظایف حرفه‌ای خود را در ایران بدون ترس و نگرانی انجام بدهند، اعمال شود. 

پیش از این ایندیپندنت فارسی در چندین گزارش مختلف، نسبت به نگرانی‌های جامعه‌مدنی در داخل و خارج کشور نسبت به وضعیت نگران‌کننده زندان‌ها هشدار داده بود. 

بیشتر از