نگرانی از شیوع کرونا در زندان‌ها؛ درخواست خانواده زندانیان برای مرخصی

همسر نسرین ستوده: با شیوع کرونا در زندان اتفاق فاجعه باری می تواند رخ دهد

پیشتر محمود صادقی،نماینده مردم تهران در مجلس که مبتلا به کرونا شده از رئیس قوه قضائیه برای زندانیان امنیتی و سیاسی درخواست مرخصی کرده بود - عکس از رسانه‌های اجتماعی

خانواده جمعی از زندانیان سیاسی به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در داخل زندان در نامه‌ای به قوه قضاییه خواستار اعطای مرخصی به زندانیان شده‌اند. 

رضا خندان همسر نسرین ستوده، با اعلام این خبر به ایندپندنت فارسی گفت: «با توجه به شرایط زندان‌ها با شیوع ویروس کرونا اتفاق فاجعه باری می‌تواند رخ دهد. چون هر زندانی جدید اگر در ظاهر نشانه‌های بیماری را نداشته باشد مستقیم به داخل بند فرستاده خواهد شد و کسی نمی‌داند که ناقل ویروس است.»آقای خندان همچنین در مورد متن نامه توضیح داد:«در این نامه خواسته شده است که زندانی‌ها با قرارکفالت یا به هرطریقی به مرخصی فرستاده شوند تا بیماری به آنها منتقل نشود چراکه با توجه به شرایط زندان‌ها اگر یک محکوم به زندان با این ویروس وارد زندان شود بیماری سریع در زندان شیوع پیدا می‌کند.»

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در زندان بوده است به ایندیپندنت فارسی گفت:« ما در اتاقی زندگی می‌کردیم که بزرگترین اتاق سالن بود. جایی حدود ۷۰ تا ۷۲ متر با ۶۰ نفر زندانی در آن. تختهای سه طبقه پر بودند و کف اتاق تا دم در همه بهم چسبیده میخوابیدند. اگر ورودی تازه به  یکی از این اتاقها وارد شود ۲۴ ساعت بعد همین ۶۰ نفر و باقی ۲۵۰ نفر آن سالن مبتلا خواهند شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت:« خودم نامه را امضا نکردم ولی از طرق دیگری پیگیر این موضوع هستم. دلیل امضا نکردن نامه هم این است که چون خطاب به قوه قضاییه بوده و نامه خطابی بوده است و من و همسرم از قوه قضاییه چیزی نمی‌خواهیم و موضع‌مان اینگونه نیست بنابراین دستی در این نامه ندارم. ولی از طریق فیسبوک خودم نسبت به مساله هشدار خواهم داد.» 

نسرین ستوده، حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر است که هم اکنون برای گذراندن حکم نهایی ۱۲ سال زندان دوران محکومیت خود را می‌گذارند.

طناز کلاهچیان٬ همسر امیرسالار داوودی٬ از تهیه کنندگان این نامه نیز به ایندپندنت فارسی گفت:« محتوای نامه در خصوص ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا در داخل زندان و کمبود امکانات بهداشتی است. ما در این نامه درخواست کرده‌ایم که تمهیداتی برای اعطای مرخصی چندین روزه به زندانیان داده شود تا از ابتلا به کرونا در امان بمانند.جمعی از خانواده‌های زندانیان این نامه را امضا کرده‌اند ولی چون هنوز تکمیل نشده است ما در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌ایم.» 

امیرسالار داوودی، وکیل پرونده‌های حقوق بشری، به دلیل «تشکیل یک کانال تلگرامی» دردادگاه انقلاب با رای قاضی صلواتی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.  

از طرفی صبح امروز، وکیل مدافع محمدعلی نجفی با ابراز نگرانی نسبت به احتمال موکلش به ویروس کرونا در زندان، از قوه قضاییه خواست که با قبول وثیقه به او مرخصی بدهند. 

حمیدرضا گودرزی به ایسنا گفت: «با توجه به این که موکلم به درمانگاه زندان مراجعه کرده و اقدامات درمانی را انجام داده و علائم‌سرماخوردگی او ادامه دارد و با توجه به اینکه بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و دیابت از مواردی است که در صورت بیماری کرونا خطر مرگ برای افراد دارد و موکلم تحت عمل جراحی قرار گرفته است و دیابت دارد؛ لذا خطر مرگ بیش از همیشه او را تهدید می‌کند.»

وی افزود: «از سوی دیگر قرار وثیقه صادر شده که برای آزادی او سپرده شد، مورد قبول دادگاه واقع نشده که قانونا باید وثیقه پذیرفته شود و در این شرایط که اپیدمی کرونا در جامعه است و با توجه به وضعیت خاص موکلم باید نسبت به قبول قرار وثیقه اقدام شود.»

پیشتر هم محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس ایران که مبتلا به کرونا تشخیص داده شد خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران از وی برای زندانیان امنیتی و سیاسی درخواست مرخصی کرده بود. آقای صادقی در توییتر خود نوشت: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه حیات در این دنیا ندارم.»

وی خطاب به رییس قوه قضاییه نوشته است:« آقای رئیسی،خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.»

۵۰۰  زندانی کرونایی در چین

با ابتلای بیش از ۵۰۰ زندانی به کرونا در چین، ۹ مقام کمونیست و دو  رئیس زندان از سه استان، به دلیل قصور در پیشگیری از شیوع بیماری اخراج شدند. پکن تیم ویژه‌ای را برای بررسی اوضاع اعزام کرده که درنهایت مشخص شد از نگهبانان تا زندانیان به این ویروس مسری مبتلا شده‌اند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از شبکه خبری فونیکس از هنگ کنگ ضمن اعلام این خبر نوشت: «براساس داده‌های موجود، بیش از ۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونای جدید در زندان‌های سراسر چین شناسایی شده و ترس از احتمال شیوع ویروس را افزایش می‌دهد.»

موارد ابتلا در زندان‌های استان هوبئی ، شاندونگ و چجیانگ یافت شدند و به نظر می‌رسد شمار افراد مبتلا بیشتر باشد که هنوز آمار دقیقی از آن در دسترس نیست.

پکن تیمی از بازرسان را به شاندونگ اعزام کرده است تا اوضاع را بررسی کنند و شیوع این ویروس در محل زندان‌ها را تحت کنترل درآورند. بیش از ۵۰۰ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در زندان‌های سراسر چین تشخیص داده شده و باعث ترس از انتشار سریع عفونت در مناطق اطراف شده است.

بیشتر از