جزئیات طرح «مجلس دیجیتال» بریتانیا فاش شد

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا با استفاده از «زوم» از وزرا سئوال می‌پرسند

شرکت‌ها، مدارس و برخی نهادهای دولتی برای برگزاری جلسات خود در دوران قرنطینه از اپلیکیشن «زوم» استفاده می‌کنند- Olivier DOULIERY / AFP

با توافق مقامات مجلس بریتانیا و تحت برنامه‌های اضطراری برای «جلسات مجازی»، قرار است برای اولین بار نمایندگان در صحن مجلس عوام از طریق تماس ویدئویی از وزرا سئوال بپرسند.

در هر رسیدگی تا ۱۲۰ نماینده می‌تواند به صورت همزمان حضور داشته باشد و در همین حال برای رعایت قواعد سختگیرانه فاصله‌گیری اجتماعی، تنها ۵۰ نماینده می‌توانند به طور فیزیکی در صحن مجلس حضور داشته باشند.

این اولین بار در طول تاریخ ۷۰۰ ساله مجلس عوام است که نمایندگان بدون حضور در صحن مجلس قادر خواهند بود از دولت سئوال بپرسند.

این طرح که توسط کمیسیون مجلس عوام تبیین شده است، باید وقتی نمایندگان از تعطیلات طولانی شده ایستر در تاریخ ۲۱ آوریل بازمی‌گردند، به رای آنها گذاشته شود.

اگر آنها به این طرح رای مثبت دهند، صفحه نمایش بزرگی در صحن مجلس نصب خواهد شد تا به نمایندگان اجازه دهد از تاریخ ۲۲ آوریل به بعد، از راه دور در جلسات هفتگی سئوال از نخست‌وزیر شرکت کنند و همچنین پرسشها و اظهارات اضطراری خود را مطرح کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استفاده از اپلیکیشن زوم، که برای تماس‌های ویدئویی کنفرانسی طراحی شده، قطعا سئوالاتی را درباره امنیت جلسات مجلس به همراه خواهد داشت، چرا که گزارش‌هایی مبنی بر نفوذ هکرها و اخلال جلسات آنلاین این برنامه، منتشر شده است.

یکی از نمایندگان مجلس ایالات متحده نیز اخیرا از نفوذ کاربرانی که دعوت نداشتند و اخلال در جلسه کمیته نظارت مجلس که با زوم برگزار می‌شد، شکایت کرد.

سیر لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام که رئیس کمیته مذکور بوده و پیشنهاد جلسه ویديویی مجازی را داده بود، گفت: «با به کار گیری این راه حل منعطف و گام گذاشتن در راه برگزاری کامل جلسات مجلس به صورت مجازی، ما به اعضا اجازه می‌دهیم نزدیک به موقعیت محلی خود باقی مانده در حالیکه به کار مهم خود در نقد و بررسی دولت ادامه دهند. من نمی خواهم نمایندگان و کارمندان مجلس خود را تحت خطر قرار دهند. با کار کردن به صورت مجازی، ما نیز به وظیفه خود برای در خانه ماندن و مراقبت از سرویس سلامت همگانی برای حفظ جان‌ها عمل خواهیم کرد.»

در این کمیسیون همچنین جیکوب ریس ماگ، رهبر اکثریت در مجلس عوام و همتای او در دولت سایه از حزب کارگر، والری واز؛ و یک نماینده از حزب ملی اسکاتلند حضور داشتند.

برای رعایت استانداردهای مجلس، به نمایندگانی که از اتاق پذیرایی یا اتاق کار خود در خانه تماس خواهند گرفت، گفته می‌شود وقتی بر روی صحنه هستند از نشان دادن اشيا و چیزهای محیط پیرامون که باعث جلب توجه شود خودداری کنند.

جلسات رسیدگی مجازی هم اینک نیز توسط برخی از کمیته‌های مجلس عوام در طول تعطیلات ایستر پی گرفته شده است و اگر بتوان از آن برای سئوال پرسیدن و اظهار بیانات نیز استفاده شود، قرار است به مناظره‌ها بر سر لوایح و جلسات قانون‌گذاری‌ هم تسری یابد.

© The Independent