اطلاع‌رسانی به سبک چینی: اعلام یکباره ۱۲۹۰ مرگ جدید

تردیدهای زیادی درباره شفافیت اطلاع‌رسانی دولت چین در مورد شیوع کرونا مطرح است

تصویر لی‌ونلیانگ، پزشک چینی که برای نخستین بار شیوع کرونا در ووهان را افشا کرد و خود بر اثر این بیماری درگذشت-Mark RALSTON / AFP

دولت چین که از سوی جامعه بین‌المللی به پنهان‌کاری و عدم اطلاع‌رسانی شفاف در مورد شیوع کرونا در این کشور و آمار مبتلایان و قربانیان متهم است، ناگهان ۱۲۹۰ مورد مرگ به تعداد جان‌باختگان کرونا در این کشور اضافه کرد.

این تعداد مرگ در شهر ووهان رخ داده، جایی که از بیش از سه ماه قبل به عنوان کانون ویروس کرونا در جهان شناخته شد.

چین اواخر سال جاری میلادی شیوع کووید-۱۹ در ووهان را اعلام کرد. در همان زمان برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که دولت پکن دست‌کم ۵۰ روز در اطلاع‌رسانی در مورد بیماری تعلل کرده است.

پس از آن نیز شماری از کشورها از جمله ایالات‌متحده، فرانسه و بریتانیا،‌چین را به خودداری از اطلاع‌رسانی شفاف متهم کردند.

به گزارش شینهوا، با اعلام ۱۲۹۰ مورد مرگ در ووهان، شمار قربانیان کرونا در چین به ۴ هزار و ۶۳۶ نفر افزایش یافته است.

این گزارش ادعا می‌کند، تاخیر در اعلام این تعداد مرگ به دلیل اتفاق افتادن مرگ در خانه یا بدون مراجعه به پزشک برای اطلاع از مبتلا بودن فرد متوفی به کووید-۱۹ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شینهوا گزارش داده که شلوغی مراکز درمانی و کثرت این مراکز نیز به تاخیر در اطلاع‌رسانی دامن زده است.

این در حالی است که بسیاری از  ناظران بین‌المللی با اشاره به جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین و مقایسه آن با کشورهایی مانند آمریکا یا اسپانیا و ایتالیا که بیشترین شمار قربانیان و مبتلایان را دارند، آمار ارایه شده از سوی پکن را دقیق نمی‌دانند. آمریکا با جمعیتی حدود یک پنجم چین، تا امروز حدود ۶۸۰ هزار مبتلا و حدود ۳۵ هزار قربانی را گزارش کرده است. اسپانیا ۱۸۵ هزار مبتلا و ۲۰ هزار جان‌باخته و ایتالیا نیز حدود ۱۷۰ هزار مبتلا و بیش از ۲۲ هزار مورد مرگ را ثبت کرده است.

اما پکن ادعا می‌کند که ۸۲ هزار و ۶۹۲ نفر در چین به کرونا مبتلا شده و ۴ هزار و ۶۳۶ نفر نیز جان باخته‌اند و در اطلاع‌رسانی شفاف عمل کرده است.

تردید در مورد دقت آمار رسمی اعلام شده از سوی کشورها در مورد ایران نیز مطرح است. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی می‌گوید حدود ۷۸ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و ۴ هزار و ۸۶۹ نفر جان باخته‌اند. در حالی که گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که تعداد مبتلایان ۸ تا ۱۰ برابر و تعداد جان‌باختگان دست‌کم دو برابر آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.

پیش‌تر کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، آمار‌ و شیوه اطلاع‌رسانی چین در مورد شیوع کووید-۱۹ را یک «شوخی تلخ» توصیف کرده بود که با واکنش تند سفیر چین در تهران و حمایت وزارت امور خارجه و دیگر نهادها از سفیر چین و محکومیت سخنان جهان‌پور همراه بود. 

بیشتر از جهان