مخدوش کردن چهره‌ها یا شفافیت مالی در فوتبال؟

پاداش‌های بحث‌برانگیز و جنجال علیه کی‌روش

کارلوس کیروش در یک کنفرانس خبری، ۲۷ اوت ۲۰۱۹- Raul ARBOLEDA / AFP

جنجال درباره پاداش‌های خارج از قرارداد به کارلوس کی‌روش پس از انتشار اسناد مالی فیفا، به شخصیت حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین مربیان تاریخ فوتبال ایران آسیب زد و این امر، نتیجه شفاف نبودن عملکرد مالی فدراسیون فوتبال است.

فیفا اسناد مالی فدراسیون‌ها را منتشر می‌کند تا روشن باشد که چه رابطه‌های مالی با فدراسیون‌ها دارد و این مراودات صرف چه پروژه‌هایی می‌شود. اما انتشار اسناد مراودات مالی فیفا با فدراسیون فوتبال ایران نشان داد که فدراسیون فوتبال، پاداش‌ها و کمک‌های فیفا را صرف پرداخت بدهی‌های روزمره می‌کند.

فیفا همیشه مشتاق است که فدراسیون‌ها پروژه‌هایی برای زیرساخت‌ و گسترش فوتبال تعریف کنند و کمک‌های فیفا در پیشبرد چنین پروژه‌هایی موثر باشد. اما فدراسیون فوتبال ایران چندان پیگیر این پروژه‌ها نیست و دریافت پاداش‌ها و کمک‌های فیفا را صرف پرداخت بدهی‌های انباشته‌اش می‌کند. این هزینه‌ها در ایران چنان بیشتر از درآمدهای جاری فدراسیون است که همواره با فدراسیونی بدهکار مواجهیم.

فدراسیون فوتبال که همواره با بهانه کردن تحریم‌های بانکی، به دولت می‌گفت مطالبات ده میلیاردی از فیفا دارد اما مسدود بودن مسیرهای بانکی مانع دریافت این مطالبات می‌شود، راهی برای استقراض از دولت پیدا کرده بود. اما اسناد مالی فیفا نشان می‌دهند که فدراسیون ایران چنین طلبی از فیفا ندارد و پاداش‌ها را صرف پرداخت بدهی‌ها کرده است و مطالبات باقی‌مانده در حساب فیفا، متعلق به باشگاه‌هاست. مطالبات فوتبال ایران از فیفا ۲ میلیون و ۲۶۲ هزار دلار است، اما مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار دلار پاداش جام جهانی به باشگاه‌ها تعلیق می‌گیرد. استقلال ۸۴۰۵۱۰ دلار، پرسپولیس ۶۴۹۴۸۵ دلار، سایپا ۲۲۹۲۳۰ دلار، سپاهان و سیاه‌جامگان ۷۶۴۱۰ دلار، ذوب‌آهن ۲۲۹۲۳۰ دلار، و پدیده ۱۵۲۸۲۰ دلار طلب دارند، اما باشگاه‌ها به دلیل تحریم‌های بانکی راهی برای دریافت پاداش خود ندارند و فقط مثل استقلال و پرسپولیس می‌توانند این پول را از طرف فیفا صرف پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به بازیکنان و مربیان خارجی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون فوتبال با طرح ادعای کاذب مطالباتش از فیفا، همواره مشکلات اقتصادی خود را به مسدود بودن مسیر بانکی برای دریافت مطالباتش مربوط می‌دانست. اما خبری از پول‌های خیالی نیست و فدراسیون همواره مشغول لاپوشانی مشکلات خودساخته‌اش بوده است.

آنچه بیشتر از این موضوع در فوتبال ایران به جنجال رسانه‌ای تبدیل شد، پرداخت پاداش به کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی ایران است. این پاداش از محل مطالبات فدراسیون فوتبال از فیفا پرداخت شده است و چنان که از گزارش‌ها به نظر می‌رسد، بیشتر از مبلغی است که در قرارداد کارلوس کی‌روش نوشته شده بود. کی‌روش طبق ادعاهای چند رسانه در ایران، ده درصد بیشتر از قراردادش پاداش دریافت کرده است. این موضوع به سوژه تازه حمله منتقدان کی‌روش به او تبدیل شد، چنان که کی‌روش، سرمربی کنونی تیم ملی کلمبیا را به واکنش واداشت و او در دفاع از شخصیت حرفه‌ای خود در اینستاگرام نوشت: «بعد از سپری کردن ۸ سال از زندگی خود با تعهد در تیم ملی ایران، اجازه دهید این هواداران ایرانی باشند که ارزیابی و تقدیر خود را از خدمات، تعهد، صداقت، وفاداری و دستاوردهای من به فوتبال ایران ارائه دهند. بالاتر از آنها فقط خدا می‌تواند در مورد اعمال و تصمیمات من قضاوت کند.»

کارلوس کی‌روش یا هر چهره ورزشی دیگر، طی یک عمر فعالیت، شخصیت حرفه‌ای خود را می‌سازند و مخدوش کردن چهره آنها بر اساس اطلاعاتی که دقت کافی ندارند و شفاف نیستند، اتفاق خوشایندی نیست. آنچه منجر به مخدوش شدن چهره‌ها و طرح اتهامات می‌شود، شفاف نبودن عملکرد مالی فدراسیون فوتبال ایران است. فدراسیون اگر عملکرد مالی روشنی داشته باشد، دیگر نیازی نخواهد بود که بر اساس اطلاعاتی که شاید کامل و دقیق نباشند، قضاوتی درباره چهره‌های فوتبال شکل بگیرد.

علیرضا جهانبخش، بازیکن تیم ملی ایران، در دفاع از سرمربی سابق تیم ملی گفت: «دلیل این را که این مسایل بیرون می‌آید، نمی‌دانم. متاسفانه مشخص نیست پول‌های ما در بحث ملی و باشگاهی در ادوار مختلف به کجا می‌رود، اما هیچ‌کس راجع به آنها صحبت نمی‌کند. این که بخواهند تمام این مسایل را برای گروهی، از جمله بازیکنان و کادر فنی به وجود آورده و تمام این فشارها را روی این افراد بریزند تا اذهان عمومی را منفی کنند، کار قشنگ و حرفه‌ای نیست.»

فدراسیون فوتبال هرگز عملکرد سالیانه مالی خود را به رسانه‌ها ارائه نمی‌دهد، هرگز اطلاعات شفاف از درآمدهایش در دست نیست، و همیشه در میان انبوهی از پنهان‌کاری‌ها فقط چهره‌های فوتبال مورد حمله قرار می‌گیرند و چهره زشت‌تری از ورزش ساخته می‌شود اما عملکرد مالی فدراسیون همچنان پنهان می‌ماند و پاسخی برای ابهامات پیدا نمی‌شود. افشاگری‌ها نه یک روند برای شفافیت مالی، بلکه کوششی برای حمله‌های شخصی است، و این روند می‌تواند ناامیدکننده باشد.

بیشتر از ورزش