فلسطین و چالش مقابله با ویروس مرگبار کرونا

اسرائیل به عنوان منبع اصلی انتقال ویروس کرونا به فلسطین محسوب می شود

کمبود تجهیزات پزشکی و دارو، یکی از عمده ترین چالش ها در بیمارستان های فلسطین است. عکس از: ‏AFP‏

پس از کشف نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیت لحم در کرانه باختری در ماه ماه مارس گذشته، مقامات بهداشتی فلسطین تلاش های خود را برای مهار این بیماری مرگبار آغاز کرده و سعی می کنند تمام تدابیر بهداشتی ممکن را به منظور جلوگیری از گسترش انتشار این ویروس مهلک اتخاذ کنند. در نخستین گام مبارزه با این بیماری همه گیر، آزمایشگاه مرکزی وزارت بهداشت فلسطین در شهر رام الله، دست به اقدامات ویژه ی برای انجام تست کرونا زده و کارمندان این مرکز به صورت 24 ساعته مشغول خدمت به شهروندان فلسطینی هستند. تیم آزمایشگاهی ویژه که متشکل از 12 کارشناس حرفه ای است فعالیت های خود را در یک انزوای کامل انجام می دهند تا خطر ابتلا به ویروس کرونا، سلامتی اعضای این گروه پزشکی ها را تهدید نکند.

قابل ذکر است که پس از شیوع ویروس کرونا در کشورهای منطقه، شماری از گردشگران یونانی که از شهر تاریخی بیت لحم در کرانه باختری دیدار می کردند، عامل انتقال ویروس کرونا به کارمندان آژانس گردشگری فلسطین شناخته شدند، سپس آزمایشگاه مرکزی وزارت بهداشت فلسطین اجرای آزمایش های ویروس کرونا را آغاز کرد و در نتیجه، افزون بر این که تست شماری از گردشگران یونانی مثبت نمایان شد، پرده از مبتلا بودن نخستین شهروند فلسطینی به بیماری کرونا نیز برداشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس به منظور رسیدن به اطمینان بیشتر، نتایج تست های انجام شده به اسرائیل فرستاده شد تا آزمایشگاه های اسرائیل بار دیگر این تست را انجام داده و از صحت نتایج آزمایشگاه مرکزی فلسطین اطمینان دهند، اما پس از این که آزمایشگاه های اسرائیلی، عملکرد کارشناسان پزشکی فلسطین را حرفه ای و مطابق با دقیق ترین معیارهای علمی قلمداد کردند، آزمایشگاه مرکزی فلسطین فعالیت های خود را  به صورت گسترده آغاز کرد.

البته آزمایشگاه مرکزی فلسطین که در سال 2005، فعالیت های خود را در شهر رام الله آغاز کرده است به عنوان یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه ها در فلسطین شناخته می شود که دارای تجهیزات پیشرفته و کادر پزشکی حرفه ای است.

در آغاز شیوع ویروس کرونا در فلسطین، این آزمایشکاه در هر 24 ساعت، 1600 آزمایش را انجام می داد، اما اکنون که نیازمندی به انجام آزمایش تا حدی کاهش یافته است، آزمایشگاه مرکزی فلسطین در 24 ساعت، 500 آزمایش کرونا را انجام می دهد.

در همین حال، عیسی اشتیه، رئیس گروه میکروبیولوژی تشخیصی در آزمایشگاه مرکزی، ابراز نگرانی می کنند که بعید نیست کاهش کنونی شمار مبتلایان به بیماری کرونا، آرامش قبل از طوفان باشد، اما نامبرده تأکید دارد که آزمایشگاه مرکزی می تواند با افزودن برخی تجهیزات اضافی، در هر 24 ساعت، تا چهار هزار تست را انجام دهد. وی افزود: با توجه به نگرانی از احتمال آلودگی به ویروس کرونا،  کادر پزشکی این آزمایشگاه در محیطی کاملا مجزا و بهداشتی کار می کنند و هر یک از  کارمندان، مسئولیت مشخصی را به دوش دارد. البته فرایند هر آزمایش با دریافت نمونه، استریل کردن و شماره گذاری آغاز شده، سپس وارد مراحل بعدی آزمایش می شود و در فرجام، نیتجه آزمایش به ثبت می رسد.

از سوی دیگر، دکتر اسامه النجار، دستیار مدیر عامل حرفه های پزشکی در وزارت بهداشت فلسطین اظهار داشت که به منظور آگاهی از میزان شیوع ویروس کرونا در میان شهروندان، وزارت بهداشت قصد دارد در آینده نزدیک با افزایش فعالیت های کاری آزمایشگاه ها، در هر 24 ساعت، سه هزار آزمایش را انجام دهد. وی علاوه کرد: در روزهای آینده، سه آزمایشگاه دیگر که در شهرهای الخلیل، نابلس و جینن موقعیت دارند، اقدام به انجام آزمایش های کرونا خواهند کرد و البته قرار است به زودی مقادیر زیادی از تجهیزات پزشکی و مواد مورد استفاده در آزمایشگاه ها از چین و برخی کشورهای دیگر وارد فلسطین شود.

شایان یاد آوری است که شهروندان فلسطینی که در اسرائیل کار می کنند به عنوان عمده ترین منبع شیوع ویروس کرونا محسوب می شوند، طوری که تا کنون 90 تن از این فراد و 107 تن دیگر  از فلسطینی ها که با آن ها در تماس بودند، به بیماری کرونا مبتلا شده اند. علاوه بر آن، 29 تن از شهروندان فلسطینی که تازه به کشور بازگشتند نیز آلوده به این ویروس بوده و 40 مورد مثبت دیگر، افرادی هستند که با گردشگران خارجی در تماس و تعامل بودند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia