تشدید بحران کرونا، حماس را وادار به بازنگری روابط با تهران خواهد کرد‏

رابطه حماس با تهران، نوار غزه را در انزوا قرار داده است

شیوع ویروس کرونا، نوار غزه را به شدت دچار چالش کرده است.‏ عکس از: ‏AFP‏

در پی گسترش انتشار ویروس کرونا در نوار غزه و تشدید چالش های اقتصادی و بهداشتی، سازمان حماس به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و جهت های مختلف داخلی و خارجی خواستار بازنگری رابطه سازمان حماس با ایران شده اند، زیرا پیوند حماس با تهران نوار غزه در عمق انزوا و محرومیت قرار داده است. سازمان حماس در حالی صحبت از دوستی و نزدیکی با ایران را مطرح می کند که شهروندان فلسطینی ساکن غزه در دشوارترین وضعیت اقتصادی به سر می برند و کمک قابل ذکری که به آن ها می رسد، از برخی از کشورهای عربی همچون مصر، عربستان سعودی و امارات متحده ارسال می شود. در حال حاضر، کشورهای عربی یاد شده افزون بر کمک های عمومی بشردوستانه، سعی می کنند دارو، تجهیزات پزشکی و ابزار بهداشتی را برای جلوگیری از گسترش بیماری مرگبار کرونا وارد نوار غزه کنند و البته مصر نقش مهم و موثری در این زمینه ایفا می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در حالی که چالش های اقتصادی در نوار غزه فراتر از تحمل شده است و شمار مبتلایان به بیماری کرونا همه روزه در افزایش است، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس تا کنون پاسخی به درخواست خود برای کمک از سوی تهران دریافت نکرده است و به نظر می رسد که ایران آن چنان درگیر بحران شیوع شتابان ویروس کرونا و سایر دشواری های اقتصادی در داخل کشور شده است که فرصت پاسخ دادن به درخواست حماس را ندارد. بنابراین، ایجاب می کند سازمان حماس در مورد روابط خود با تهران تجدید نظر کند، به ویژه این که حماس نتوانسته است از این رابطه سودی ببرد و یا در ورطه بحران کرونا کمکی از جانب ایران دریافت کند.

به گفته برخی منابع وابسته به سازمان فتح در نوار غزه: از آن جا که ایران به عنوان عمده ترین کانون شیوع ویروس کرونا در منطقه شناخته می شود، دید و باز دید مسئولان حماس با مقامات ایرانی، خطر انتشار ویروس کرونا را در نوار غزه بیشتر از پیش افزایش می دهد و همین امر باعث شده است تا بسیاری از مقامات کشورهای عربی و خارجی به دلیل احتمال خطر ابتلا به کرونا از دیدار با مسئولان و شهروندان فلسطینی ساکن غزه خودداری کنند. همچنان شایان ذکر است که شماری از فلسطیینی های مبتلا به ویروس کرونا به تازگی از ایران و ترکیه وارد نوار غزه شده اند، مسئله که می تواند منجر به شیوع بیشتر این ویروس مرگبار در منطقه شود.

گفته می شود نوار غزه حتی پیش از آن که درگیر بحران بیماری کرونا شود با شرایط دشوار اقتصادی رو به رو بود، اکنون که شیوع این ویروس مهلک تشدید یافته است، ساکنان غزه عملا دچار فاجعه شده اند.

به صراحت می توان گفت که سازمان حماس می تواند از فرصت شیوع بیماری کرونا که همه ی کشورهای جهان را به خود مشغول کرده است، بهره برداری سرنوشت سازی کند و در مسیر آشتی با سازمان "فتح" و پیوستن به سازمان آزدی بخش فلسطین خود را از بحران و انزوا نجات دهد. حماس با این اقدام می تواند نوار غزه را وارد مرحله تازه از رفاه و آسایش کند و درهای کمک موسسات بین المللی و نهادهای دولتی و غیر دولتی را به روی خود باز کند. البته این تصمیم نه تنها باعث نجات ساکنان غزه از بحران شیوع ویروس کرونا می شود بلکه می تواند وضعیت نوار غزه را در تمام عرصه ها دگرگون کند.

متأسفانه  حماس تا هنوز به جای متوسل شدن به چنین اقدام و ابتکاری، تأکید دارد که اوضاع در نوار غزه تحت کنترل است و نیازی به نگرانی نیست و سازمان حماس تمام تدابیر لازم را برای جلوگیری از فاجعه اتخاذ کرده است. در پیوند به آینده روابط با ایران، یک مقام دولتی وابسته به حماس در نوار غزه گفته است که داشتن روابط با تهران یک مسئله داخلی است و ایران همواره مردم نوار غزه را کمک و یاری کرده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia