بحران کرونا؛ چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دانش‌آموزان و دانشجویان

درس‌خواندن در خانه برای بسیاری از کودکان مشکل بزرگی‌ست

تعطیلی مدارس در دوران شیوع کرونا مشکلات عدیده‌ای پیش پای کودکان گذاشته است -BANARAS KHAN / AFP

مطمئناً شما – دانش‌آموزان- از خواندنِ زیاد خسته شده‌اید، اما یک چیز را به خاطر بسپارید، اگر در این فرصت از سخت‌کوشی و تلاش پیگیر باز ایستید، بر آیندۀ آموزشی و تحصیلی‌تان تأثیرات ناگواری خواهد گذاشت.

نه تنها دولت‌ها و مؤسسات بابت شیوع ویروس کرونا دچار پریشانی و سراسیمگی شده‌اند، بلکه بخش بزرگی از جامعه، بیشتر از هر کس دیگر تحت تأثیر مستقیم وضعیت حاکم قرار گرفته‌ است؛ آری! دانش‌آموزان / دانشجویانی که قرار بود امسال امتحانات نهایی یا ورودی را از سر بگذرانند. این جوانان یک برنامۀ درسی کامل دارند که طبق آن درس‌هاشان را دنبال می‌کنند.

در پاکستان همه ساله پس از ماه فوریه، امتحانات نهایی و ورودی (به مرحله بعدی آموزشی)، از جمله بخش پیش‌دانشگاهی، دبیرستان، دورۀ راهنمایی، کمبریج و موارد مشابه آغاز می‌شود که این امتحانات یکی پس از دیگری برگزار می‌شود. هم اکنون حدود سه چهارم دانش‌آموزان در سطحی قرار دارند که تقریباً تمامی تلاش‌شان را برای آماده شدن برای امتحان به‌کار گرفته‌اند، و فقط منتظر آزمون‌های نهایی خود هستند تا پس از سپری کردن، آن فارغ‌التحصیل شوند.

بنابراین، هنگامی که در چنین شرایطی قرنطینه اعلام شد، جوانان نخست خوشحال بودند، به این دلیل که زمان بیشتری برای مطالعه و خواندن به دست آوردند، اما با توجه به وضعیت نامشخص ویروس همه‌گیر کرونا، حالا اکثریت این دانش‌آموزان نسبت به سرنوشت نامعلوم‌شان، دچار افسردگی شده‌اند و به طرز فزاینده‌ای از مطالعه و آمادگی برای امتحان فاصله گرفته‌اند.   

بیشتر آن‌ها فکر می‌کنند که زمان زیادی در اختیار دارند، و می‌گویند، «بعداً خواهیم خواند.» به دانش‌آموزان/دانشجویان توصیه می‌شود که درست است که در حال حاضر اوضاع بسیار بد است، و مطمئناً شما دانش‌آموزان هم از خواندنِ زیاد خسته شده‌اید، اما یک چیز را به خاطر بسپارید، اگر در این فرصت از سخت‌کوشی و تلاش پیگیر باز ایستید، بر آیندۀ آموزشی و تحصیلی‌تان تأثیرات ناگواری خواهد گذاشت.

شما یک فرصت طلایی در دست دارید. وضعیت کنونی را با مثبت‌اندیشی تحلیل کنید، چرا که چنین فرصتی تاکنون برای هیچ‌کس میسر نشده است. بنابراین، از این مزیت، بیشترین بهره را ببرید و به نکات ضعف خود در درس‌ها توجه کنید.

شکی نیست که وقتی تمام خانواده  در کنار هم نشسته باشند و همۀ بزرگان فامیل با هم سرگرم صحبت باشند، دل شما هم می‌خواهد که با آن‌ها بنشینید و گفت‌و‌گو کنید، و یا با خواهر و برادر کوچک‌تان سرگرم بازی شوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خوب، این کارها را انجام دهید، اما روزانه حداقل چهار تا پنج ساعت از وقت‌تان را باید مشخصاً برای مطالعه و درس اختصاص دهید. یک کتاب را بردارید در طول یک هفته آن را بخوانید و تکرار کنید، سوالات امتحانات گذشته را حل کنید. به گونه‌ای خود را با درس‌ها در ارتباط نگه دارید.

علاوه بر این، فرصت طلایی دیگری هم برای استفاده از فناوری‌های جدید دارید. سخنرانی‌ها و فیلم‌های آنلاین را براساس موضوعات درسی‌تان مشاهده کنید. به ویژه این‌که در سایت «خان آکادمی» و یوتیوب در رابطه با هر موضوعی، سخنرانی‌هایی موجود است. آن‌ها نیز برای شما سودمند واقع خواهد شد و آنچه تا کنون خوانده‌اید، بیشتر در ذهن تان می‌نشیند.   

مبادا فردای روزگار پشیمان شوید که وقت کامل در اختیار داشتم، اما با آن هم نتوانستم به نتیجه دلخواه و مناسب برسم.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از دانش‌آموزان/دانشجویان از آن شکایت دارند، سر و صدا در خانه است، و می‌گویند، «پس ما چه وقت با ذهن آرام مطالعه کنیم؟» بنابراین، یک راه حل ساده این است که سحر‌گاه بیدار شوید، و پس از ادای نماز صبح، درس و مطالعه‌تان را انجام دهید. یا اگر در آن وقت نمی‌توانید، پس شب هنگام، وقتی تمام خانواده می‌خوابند، شما گوشه‌ای از خانه را انتخاب کنید و در آن جا به خواندن بپردازید. این دو، بهترین زمان برای مطالعه است که در طول هیچ کسی در خانه مزاحم‌تان نخواهد شد.

به یاد داشته باشید که اگر امروز از وقت‌تان استفاد‌ۀ بهینه نکنید، فردای آن فرصتی نخواهید داشت و تمامی اهداف آیندۀ شما مانند سنگریزه از لای انگشتان‌تان خواهد ریخت، و جز ناکامی و شوربختی سرمایه‌‌ای نخواهید داشت. 

© IndependentUrdu

بیشتر از زندگی