ویروس کرونا چه مدت روی کفش‌هایمان زنده می‌ماند؟

اطلاعات جدید درباره میزان انتقال‌پذیری کرونا به محیط‌ منزل از طریق کفش

کفش‌ها باید در یک مکان مشخص مانند راهرو و یا جعبه کفش نگهداری شوند تا خطر گسترش ویروس در محیط خانه به حداقل کاهش یابد-Pixabay

از شستشوی کامل دست تا راهنمای به‌روز شده برای پوشیدن ماسک صورت،‌ متخصصان به طور مداوم، اقدامات احتیاطی برای مهار شیوع ویروس کرونا را به‌روزسانی می‌کنند.

در تازه‌ترین توصیه، یک ویروس‌شناس گفته در زمان اپیدمی ویروس کرونا، موقع بیرون رفتن از خانه فقط باید یک جفت کفش پوشید و به محض بازگشت به خانه باید آنها را فورا از پا بیرون آورد و با آن کفش‌ها به محیط منزل وارد نشد. 

این توصیه در برنامه « کرونا ویروس کانال ۴» به نام «خانه شما چقدر تمیز است‌؟» مطرح شد. دکتر جاوید عبدالمنعم، پزشک اورژانس و نیز دکتر لیسا کراس متخصص بیماری‌های ویروسی، به یک زوج نشان دادند که چگونه ویروس کرونا می‌تواند خانه آنها را آلوده کند.

آن گونه که دکتر کراس شرح داد، این ویروس می‌تواند بر روی موادی از جمله کف پلاستیکی کفش‌ها،«بین سه تا پنج روز» زنده بماند. او توصیه می‌کند که «‌هنگام بیرون رفتن و بازگشتن به خانه فقط باید یک جفت کفش پوشید.‌»

دکتر کراس همچنین گفته کفش‌ها باید در یک مکان مشخص مانند راهرو و یا جعبه کفش نگهداری شوند تا خطر گسترش ویروس در محیط خانه به حداقل کاهش یابد. 

اما به گفته کرول وینر، متخصص بهداشت عمومی، به نظر می‌رسد  خطر انتقال ویروس از طریق کفش شما ناچیز است.

او پیش از این به نشریه «‌هافیتنگتن پست‌»‌ گفته بود: «‌شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق کفش به خانه وجود ندارد و عملا ویروس‌ها در دورترین نقطه از بدن هستند که با صورت بیشترین فاصله را دارند. ما هچنین می‌دانیم که بالاترین خطر انتقال، از شخص به شخص است و نه از کفش به شخص.‌»

در این برنامه متخصصان به این زوج توصیه کردند تا چنانچه آنها از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و یا در تماس نزدیک به مردم بوده‌اند لباس‌های خود را بیرون بیاروند و بشویند زیرا ویروس کرونا می‌تواند تا ۲۴ ساعت بر روی لباس باقی بماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گفته دکتر کراس که در مورد دستورعمل امنیت غذا نیز با این زوج صحبت کرد، غذاهای ارسالی و یا خریده شده از سوپرمارکت‌ها باید «‌فورا از بسته‌ها بیرون آورده شوند و با آب و صابون در محوطه مشخصی شسته شوند.‌»

 او همچنین به مردم توصیه کرده که غذاهای بسته‌بندی شده را باز کنند و در ظروف جداگانه قرار دهند. 

اما دکتر عبدالمنعم گفته «بعید است که غذا خطری داشته باشد. زیرا حتی در صورت جذب ذرات، آنها در شکم ما زنده نمی‌مانند.‌» 

طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی خطر ابتلا به ویروس عامل کووید-‌۱۹، از طریق بسته‌بندی‌هایی که جابجا شده، سفر کرده و یا در معرض شرایط و دماهای مختلفی قرارگرفته اند، بسیار پایین است.

© The Independent

بیشتر از زندگی