توافق تاریخی اوپک: کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه

این اقدام حاکی از بهبود روابط عربستان و روسیه، دو بلوک قدرتمند اوپک پلاس است

نیروی صلیب سرخ در حال اندازه‌گیری دمای بدن حاضران در نشست اوپک در وین، ۵ مارس ۲۰۲۰-ALEX HALADA / AFP

با کاهش تقاضای نفت به دنبال بحران کرونا، کشورهای بزرگ تولید کننده نفت به توافقی تاریخی مبنی بر کاهش تولید به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز دست یافتند، هر چند این اقدام گامی اندک در کاهش نگرانی های ناشی از کاهش قیمت نفت محسوب می‌شود.

در جلسه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)  که با حضورکشورهای با نفوذ غیر عضو برگزار شد، اعضا با بزگترین کاهش تولید در تاریخ این سازمان (کاهش تولید۱۰ میلیون بشکه در روز) در ماه‌های می و ژوئن موافقت کردند.

علیرغم انجام این اقدامات برای حفظ قیمت نفت که به دلیل تعطیلی صنایع سنگین و هوا فضا در پی بحران ناشی از ویروس کرونا و در کنار آن جنگ قیمت بین عربستان سعودی و روسیه در حال سقوط آزاد بوده، قیمت این کالای ارزشمند کماکان رو به کاهش است که به همین دلیل بعض اعضا آن را کاقی نمی بینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان شروع همه گیری کرونا، تقاضا برای نفت با کاهش ۳۰ درصدی ، حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز، روبرو بوده است.

دیو ار نسبرگر، رییس واحد قیمت گذاری جهانی درموسسه اس اند پی گلوبال پلاتس گفت: «این وضعیت بسیار ناامید کننده است.»

«در بازارامروز نفت، ۲۰ میلیون بشکه نفت به خاطر ویروس کرونا ازبین رفت. این‌ها حتی نمی‌توانند آنچه را که بر سر آن توافق کرده اند خوب جلوه بدهند.»

این اقدام نشانه‌‌ای حاکی از بهبود روابط میان دو بلوک قدرتمند اوپک پلاس است؛ عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده نفت عضو اوپک و روسیه که به عنوان یک کشور غیر عضو نفوذ بالایی در میان اعضا دارد.

هر دو کشور از اوایل ماه مارس درگیر جنگ قیمتی بودند که نتیجه آن سقوط ۳۴ درصدی قیمت نفت آمریکا و رسیدن آن به پایین ترین حد در دوره چهار ساله نزول قیمت بود. مذاکرات اعضا اوپک پلاس پس از آن از سرگرفته شد که دونالد ترامپ ریاض و مسکو را وادار به انجام مذاکرات تلفنی کرد.

صرفنظر از زیان های احتمالی صنایع نفتی شیل آمریکا که پیش از این نیزدچار رکود و بیکاری شده بود، یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ اعلام کرد که امریکا پایبند به تعهدات نشست گروه ۲۰ خواهد بود.

این مقام افزود: «پایبندی به تعهدات، حامل این پیام است که تمام کشورهای تولید کننده نفت به طرز واقعگرایانه ای به تغییرات ناشی از همه گیری ویروس کرونا در  بازار، واکنش نشان می دهند.»

علیرغم فشار کشورهای عضو اوپک پلاس بر ایالات متحده مبنی بر کاهش تولید، به دلیل وجود قوانین ضد انحصار(قوانین رقابت تجاری منصفانه) در امریکا، این کشور امکان کاهش رسمی تولید مانند عربستان و روسیه ندارد اما آقای ترامپ گفت «این کاهش بصورت طبیعی اتفاق می افتد»

باربارا سیکالیدس کارشناس قوانین ضد انحصارتجاری در دفتر حقوقی پپر همیلتون معتقد است در حالی که اقدامات هماهنگ شرکتها به طور معمول غیر فانونی است، مجوز دولت فدرال می تواند به این شرکت‌ها امکان انجام اقدامات هماهنگ شده را بدهد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد