کرونا ثروت ۹۱ نفر از صد ثروتمند دنیا را کم کرد

در اثنای بحران کرونا، میلیاردها دلار به ثروت سرمایه‌داران چینی اضافه شد

نمایی از بورس نیویورک که پس از شیوع کرونا سوت و کور است- SPENCER PLATT /  Getty Images via AFP

با شیوع کرونا در کشورهای جهان، میلیون‌ها نفر کار خود را از دست‌ داده‌اند، بازارهای مالی سقوط کرده‌اند و دولت‌ها و ملت‌ها با چالش‌های اقتصادی عمیقی مواجه شده‌اند. شاید در این وضعیت اسفناک تاثیر کرونا بر سرمایه‌داران بزرگ جهان  توجه زیادی جلب نکند اما طی دو ماه گذشته، بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار از ثروت ۱۰۰ میلیارد جهانی، کاسته شده است. 

براساس گزارشی که توسط وب‌سایت «دیده‌بان بازار» منتشر شده است، چنین کاهشی به معنی این است که هر چه این افراد طی دو سال و نیم گذشته به دست آورده‌اند به هوا رفته است. این آمارها براساس موسسه تحقیقاتی «هوران» منتشر شده که دست اندر کار تهیه لیست‌ مربوط به ثروتمندترین افراد در جهان است. 

تقریبا، صد تن از افراد بسیار ثروتمند در بازه زمانی ۳۱ ژانویه تا ۳۱ مارس، بخشی از ثروت خود را از دست داده‌اند. فقط ۹ نفر از دست نداده‌اند و شگفت‌انگیز اینکه همه این ۹ نفر چینی هستند. به گزارش روپرت هوگوفر، رییس موسسه تحقیقاتی هوران، دلیل این موضوع این است که بازارهای سهام چین در مواجهه با ویروس کرونا بهتر عمل کرده است. در حالی که بازارهای آمریکایی مانند تا ۲۱ درصد افت و خیز داشتند، یا بازار ژاپن تا ۱۸ درصد افت داشت، بازارهای چین نوسانی حدود ۰.۲ درصد داشته‌اند. اما این فقط به خاطر ارزش سهام بازار چین نبود. 

دلیل این موضوع این است که شیوع ویروس کرونا در جهان باعث افزاش تقاضای بسیار زیاد برای تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی است. به علاوه در خانه ماندن مردم باعث ایجاد رونق در کنفرانس‌های ویدیویی برای مشاغل مختلف شده است و کودکان نیز یادگیری از راه دور را به جای به مدرسه رفتن تجربه می‌کنند و همچنین در کمال تعجب، اقبال به گوشت خوک چینی هم زیاد بوده است. 

برای مثال بنیانگدار و مدیر عامل شرکت ویدیو کنفرانس «زووم» یکی از سودآورترین افراد بوده است به نحوی که ثروت او ۷۷ درصد افزایش یافته است. ثروت او که پیش از بحران کرونا ۳.۵۶ میلیارد دلار بوده است، هم اکنون به هشت میلیارد دلار رسیده است. 

تا پایان ماه دسامبر، تعداد کاربران روزانه این شرکت ۱۰ میلیون نفر بوده است اما در پایان دسامبر، این عدد به ۲۰۰ میلیون نفر کاربر رسیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر چند چنین وضعیتی برای این شرکت ممکن است کوتاه مدت باشد چرا که طی هفته‌های گذشته نادیده گرفتن ملاحظات مرتبط با حفظ حریم خصوصی در حالت آنلاین، باعث چالش بزرگی برای این شرکت شد. نگرانی از موضوع ناامن بودن محصولات این شرکت به نحوی بود که در شهر نیویورک که یک میلیون دانش‌آموز از اپلیکیشن این شرکت برای کنفرانس‌های ویدیویی آموزشی از راه دور بهر می‌بردند، استفاده از «زووم» را ممنوع کردند. 

سازندگان دستگاه‌های تنفس مصنوعی  و تجهیزات پزشکی هم با افزایش ثروت خود مواجه شده‌اند. در این میان موفقیت گوشت خوک چینی، صاحبان این صنایع در چین را نیز به ثروت بیشتری رسانده است و برای آنها سه میلیارد دلار به ارمغان آورده است. 

در لیست صدنفر افراد میلیاردر موسسه «هوران»، ۳۴ آمریکایی دیده می‌شوند در حالی که ۲۹ نفر هم چینی هستند.