۴۰۰ هزار پوند در دقیقه،‌ ضرر ناشی از همه‌گیری کرونا برای شرکت‌های هواپیمایی

تنها در طول پرواز بریتیش ایر‌ویز از لندن به لس‌آنجلس، شرکت‌های هواپیمایی جهان ۲۵۰ میلیون پوند از دست داده‌اند

قرار است لوفت هانزا بیش از ۲۰ فروند جت‌‌های جامبوی خود را برای همیشه از خط خارج کند-REUTERS/Luisa Gonzalez

نشریه ایندیپندنت در تحلیل داده‌های انجمن بین‌المللی ترافیک هوایی (یاتا) در ارتباط با افت ذخایر نقدی‌شان در طول یک هفته، نتیجه‌گیری کرده است که (در ارتباط با بحران کووید-۱۹) شرکت‌های هوایی جهان در مجموع دقیقه‌ای ۴۰۰ هزار پوند از دست می‌دهند. 

در واقع، تنها در طول پرواز شرکت هوایی بریتیش ایر‌ویز از لندن به لس‌آنجلس، شرکت‌های هوایی جهان یک چهارم یک میلیارد پوند از دست داده‌اند.

پیش از شیوع ویروس کرونا، بریتیش ایر‌ویز درنظر داشت روزانه سه پرواز جامبو جت از فرودگاه هیترو به لس آنجلس داشته باشد و دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ و یک ایرباس اِی ۳۸۰ حدود ۱۰۰۰ مسافر را در طول روز میان این دو فرودگاه نقل و انتقال دهند.

در عوض، بریتیش ایر ویز همانند دیگر شرکت‌های هواپیمایی شاهد افت تقریبا کامل تعداد مسافرانش بوده است.

پرواز امروز هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ میان بریتانیا و ایالات متحده تنها با ۲۱۴ صندلی انجام گرفته است که به معنی آن است که شرکت در این پرواز ۱۱ ساعت و ده دقیقه‌ای، از نظر مالی بازهم بیشتر متضرر شده است.

پرواز میان لندن و لس آنجلس بخشی از برنامه حداقل خدمات هوایی در خطوط اصلی است که به منظور حفظ کادر ضروری پرواز، سفرهای مهم خانوادگی و تجارتی، و نقل و انتقال افرادی است که می‌خواهند از یک کشور خارجی به خانه‌هاشان بازگردند. برخی از پروازهای «نجات» دولت آمریکا از اروپا و دیگر نقاط جهان، از طریق فرودگاه هیترو انجام می‌شود که بهترین خطوط ارتباطی بین‌المللی را دارد.

برای پرواز یکسره امروز (میان لندن و لس آنجلس) مسافر معمولا وجهی حدود ۱۷۵۰ پوند پرداخت می‌کرد، اما نرخ بریتیش ایر ویز برای این پرواز تنها مبلغ ۶۳۳ پوند است که در قرن ۲۱ بی‌سابقه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمپانی «آی اِی جی» که شرکت مادر بریتیش ایر ویز است، با دادن چهار هفته مرخصی بدون حقوق به چهار هزار خلبان و تعلیق ۳۰ هزار خدمه هواپیما و کارکنان زمینی موسسه، ۹۰ درصد از ظرفیت خود را در ماه‌های  آوریل و مه کاهش داده است. 

بسیاری از هواپیماهای شرکت بریتیش ایر ویز به انبارهایی در کاردیف و بورن موث در بریتانیا، شاتورو در فرانسه و تروئل در اسپانیا انتقال یافته‌اند.

اما در این میان، شرکت‌های هواپیمایی باید هزینه هواپیماهای خود را بدهند که در مورد هواپیماهای کوچک ایرباس ای ۳۲۰ بالغ بر ۲۵۰ هزار پوند در ماه می‌شود.

این وضعیت در مورد سایر شرکت‌های هواپیمایی در جهان نیز صدق می‌کند.

اعلامیه شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا در روز سه‌شنبه حاکی از وجود بدبینی در مورد آینده صنایع هواپیمایی کشوری است: «چند ماه طول خواهد کشید که محدودیت سفرهای بین‌المللی به طور کامل برداشته شود و سال‌ها به طول خواهد انجامید که تقاضا برای سفرهای هوایی به سطح پیش از بحران جاری برسد.» 

«لوفت هانزا از ظرفیت خود در مراکز فرانکفورت و مونیخ خواهد کاست.»

قرار است لوفت هانزا بیش از ۲۰ فروند جت‌‌های جامبوی خود را برای همیشه از خط خارج کند.

بسیاری از آن‌ها در خطوط میان مناطقی از جمله «لورده» در فرانسه و «ویکتورویل» در کالیفرنیا کار می‌کرده‌اند. هواپیماهای از خط خارج شده، اوراق می‌شوند و قطعاتشان در موراد دیگری استفاده‌ خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان