به دنبال همه‌گیری کرونا، عربستان در یمن آتش‌بس دو هفته‌ای اعلام کرد

معاون وزیر اقتصاد عربستان از کمک ۵۲۵ میلیون دلاری مرتبط با یمن خبر داد

برخی امیدوارند آتش‌بس روزنه‌ای برای ازسرگیری گفتگو‌ها باز کند-Mohammed HUWAIS / AFP

عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری‌اش که از دولت یمن در مقابل گروه‌های شورشی حمایت می‌کنند، با اعلام دو هفته آتش‌پس پس از پنج سال جنگ در یمن، روزنه‌ای برای ازسرگیری گفتگو‌‌ها باز کردند.

سازمان ملل از همه طرف‌ها خواسته بود با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان و وضعیت نابسامان بهداشت عمومی در یمن در نتیجه سال‌ها جنگ و درگیری، آتش‌بس اعلام کنند.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که مورد حمایت ایالات‌متحده قرار دارد، پس از اینکه حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۵ کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست گرفتند، مداخله در یمن را آغاز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل بحران یمن را وخیم‌ترین بحران انسانی در جهان توصیف کرده که در آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند. در نتیجه این بحران میلیون‌ها نفر به زیر خط فقر سقوط کردند. یمن که وسعت آن به اندازه ایالت کالیفرنیا در آمریکا است، ۲۸ میلیون شهروند دارد.

این در حالی است که همه‌گیری کرونا در جهان نیز به مشکلات یمن اضافه شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که کمتر از ۵۰ درصد مراکز درمانی در یمن فعالیت می کنند و همین مراکز نیز با کمبود تجهیزات، دارو و پرسنل مواجه هستند.

به گزارش ای‌بی‌سی، آتش‌بس ا به گمان برخی ناظران می‌تواند گامی در جهت صحیح باشد. یک مقام سعودی در این زمینه گفت: این فرصت خوبی است که نیروهای حوثی با نمایندگان دولت تحت نظارت مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن، برای حفظ آتش‌بس مذاکره کنند.

در همین حال خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان اعلام کرد که این کشور ۵۰۰ میلیون دلار به طرح بشردوستانه سازمان ملل برای یمن کمک می‌کند و ۲۵ میلیون دلار دیگر نیز مقابله با شیوع کرونا در یمن کمک خواهد کرد.

به گزارش رویترز یمن هنوز مورد تایید شده‌ای از کرونا را گزارش نکرده است.